2021-05-08, 21:32
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lose/Loose (den här måste jag erkänna att jag själv blandar ihop ibland när jag skriver på Engelska)
Min Kanadesiska kompis lärde mig: "lose has lost an 'o'". Nu skriver jag aldrig fel på dessa ord . (Man kan också tänka 'ö' -> 'oo' (lös = loose).)
Citera
2021-05-08, 21:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Min Kanadesiska kompis lärde mig: "lose has lost an 'o'". Nu skriver jag aldrig fel på dessa ord . (Man kan också tänka 'ö' -> 'oo' (lös = loose).)

Det finns ju lyckligtvis en del praktiska knep
Citera
2021-05-09, 21:03
Medlem
Smarree88s avatar
Grammatik - Engelska - Skillnad på Imperfect & Perfect?

Tjo!
Försöker bli duktigare på Engelska men det här med grammatik och tempus är inte lätt :P

Vad är skillnaden på Imperfect och Perfect i Engelskan?
Båda verkar ju vara i dåtiden …

Kollar på denna vide, men verkar ändå klurigt.
Verb (engelska) - grunder
https://youtu.be/l_GE7xwths0

Hittade en annan video där man pratar om 12 olika tempus

Master ALL TENSES in 30 Minutes: Verb Tenses Chart with Useful Rules & Examples
https://youtu.be/PQG_gYFePD4

Hur kan de vara så helt olika sätt att förklara grammatiken på?
Citera
2021-05-09, 23:26
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Tjo!
Försöker bli duktigare på Engelska men det här med grammatik och tempus är inte lätt :P

Vad är skillnaden på Imperfect och Perfect i Engelskan?
Båda verkar ju vara i dåtiden …

Kollar på denna vide, men verkar ändå klurigt.
Verb (engelska) - grunder
https://youtu.be/l_GE7xwths0

Hittade en annan video där man pratar om 12 olika tempus

Master ALL TENSES in 30 Minutes: Verb Tenses Chart with Useful Rules & Examples
https://youtu.be/PQG_gYFePD4

Hur kan de vara så helt olika sätt att förklara grammatiken på?

Imperfekt och perfekt fungerar väl ungefär på samma sätt i engelskan och svenskan?
I ate a banana earlier today / Jag åt en banan tidigare i dag. (imperfekt)
I have eaten a tasteful banana. / Jag har ätit en välsmakande banan. (perfekt)
I have been eating bananas all day. / Jag har ätit bananer hela dagen (och fortsätter lystet att proppa i mig av de gula frukterna). (progressiv perfekt i engelskan; perfekt i svenskan)
Senast redigerad av Dranghoff 2021-05-09 kl. 23:31.
Citera
2021-05-10, 00:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Imperfekt och perfekt fungerar väl ungefär på samma sätt i engelskan och svenskan?
I ate a banana earlier today / Jag åt en banan tidigare i dag. (imperfekt)
I have eaten a tasteful banana. / Jag har ätit en välsmakande banan. (perfekt)
I have been eating bananas all day. / Jag har ätit bananer hela dagen (och fortsätter lystet att proppa i mig av de gula frukterna). (progressiv perfekt i engelskan; perfekt i svenskan)

Ja, på engelska ser jag inte problemet alls..? Detta är mycket svårare i tyskan, där de ofta använder perfekt när vi skulle använda imperfekt.
Citera
2021-05-10, 04:28
Medlem
Filbyters avatar
Manhandle på svenska?
Citera
2021-05-10, 12:26
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, på engelska ser jag inte problemet alls..? Detta är mycket svårare i tyskan, där de ofta använder perfekt när vi skulle använda imperfekt.

Precis.
Kanske läge att först lära sig skillnaden mellan imperfekt och perfekt överhuvudtaget innan man försöker tillämpa dessa tempus på olika språk.
Citera
2021-05-10, 14:23
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Precis.
Kanske läge att först lära sig skillnaden mellan imperfekt och perfekt överhuvudtaget innan man försöker tillämpa dessa tempus på olika språk.

Jag har svårt att förstå skillnaden mellan imperfekt och preteritum. De är kanske synonyma.

Om jag säger ”jag åt bananen” vet jag inte om det är imperfekt eller preteritum.
Citera
2021-05-10, 14:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag har svårt att förstå skillnaden mellan imperfekt och preteritum. De är kanske synonyma.

Om jag säger ”jag åt bananen” vet jag inte om det är imperfekt eller preteritum.

Det är imperfekt. Perfekt blir: "jag har ätit bananen".
Citera
2021-05-10, 15:40
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Det är en semantisk fråga, som mest hänger på att imperfekt betyder att något är oavslutat, trots att det finns handlingar som ju är avslutade redan innan de är perfekt, t.ex. dö.
Citera
2021-05-10, 20:28
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filbyter
Manhandle på svenska?

Det finns nog inte en översättning som fungerar oavsett sammanhang. Det handlar definitivt om någon form av fysiskt tvång, men inte nödvändigtvis om renodlad misshandel. Behandla någon omilt, kanske.
Citera
2021-05-10, 21:34
Medlem
Filbyters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det finns nog inte en översättning som fungerar oavsett sammanhang. Det handlar definitivt om någon form av fysiskt tvång, men inte nödvändigtvis om renodlad misshandel. Behandla någon omilt, kanske.
Skulle ha formulerat mig som "minns någon?" det börjar på man- på svenska också så mycket minns jag. Ordet har ju ett väldigt snävt användningsområde, men det är ett verkligt verb i svenska och engelska.
På engelska kan man säga "They manhandled the man into the car", de man--- in i bilen.

Tack iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in