2021-09-29, 22:57
Medlem
prominentens avatar
Jättebra! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag tycker inte att det verkar så bra. Det är ju svårt att helt avgöra sammanhanget i ett så kort citat, men handlar det inte om en teori snarare än om en ledtråd? "Main theory" eller "working hypothesis" skulle förmodligen vara bättre. Men då har man gett sig på att förbättra en text som är illa skriven från början, åt att försöka gissa författarens egentliga avsikter. Om det sedan är rätt eller fel att göra det beror ju lite på hur texten är tänkt att användas.
Citera
2021-09-30, 00:01
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
"Polisen letar nu efter flera förövare. Spåret nu är att det är extremister......"

Får jag ett engelskt ord för spåret?

Instämmer med Kyrpator om bristen på sammanhang.

Men några förslag:

Investigators suspect domestic extremists.

We're / they're / the police are working on...
...the terrorist angle [alt extremist]
...a possible terrorist angle
...possible connections to...
...white nationalists
...white nationalism

Investigators are looking for [ . . . ] connections

The task force is looking at [ . . . ]

The working theory [at the moment] is domestic extremism
Citera
2021-09-30, 15:05
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
"Polisen letar nu efter flera förövare. Spåret nu är att det är extremister......"

Får jag ett engelskt ord för spåret?

Problemet ligger ju i att man inte brukar uttrycka saken ur just den synvinkeln. Men det närmaste dugliga översättningen ur den är kanske:

[The] Evidence [currently] points to [domestic] extremists / extremism / terrorists / terrorism / a state actor...

Eller suggests isf points to.
Citera
2021-09-30, 17:43
Medlem
Dranghoffs avatar
Working hypothesis bör funka för ”huvudspår”. Engelskan gillar gamla högtravande grekiska ord.
Citera
2021-09-30, 18:11
Medlem
prominentens avatar
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Working hypothesis bör funka för ”huvudspår”. Engelskan gillar gamla högtravande grekiska ord.
Citera
2021-10-04, 00:09
Medlem
BePatients avatar
Vad finns det för ord för människor som inte står för några egna åsikter, utan bara uttrycker samma saker som alla andra för att passa in?
Citera
2021-10-04, 08:18
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Vad finns det för ord för människor som inte står för några egna åsikter, utan bara uttrycker samma saker som alla andra för att passa in?

Conformist.
Citera
2021-10-04, 08:37
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Conformist.
Några fler?
Citera
2021-10-04, 19:10
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Vill tillägga att det jag tänker på kan handla om seriösa saker som politiskt korrekthet eller småaktiga saker som ett skolbarn som säger att X är störig bara för att de andra barnen i klassen tycker det.
Citera
2021-10-04, 19:31
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Några fler?

Duger det inte som invektiv, menar du? Conformist är ett bra ord. Det blev till och med en bra film, efter Alberto Moravias roman. Vill du förolämpa någon med något hyfsat vedertaget så ligger väl dummy ganska nära till hands med kombinationen av de båda betydelserna 'dumhuvud' och 'buktalares docka'.
Citera
2021-10-04, 20:02
Medlem
Dranghoffs avatar
Kanske rubber stamp kan fungera som tillmäle om en nickedocka?
Citera
2021-10-04, 23:44
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Vill tillägga att det jag tänker på kan handla om seriösa saker som politiskt korrekthet eller småaktiga saker som ett skolbarn som säger att X är störig bara för att de andra barnen i klassen tycker det.

Problemet är kanske det att du söker ett substantiv. Jag kommer inte på något förslag jag tycker är riktigt bra. Kanske ändå followers eller social followers.

Men i adjektivform brukar vi oftast beskriva såna människör samt deras tankar som unoriginal. Om det gäller konst eller akademiska sammanhang brukar vi beskriva deras verk eller tankar som derivative, alltså alltför lika (avledda ifrån) någon annans. Ordet har också en liknande (och senare) juridisk betydelse.

Jag t o m minndes fel att tjejen in denna filmklipp säger att hon aldrig har någon original idea.

Annie Hall: Happy Couple
Senast redigerad av AldenG 2021-10-04 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in