2021-05-10, 22:31
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag har svårt att förstå skillnaden mellan imperfekt och preteritum. De är kanske synonyma.

Om jag säger ”jag åt bananen” vet jag inte om det är imperfekt eller preteritum.

Det är imperfekt. Svenskan har samma former för preterium och imperfekt. Om du skreve ”Jag åt banan när jag plötsligt satte i halsen” skulle »satte« bli preteritum. Bl a de romanska språken och latinet skiljer tydligare på dessa båda aspekter: ”Il parlait sans cesse lorsque je lui dis de fermer la gueule”, där parlait är imperfekt och dis passé simple/preteritum.
Citera
2021-05-11, 00:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det finns nog inte en översättning som fungerar oavsett sammanhang. Det handlar definitivt om någon form av fysiskt tvång, men inte nödvändigtvis om renodlad misshandel. Behandla någon omilt, kanske.

Behöver egentligen varken vara tvång eller omilt heller.

I sin grund så betyder manhadle endast att hantera/flytta nångon med fysisk kraft utan att personen samarbetar (ofta med en underförstådd betydelse att handlingen kräver mer styrka än "normal" hantering) .
Citera
2021-05-11, 08:53
Medlem
Smarree88s avatar
Jag har en fråga om Perfekt och pluskvamperfekt och i Engelskan som beskrivs i videon nedan.
Jag har inte så koll på det så sorry om det är självklart för er med jag provat att fråga ändå :P

Har berättar hon att man ska använda den "tredje formen" i temat, men vafan det är ju precis samma stavning på den andra formen i några av exemplen hon ger.

Jag fattar inte det här med teman och hur de används i Engelska.

Kanske någon kan förklara eller ännu bättre länka till en video som förklarar detta?

Verb (engelska) - grunder
Tid: 19:15
https://www.youtube.com/watch?v=l_GE7xwths0
Citera
2021-05-11, 20:59
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Tjo!
Försöker bli duktigare på Engelska men det här med grammatik och tempus är inte lätt :P

Vad är skillnaden på Imperfect och Perfect i Engelskan?
Båda verkar ju vara i dåtiden …

Kollar på denna vide, men verkar ändå klurigt.
https://youtu.be/l_GE7xwths0

Hittade en annan video där man pratar om 12 olika tempus

Master ALL TENSES in 30 Minutes: Verb Tenses Chart with Useful Rules & Examples
https://youtu.be/PQG_gYFePD4

Hur kan de vara så helt olika sätt att förklara grammatiken på?

Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Jag har en fråga om Perfekt och pluskvamperfekt och i Engelskan som beskrivs i videon nedan.
Jag har inte så koll på det så sorry om det är självklart för er med jag provat att fråga ändå :P

Har berättar hon att man ska använda den "tredje formen" i temat, men vafan det är ju precis samma stavning på den andra formen i några av exemplen hon ger.

Jag fattar inte det här med teman och hur de används i Engelska.

Kanske någon kan förklara eller ännu bättre länka till en video som förklarar detta?

Tid: 19:15
https://www.youtube.com/watch?v=l_GE7xwths0

Du har dessvärre kommit över två usla läromedel. Den svenska kvinnan har delvis ytliga, delvis rent felaktiga kunskaper i såväl engelsk som svensk grammatik, och ingen pedagogisk färdighet att tala om. Den andra videons pseudosystematiska uppställning, tagen tillsammans med det överdrivna antalet tempus och talarens intonation, tyder på att han befinner sig någonstans på autismspektrum. Det finns ett oändligt antal dåliga sätt att lära ut grammatik på.

I stället för att vada i Youtube-träsket tycker jag att du ska låna senaste upplagan av Jan Svartvik och Olof Sagers Modern engelsk grammatik på ditt närmaste folkbibliotek. Den bästa pedagogiska behandling av engelska tempusformer som jag känner till finns i serien English in Use utgiven på Cambridge University Press. Den börjar på svensk gymnasienivå och slutar hinsides. Finns på en del bibliotek.

Som framgår av tidigare svar i tråden, motsvarar engelskans past tense och svenskans preteritum varandra, liksom engelskans perfect tense och svenskans perfekt, i så hög grad att man kan ha det som sin tumregel. (Tvärtemot vad tidigare svar kan ge sken av, finns det också gott om fall där engelskans past tense, särskilt i amerikanska dialekter, normalt översätts med svensk perfekt. Dessa vållar inga missförstånd och man kan nästan alltid som utlänning själv använda perfect tense istället.)

Både past tense och perfect tense kan sägas syfta på dåtid. Vilket av dem som föredras i varje särskilt fall beror oftast på kontexten och då särskilt på verbformerna runtomkring.

Temaformer är en pedagogisk metod för att lära sig böja oregelbundna verb i några olika språk, bl.a. svenska och engelska. Man rabblar dem i tabeller för att memorera formerna, och man kan även se dem i vissa lexikon. I engelska används tre temaformer: infinitiv, preteritum (past tense) och perfekt particip (past participle), t.ex. speak, spoke, spoken. De övriga verbformerna, d.v.s. imperativ, presens med personböjning och ing-formen (samt marginellt konjunktiv), kan med några få undantag härledas regelbundet ur infinitiven och behöver därför inte läras in separat. Temaformerna kan sammanfalla:

Infinitiven sammanfaller med perfekt particip: run, ran, run.
Preteritum sammanfaller med perfekt particip: lead, led, led.
Alla tre former sammanfaller: set, set, set.

Alla regelbundna verb har sammanfallande preteritum och perfekt particip på -ed: walk, walked, walked.
Citera
2021-05-11, 21:08
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag har svårt att förstå skillnaden mellan imperfekt och preteritum. De är kanske synonyma.

Om jag säger ”jag åt bananen” vet jag inte om det är imperfekt eller preteritum.

Oavsett tidigare svar i tråden så kallas åt preteritum i de svenska grammatikböcker som skrivits de senaste 25-30 åren men imperfekt i de flesta äldre verk. Detta har gett upphov till en s.k. generationsklyfta med hätska men lyckligtvis oblodiga sammandrabbningar.
Citera
2021-05-21, 15:19
Medlem
Crapmagics avatar
whatever floats my boat ger inga sökträffar, utan alla sökresultat visar på detta
whatever floats your boat som om den innebörden voro samma sak
Citera
2021-05-21, 15:35
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
whatever floats my boat ger inga sökträffar, utan alla sökresultat visar på detta
Nej.

Exempelvis;

whatever floats (one's) boat (redirected from whatever floats my boat)
whatever floats (one's) boat

Whatever makes one happy; whatever interests or excites (one). Most often heard as "whatever floats your boat."

A: "What do you want for dinner?"
B: "Whatever floats your boat, I'm not even hungry."

Katelyn does whatever floats her boat without worrying about what other people think of her.

https://idioms.thefreedictionary.com...floats+my+boat
Citera
2021-05-22, 05:39
Medlem
AldenGs avatar
Citat:

Det väsentliga i Whatever floats your boat är att det uttrycker ibland tolerans, ibland likgiltighet. Det var vanligt redan på 60-talet.

Jag kan inte tänka mig ett en modersmålstalare skulle säga Whatever floats my boat. Nja, kanske i trots: I'll do whatever the hell floats my damn boat.

She does whatever floats her boat låter lite hypotetiskt i mina öron men förvånar mig inte särskilt mycket. Jag tolkar det som att 'hon' saknar omtänksamhet eller kanske medvetenhet om hur andra ser på hennes ageranden.
Citera
2021-05-22, 12:52
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
[...]

She does whatever floats her boat låter lite hypotetiskt i mina öron men förvånar mig inte särskilt mycket. Jag tolkar det som att 'hon' saknar omtänksamhet eller kanske medvetenhet om hur andra ser på hennes ageranden.

Har aldrig hört uttrycket, men när jag gugglar på det får jag intrycket att det inte nödvändigtvis vittnar om självupptagenhet eller empatilöshet. Det verkar helt enkelt kunna betyda att ”hon går sin egen väg” och inte bryr sig om vad andra tänker och tycker.
Möjligen finns en alternativ och lika giltig tolkning, som kan tyda på en tråkig människosyn och skrupelfrihet: ”hon skiter i andra och gör det som gagnar henne själv bäst.”
Citera
2021-05-22, 13:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det är inte ett uttryck som man använder om/till sig själv (och normalt inte om andra heller) utan det används till andra.
Tonen i yttrycket är lite nedlåtande och antyder att talaren anser att personens åsikter/smak är korkade/kassa men inte ids tjafsa om det.
Citera
2021-05-22, 14:17
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är inte ett uttryck som man använder om/till sig själv (och normalt inte om andra heller) utan det används till andra.
Tonen i yttrycket är lite nedlåtande och antyder att talaren anser att personens åsikter/smak är korkade/kassa men inte ids tjafsa om det.

Det betyder alltså ”hon är inte kräsen”, ”hon nappar på allt”, ”hon flyter med strömmen”, allt efter sammanhang.

Ganska tråkig personlighet.
Citera
2021-05-22, 14:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Det betyder alltså ”hon är inte kräsen”, ”hon nappar på allt”, ”hon flyter med strömmen”, allt efter sammanhang.

Ganska tråkig personlighet.

Nej, det betyder det inte.

Det betyder "jag tycker din idé/åsikt/smak suger men, gör som du vill du, jag ids inte tjafsa om varför den suger eller försöka få dig att ändra dig"

Ta tex "ananas på pizza" debatten, en anti som inte ids argumentera kan svara "whatever rocks your boat" till en envis förespråkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in