Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
däremot är det poänglöst för dig att hävda att din åsikt är mer rätt än andras
Va? Jag uttrycker ju bara min åsikt som alla andra, det får jag väl göra? Eller menar du att jag måste förtydliga i varje inlägg att "det här är bara som JAG tycker, inte absoluta fakta huggna i sten"? Så är det naturligtvis, så OK, nu är det förtydligat då om det inte var klart nog tidigare
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
att vara elitisk är ens ensak.
Absolut, men det kan också vara ens personliga anledning för att gå med i Mensa och därmed relevant i diskussionen
Jag försöker inte ta ifrån någon deras rätt att se på världen med elitistiska ögon, jag bara påtalar att det är just det som det handlar om i de flesta fall - att få känna sig lite bättre än genomsnittet som "inte platsade i smarta klubben" - och knappast att man har så komplexa och viktiga saker att tänka på i sin vardag att man av rent praktiska skäl endast skulle kunna få utlopp för denna brinnande påtryckande komplexitet genom att diskutera saken med andra medlemmar inom Mensa-gruppen. Det argumentet måste jag svara bullshit på, och ja, jag ligger på den nivån på skalan där jag isåfall skulle lida svårt av detta själv.
Jag håller med om att det definitivt finns "idioter" i samhället som man inte får ut nåt av att prata med, men jag tycker att de fördelar sig ganska jämnt över den relativt typspecifika (främst vad gäller logisk problemlösningsförmåga) IQ-skalan och att man inte kan klumpa ihop folk och kalla dem "dumma" eller "smarta" endast baserat på detta enda siffervärde. Det, vill jag hävda, är ett utmärkt typexempel på blind och tragiskt självförhärligande arrogans - den har man dock förstås rätt till, jag har inte sagt att det skulle vara nån "regel" att folk med X i IQ måste värdera folk på ett visst sätt.
Min mening är snarare att man ganska lätt borde kunna hitta intellektuella jämlikar ute i samhället utan att behöva ha en "Smarta klubben" att bli medlem i. Det finns många smarta människor därute som aldrig skulle ha en tanke på att ens söka medlemskap i Mensa, och många som kanske inte kom in men som ändå har 127 i IQ medan nån som kom in kanske bara hade 132 (jag vet inte exakt var intagningsgränsen ligger idag), och då är det knappast nån större skillnad i det "intellektuella utbytet" dem emellan. För att inte tala om alla Mensa-medlemmar som måste driva runt därute, ständigt redo att idka komplexa intellektuella utbyten - de lär väl inte leva hela sina liv i jordhålor när de inte sitter i lokalen och löser pussel?
Det är alltså hela detta "vi och de"-resonemanget med att samhället utanför Mensa skulle vara nåt slags mentalt avskräde som knappt är värt att ödsla tid på att prata med om man har en IQ över 135 som jag motsätter mig, är du med då?
/rant