2021-12-04, 11:48
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
Varför inte hysterisk hämndlystnad då?
För all del, jag tycker bara det blir lite långt. Å andra sidan är det ganska effektfullt att båda orden börjar på h och innehåller den ovanliga och klangfulla bokstaven y. Med detta sagt föredrar jag nog ändå det mer avskalade alternativet.
Citera
2021-12-04, 12:01
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
För all del, jag tycker bara det blir lite långt. Å andra sidan är det ganska effektfullt att båda orden börjar på h och innehåller den ovanliga och klangfulla bokstaven y. Med detta sagt föredrar jag nog ändå det mer avskalade alternativet.
”Hat” är ju en felöversättning, så det kan du väl ändå inte föredra?
Citera
2021-12-04, 13:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”Hat” är ju en felöversättning, så det kan du väl ändå inte föredra?

Det är ingen felöversättning. Möjligen att det står ”hämndlysten” i ett engelskt-svenskt lexikon, men så fungerar inte översättning. Sammanhanget avgör och då vänder man sig till en synonymordbok. I den finner man att synonymer till hämndlysten är bl a hatisk, hätsk, vindikativ och hämndtörstande.
Citera
2021-12-09, 20:28
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Brukar engelsmän nånsin skriva numret på månaden med bokstäver på datum eller blir det alltid med namnet på månaden? Alltså på svenska kan man skriva t ex "den andra i tolfte". Är 2nd of December enda alternativet eller kan man använda "twelfth" på nåt vis för månaden?

Inte vad jag vet, men jag skulle inte säga att man kan göra det i skrift på svenska heller, såvida man inte av någon anledning är mån om att särskilt ordagrant återge talspråkliga yttranden, där det är fritt fram med ordningstal för månader.
Citera
2021-12-10, 11:41
Medlem
Aprotoniums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Nån som har en uppfattning om hur man kan översätta orden "vengeful hysteria" på ett bra sätt?
Hämnande hysteria?
Citera
2021-12-10, 11:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Inte vad jag vet, men jag skulle inte säga att man kan göra det i skrift på svenska heller, såvida man inte av någon anledning är mån om att särskilt ordagrant återge talspråkliga yttranden, där det är fritt fram med ordningstal för månader.
Beror väl på vad man menar med i skrift. Det är ju ytterligt sällan som man ser den andre i tolfte utskrivet precis så, men kollokationen är ju en utläsning av skriftens 2/12, som ju är rätt vanligt på svenska.
Citera
2021-12-10, 12:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprotonium
Hämnande hysteria?

Nej.
Citera
2021-12-10, 18:55
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Beror väl på vad man menar med i skrift. Det är ju ytterligt sällan som man ser den andre i tolfte utskrivet precis så, men kollokationen är ju en utläsning av skriftens 2/12, som ju är rätt vanligt på svenska.

Handlar det om att uttrycka månad och dag med siffror i skrift så sker det även i engelskan, men med skillnaden att månaden muntligen utläses med sitt namn och inte med sitt ordningstal i kalendern. 5/6 i (brittisk) engelsk text utläses the fifth of June eller June fifth och aldrig the fifth of the sixth eller the sixth fifth. (I USA skulle 5/6 vara sjätte maj.)

Att 11 september 2001 sedan kan kallas nine eleven är mig veterligen ett undantag, motiverat av att det sammanfaller med landets SOS-nummer.
Citera
2021-12-12, 21:12
Medlem
Den svenska översättningen

Hej! "What is the catch?" Hur översätter man det på svenskan? Baktanke är det närmaste jag kan komma på men det känns ändå lite fel. Tips på andra förslag?
Citera
2021-12-12, 21:15
Medlem
puterealbas avatar
"Vad fan är kruxet, yo?"
Citera
2021-12-12, 21:16
Medlem
Vad är haken?
Citera
2021-12-12, 21:18
Medlem
lalauries avatar
”Vad är haken?” skulle jag säga är bästa rakt av översättningen men självklart kan man säga typ ”har du någon baktanke med det?”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in