Citat:
Ursprungligen postat av
Smarree88
Tjo!
Försöker bli duktigare på Engelska men det här med grammatik och tempus är inte lätt :P
Vad är skillnaden på Imperfect och Perfect i Engelskan?
Båda verkar ju vara i dåtiden …
Kollar på denna vide, men verkar ändå klurigt.
Verb (engelska) - grunder
https://youtu.be/l_GE7xwths0
Hittade en annan video där man pratar om 12 olika tempus
Master ALL TENSES in 30 Minutes: Verb Tenses Chart with Useful Rules & Examples
https://youtu.be/PQG_gYFePD4
Hur kan de vara så helt olika sätt att förklara grammatiken på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Smarree88
Jag har en fråga om Perfekt och pluskvamperfekt och i Engelskan som beskrivs i videon nedan.
Jag har inte så koll på det så sorry om det är självklart för er med jag provat att fråga ändå :P
Har berättar hon att man ska använda den "tredje formen" i temat, men vafan det är ju precis samma stavning på den andra formen i några av exemplen hon ger.
Jag fattar inte det här med teman och hur de används i Engelska.
Kanske någon kan förklara eller ännu bättre länka till en video som förklarar detta?
Verb (engelska) - grunder
Tid: 19:15
https://www.youtube.com/watch?v=l_GE7xwths0
Du har dessvärre kommit över två usla läromedel. Den svenska kvinnan har delvis ytliga, delvis rent felaktiga kunskaper i såväl engelsk som svensk grammatik, och ingen pedagogisk färdighet att tala om. Den andra videons pseudosystematiska uppställning, tagen tillsammans med det överdrivna antalet tempus och talarens intonation, tyder på att han befinner sig någonstans på autismspektrum. Det finns ett oändligt antal dåliga sätt att lära ut grammatik på.
I stället för att vada i Youtube-träsket tycker jag att du ska låna senaste upplagan av Jan Svartvik och Olof Sagers
Modern engelsk grammatik på ditt närmaste folkbibliotek. Den bästa pedagogiska behandling av engelska tempusformer som jag känner till finns i serien
English in Use utgiven på Cambridge University Press. Den börjar på svensk gymnasienivå och slutar hinsides. Finns på en del bibliotek.
Som framgår av tidigare svar i tråden, motsvarar engelskans past tense och svenskans preteritum varandra, liksom engelskans perfect tense och svenskans perfekt, i så hög grad att man kan ha det som sin tumregel. (Tvärtemot vad tidigare svar kan ge sken av, finns det också gott om fall där engelskans past tense, särskilt i amerikanska dialekter, normalt översätts med svensk perfekt. Dessa vållar inga missförstånd och man kan nästan alltid som utlänning själv använda perfect tense istället.)
Både past tense och perfect tense kan sägas syfta på dåtid. Vilket av dem som föredras i varje särskilt fall beror oftast på kontexten och då särskilt på verbformerna runtomkring.
Temaformer är en pedagogisk metod för att lära sig böja oregelbundna verb i några olika språk, bl.a. svenska och engelska. Man rabblar dem i tabeller för att memorera formerna, och man kan även se dem i vissa lexikon. I engelska används tre temaformer: infinitiv, preteritum (past tense) och perfekt particip (past participle), t.ex.
speak,
spoke,
spoken. De övriga verbformerna, d.v.s. imperativ, presens med personböjning och ing-formen (samt marginellt konjunktiv), kan med några få undantag härledas regelbundet ur infinitiven och behöver därför inte läras in separat. Temaformerna kan sammanfalla:
Infinitiven sammanfaller med perfekt particip:
run,
ran,
run.
Preteritum sammanfaller med perfekt particip:
lead,
led,
led.
Alla tre former sammanfaller:
set,
set,
set.
Alla regelbundna verb har sammanfallande preteritum och perfekt particip på -ed:
walk,
walked,
walked.