Citat:
Ursprungligen postat av
megapolarbear
en kanske lite dum fråga, men vad är egentligen skillnaden (om någon, och i så fall: när är regeln applicerbar?) mellan att använda "a/an" kontra "one".
exempel. en sekund. "give me a second" vs "give me one second". jag förstår att det andra exemplet kanske lägger mer tonvikt vid att det just är en sekund, medan det första exemplet kanske är mer "tumme-pekfinger-uppskattning".
men finns det någon språkregel gällande när man använder odefinierad artikel (? Tror det kallas det) alltså a/an kontra regelrätta räknetal i.e. "one"?
hoppas någon hajar. detta är sån grej jag ser lite då och då men jag kan inte riktigt förstå om det vara är vi moderna människor med degenererat språkbruk eller om det finns någon rim och reson bakom det hela.
De (a/an) är obestämda artiklarna medan one är ett räkneord. Om du säger one table så betyder det ett (1 st) bord, alltså antalet. Säger du a table så betyder det produkten.
I want to buy one table - Jag vill köpa ett (1 st) bord. (antalsangivelse och vad som köps)
I want to buy a table - Jag vill köpa ett bord. (produkten).
Give me one second är ju bara ett talesätt som lika gärna skulle kunna formuleras
give me two seconds.