Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-31, 12:22
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Varför finns MENSA överhuvudtaget? Högt IQ i kombination med andra variabler som inte når hem gör ju inte direkt en individ särskilt intelligent om man ser individen ur ett vidare perspektiv. Varför har begreppet IQ fått fäste och Mensa som en form av finrum?

Därför att tävlingsmänniskor med låg självkänsla hela tiden måste jämföra sig med sina grannar för att känna att de duger, det är därför de bildar klubbar där de sitter och dunkar varandra i ryggen och påminner varandra om hur l33t de är, och vad är då bättre än ett konkret mätbart siffervärde - särskilt som ren logisk IQ sannolikt inte kan höjas i någon omfattande grad under livet utan så att säga är bäraren garanterad. Det blir som en tatuerad stämpel i pannan som talar om för folk att du är mycket bättre än de flesta omkring dig, för de trångsynta stackare som väljer att se det på det viset utan att ta hänsyn till alla kringliggande variabler som du nämner.

Personligen har jag inget intresse av att umgås med folk som föredrar att dela in människor i statiska fack på det viset men som sagt, en sån klubb passar väldigt bra för arroganta elitistiska fåntrattar

EDIT: kanske ska tillägga att jag inte dömer ut ALLA mensa-medlemmar på detta vis, däremot anser jag att det antagligen är skälet till att majoriteten av dem sökt medlemskap.
Citera
2010-05-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
däremot anser jag att det antagligen är skälet till att majoriteten av dem sökt medlemskap.
Du är ett perfekt exempel på någon som saknar insikt och kunskap i ämnet! Vad du anser är irrelevant. Än mer irrelevant blir det då du med stor sannolikhet har fel.

Ponera att du flyttar till ett samhälle där majoriteten av människorna har en IQ på 70. Två procent visar sig ha en IQ på 100 eller mer i just det samhället. Kan du då ärligt säga att du inte skulle föredra att ha ett intellektuellt utbyte med de individer som är kapabla till ett tänkande och resonerande på ett lika komplext plan som du själv är kapabel till? Eller skulle du hellre diskuterat svåra frågeställningar med de mentalt efterblivna (IQ <70) personerna?

Ovan fråga behöver inte besvaras pga. att alla redan vet vad du kommer att svara. Förutsatt att du inte väljer att ljuga. På grund av ditt svar i ovanstående retoriska fråga så kan du stämpla "arrogant elitistisk fåntratt" i pannan!
Senast redigerad av engl 2010-05-31 kl. 13:04.
Citera
2010-05-31, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tukotih
Ont om tid om jag inte minns fel...

Ok då, skulle ändå misstänka att en relativt stor andel faktiskt har något i stil med Asbergers.

170 vettefasen, ganska vida känt att alla tester som mäter 135+ inte är särskilt pålitliga och ofta skiljer sig från varandra när det kommer till svårighetsgrad. MENSA har satt gränsen på 135 av en anledning, inte i brist på resurser...

tror jag inte

räknat i antal grovt har sverige över 100 000 aspbergersfall alltså? siffrorna går bara inte ihop om man kör på din teori, inte ens om hälften av dom med över 140 i IQ har aspbergers så är ju kvoten för stor.

Citat:
Ursprungligen postat av baila
Svarade på alla, fick 42 av 45 och resultatet 135 eller högre.

OT: Jag blev medlem bara för att kunna göra falska hänvisningar till mensa när jag har pratat in mig i ett hörn i diskussioner och inte har några vettiga argument kvar.

tror du trollar, hur fasiken går en sån ref till?

-på mensa kom vi fram till nått helt annat?

och folk bara accepterar detta? nä, men skulle vi kunna utbyta RegNr så kan vi mejla mensa och ge varandra tillåtelse att få byta info och därav få det bekräftat. helt ärligt låter det naivt att folk accepterar det argumentet.
Citera
2010-05-31, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
tror du trollar, hur fasiken går en sån ref till?

-på mensa kom vi fram till nått helt annat?

och folk bara accepterar detta? nä, men skulle vi kunna utbyta RegNr så kan vi mejla mensa och ge varandra tillåtelse att få byta info och därav få det bekräftat. helt ärligt låter det naivt att folk accepterar det argumentet.
Självklart skämtade han!

Angående asperger; 0,2-0,4 procent beskrivs ha aspergers syndrom. Den siffran är möjligtvis högre hos högintelligenta. Säg att siffran är 500 procent högre. I ett sådant scenario så skulle 1-2 personer av 100 med en intelligens i de översta två percentilerna lida av asperger. Alltså fortfarande en försummande liten del. Därför är det väldigt märkligt hur folk kan göra antaganden om att högintelligenta har asperger.

1; Vi kan välja att kalla högintelligenta för de individer med en IQ över 131. Därmed är det 2 personer av 100 som är högintelligenta.
2: Ponera att en person har träffat 10000 människor vid en ålder på 30 år. 200 av dessa bör då vara högintellektuella. Av dessa 200 bör således 2-4 personer lida av aspergers.

Min fråga är; HUR FAN KAN MAN DÅ DRA MASSA ANTAGANDEN FRÅN SÅDANT UNDERMÅLIGT RESULTAT?
Alltså, hur kan man sitta och påstå att många högintelligenta verkar lida av asperger?

Ovan scenario är troligtvis ganska verklighetsförankrat och om någon har synpunkter på felaktigheter så posta de så reder vi ut det.
Senast redigerad av engl 2010-05-31 kl. 14:46.
Citera
2010-05-31, 16:03
Medlem
Att högintelligentas beteende ofta skiljer sig från normen är inget konstigt. Individer inom normen för intelligens skiljer sig i beteende från individer i den vänstra delen av normalfördelningskurvan också. Att detta fenomen ses som konstigt och udda kan vi nog tacka Jante för.
Senast redigerad av engl 2010-05-31 kl. 16:08.
Citera
2010-05-31, 19:27
Medlem
Querls avatar
Att vara mycket intelligent behöver ju inte betyda att man för den skull har något vettigt att bidra med i en diskussion. Det är ju minst lika viktigt att vara påläst och kunnig. Det är ju illa om man börjar värdera någons argument och åsikter endast utifrån personens IQ.
Citera
2010-05-31, 20:48
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Du är ett perfekt exempel på någon som saknar insikt och kunskap i ämnet! Vad du anser är irrelevant.

Oj, jäklar vad jag gick och brydde mig direkt nu, fick hela dagen förstörd

Citat:
Ponera att du flyttar till ett samhälle där majoriteten av människorna har en IQ på 70. Två procent visar sig ha en IQ på 100 eller mer i just det samhället. Kan du då ärligt säga att du inte skulle föredra att ha ett intellektuellt utbyte med de individer som är kapabla till ett tänkande och resonerande på ett lika komplext plan som du själv är kapabel till? Eller skulle du hellre diskuterat svåra frågeställningar med de mentalt efterblivna (IQ <70) personerna?

Jag syftade just på det oerhört tragiska i att man på fullt allvar anser att ett tiotal poängs skillnad på IQ-skalan skulle innebära att man är en sådan oerhört komplex tänkare att man helt enkelt inte får något "intellektuellt utbyte" med de stackars vanliga dödliga där långt nere på normalnivån - i det samhälle som vi faktiskt lever i idag, där kontrasterna INTE är så pass extrema som att det handlar om genier vs mentalt efterblivna men där folk ändå väljer att gruppera in sig i saker som Mensa bara för att kunna dra en lättnadens suck och få tänka komplexa tankar ihop med lika avancerade varelser som sig själva. Nej, jag står fast vid att det är ett patetiskt fenomen, och stort tack för att DU med ditt resonemang bevisade MIN poäng

Citat:
Förutsatt att du inte väljer att ljuga.

Vad har ljuga med saken att göra? Om jag skulle behöva tillbringa X år på en öde ö med en annan människa skulle jag skita fullständigt i om deras IQ var lika hög som min eller ej (såvida de inte var en sluddrande dreglande idiot men ett sådant extremt exempel speglar inte samhället idag i fråga om Mensa vs Icke-Mensa), det finns så många andra oerhört viktigare faktorer som bestämmer vilken sorts människor jag umgås med. Bara för att folk råkar välja att gruppera sig efter den poäng de fått på ett IQ-test så betyder inte det att det är den sortens människor jag föredrar att ha "intellektuella utbyten" med?

Som sagt, återigen, väldigt tråkigt elitistiska och arroganta värderingar i såna där tankegångar.
Citera
2010-05-31, 21:04
Medlem
Citat:
Oj, jäklar vad jag gick och brydde mig direkt nu, fick hela dagen förstörd

Jag syftade just på det oerhört tragiska i att man på fullt allvar anser att ett tiotal poängs skillnad på IQ-skalan skulle innebära att man är en sådan oerhört komplex tänkare att man helt enkelt inte får något "intellektuellt utbyte" med de stackars vanliga dödliga där långt nere på normalnivån

Som sagt, återigen, väldigt tråkigt elitistiska och arroganta värderingar i såna där tankegångar.

att värdera människor efter IQ är ens en sak. du kanske värderar utseende eller social kompetens osv. alla tkr olika. däremot är det poänglöst för dig att hävda att din åsikt är mer rätt än andras. folk med 170 i IQ kan tycka att folk med 30 är underbara medan andra på 170 likväl kan tycka att folk på 30 är dumma i huvet. hur man värderar är ens ensak. det tragiska är ju att du försöker få din åsikt att vara rätt.

att vara elitisk är ens ensak. däremot är det ni som är arrogant om ni försöker hävda att det är en bestämd regel att alla med 140 i IQ som verkligen är intelligenta måste se lika på sina medmänniskor
Citera
2010-05-31, 21:43
Medlem
Citat:
Massa jidder!
Citat:
såvida de inte var en sluddrande dreglande idiot
"Idiot=a person of subnormal intelligence"

Case closed!
Citera
2010-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
att värdera människor efter IQ är ens en sak.
Jag vet inte om du menar att det finns folk som verkligen gör det. Men jag vill bara klargöra att jag tror det är ytterst, ytterst få som gör på det viset. Det, om något, är nog bland det mest korkade någon kan göra.
Citera
2010-05-31, 21:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du menar att det finns folk som verkligen gör det. Men jag vill bara klargöra att jag tror det är ytterst, ytterst få som gör på det viset. Det, om något, är nog bland det mest korkade någon kan göra.
givetvis, men att säga att man är korkad bara för att man gör det är ju bara naivt. alla individer unika och bara pga EN åsikt kan man inte bli klassad korkad.
Citera
2010-05-31, 21:55
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
däremot är det poänglöst för dig att hävda att din åsikt är mer rätt än andras

Va? Jag uttrycker ju bara min åsikt som alla andra, det får jag väl göra? Eller menar du att jag måste förtydliga i varje inlägg att "det här är bara som JAG tycker, inte absoluta fakta huggna i sten"? Så är det naturligtvis, så OK, nu är det förtydligat då om det inte var klart nog tidigare

Citat:
att vara elitisk är ens ensak.

Absolut, men det kan också vara ens personliga anledning för att gå med i Mensa och därmed relevant i diskussionen

Jag försöker inte ta ifrån någon deras rätt att se på världen med elitistiska ögon, jag bara påtalar att det är just det som det handlar om i de flesta fall - att få känna sig lite bättre än genomsnittet som "inte platsade i smarta klubben" - och knappast att man har så komplexa och viktiga saker att tänka på i sin vardag att man av rent praktiska skäl endast skulle kunna få utlopp för denna brinnande påtryckande komplexitet genom att diskutera saken med andra medlemmar inom Mensa-gruppen. Det argumentet måste jag svara bullshit på, och ja, jag ligger på den nivån på skalan där jag isåfall skulle lida svårt av detta själv.

Jag håller med om att det definitivt finns "idioter" i samhället som man inte får ut nåt av att prata med, men jag tycker att de fördelar sig ganska jämnt över den relativt typspecifika (främst vad gäller logisk problemlösningsförmåga) IQ-skalan och att man inte kan klumpa ihop folk och kalla dem "dumma" eller "smarta" endast baserat på detta enda siffervärde. Det, vill jag hävda, är ett utmärkt typexempel på blind och tragiskt självförhärligande arrogans - den har man dock förstås rätt till, jag har inte sagt att det skulle vara nån "regel" att folk med X i IQ måste värdera folk på ett visst sätt.

Min mening är snarare att man ganska lätt borde kunna hitta intellektuella jämlikar ute i samhället utan att behöva ha en "Smarta klubben" att bli medlem i. Det finns många smarta människor därute som aldrig skulle ha en tanke på att ens söka medlemskap i Mensa, och många som kanske inte kom in men som ändå har 127 i IQ medan nån som kom in kanske bara hade 132 (jag vet inte exakt var intagningsgränsen ligger idag), och då är det knappast nån större skillnad i det "intellektuella utbytet" dem emellan. För att inte tala om alla Mensa-medlemmar som måste driva runt därute, ständigt redo att idka komplexa intellektuella utbyten - de lär väl inte leva hela sina liv i jordhålor när de inte sitter i lokalen och löser pussel?

Det är alltså hela detta "vi och de"-resonemanget med att samhället utanför Mensa skulle vara nåt slags mentalt avskräde som knappt är värt att ödsla tid på att prata med om man har en IQ över 135 som jag motsätter mig, är du med då?

/rant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in