Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Tror det, men vi kan ju hoppas att AldenG upplyser oss om det skulle vara fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Dem brittiska användningen.
AldenG är amerikan. Jag, däremot, platsade i skolans förstaelva i cricket.

Jag tror att många av oss känner till ordet
jerrycan [bilder i Wikipedia], men det är inte så himla vanligt. Det är något vi hör främst i krigsfilmer men också ibland in andra sammanhang. Kanske någon som har gjort militärtjänst skulle vara mer benägen att säga det. Eller kanske (dvs troligtvis) har den amerikanska militären sin egen beteckning eller eget slangord.
Jag ser på Amazon(.com) att de kallas för
5 gal / 20 liters water containers. Själv hade jag kanske försökt med
canister.
När det gäller bensin säger vi nästan uteslutande
gas can trots att de är mycket sällan av metall numera, inte heller cylindriska. Bensindunkar (1g, 3g, 5g) brukar nuförtiden vara dubbelbreda för stabilitetens skull. Här kan jag googla t ex
ace hardware jerrycan för bilder, men det kanske inte ger liknande resultat i Sverige eller UK. Jag har inte sett någon annan beteckning i min snabbforskning idag än
container, t o m när sökordet är
jerrycan.
Det går fortfarande att hitta plastdunkar i den klassiska formen, i olika färger — blå för vatten eller fotogen [säger man verkligen så — jag trodde det heter paraffin på svenska], röd för bensin, svart (ibland förbrukade motorvätskor av olika slag), kanske grön... De är häpnadsväckande dyra — jag har varit mycket nära att slänga ut en senlänge oanvänt gammal blå 20-liters vattendunk, men nu tänker jag efter. $80 stycket tror jag. Ens $40-50 är häpnadsväckande dyr (för en sådan) tycker jag.
Jag vet inte varför vi inte har ett mer specifikt ord eftersom vi tycks undvika
jerrycan, med tanke på att det är ett mycket specifikt föremål. Det är troligt att vissa branscher har ett ord som vi andra inte känner till. Varför undviker vi
jerrycan? Tja, kanske låter det lite förnedrande till tyskar, kanske påminner det om andravärldskrigets veteraner, som småningom blev sin egen bingokultur eller talade oändligt om 'hur det var', kanske låter det lite utländskt... Jag vet inte.