Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
givetvis, men att säga att man är korkad bara för att man gör det är ju bara naivt. alla individer unika och bara pga EN åsikt kan man inte bli klassad korkad.
Absolut. Följande kanske är petitesser men jag hävdade bara att det var korkat gjort. Jag påstod aldrig att de människorna med den värderingen var korkade . Jag t.ex., har utfört oerhört många korkade handlingar i mitt liv. Än dock anser jag mig inte korkad.
Citera
2010-05-31, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Va? Jag uttrycker ju bara min åsikt som alla andra, det får jag väl göra?

Absolut, men det kan också vara ens personliga anledning för att gå med i Mensa och därmed relevant i diskussionen

Jag försöker inte ta ifrån någon deras rätt att se på världen med elitistiska ögon, jag bara påtalar att det är just det som det handlar om i de flesta fall - att få känna sig lite bättre än genomsnittet som "inte platsade i smarta klubben"
/rant

du lägger ju fram din åsikt som att alla som tkr olika är dom som är idioter. vilket är motsägelsefullt. flera i tråden kallar mensamedlemmar idioter och anser att dom är dumma i huvet. även om dom behandlar mensa på samma dåliga sätt som dom hävdar att mensamedlemmar behandlar andra.

9/10 i denna tråd som är emot mensa behandlar mensamedlemmar på samma sätt som dom klagar att mensamedlemmar behandlar dom. dvs; mensa är mest för idioter. vi är dom verkliga genierna osv osv.
Citera
2010-05-31, 22:02
Medlem
Fick idag tillbaka svarsresultatet från det övervakade testet. Fick 43/45 vilket gav högsta möjliga IQ enligt dem, 135+... Jag tycker det känns lite väl högt för två fel?

Blev förvånad över hur lätt det var, känner mig nästan lurad.
Citera
2010-05-31, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag försöker inte ta ifrån någon deras rätt att se på världen med elitistiska ögon, jag bara påtalar att det är just det som det handlar om i de flesta fall - att få känna sig lite bättre än genomsnittet som "inte platsade i smarta klubben"
/rant
De som går med i Mensa gör det efter att de har fått det bekräftat att de har hög intelligens. Så argumentet att det skulle vara något hävdande av sin intelligens håller inte. De har lika hög intelligens oavsett om de, efter ett lyckat intelligenstest, går med i Mensa eller inte.
Citera
2010-05-31, 22:09
Medlem
Citat:
gjorde FRT-A som blev stulet, fick följande mejl;

Hejsan,

gjortde FRT-B.

svarade på 40 frågor, fick 38 rätt = 135 eller mer i IQ.

http://img218.imageshack.us/img218/9003/mensahhh.jpg

pics or it didnt happen.

Skrev samtidigt som dig Fick tillbaka resultatet idag, jag fick 43/45 och samma IQ (135+). Känns suspekt att man kan ha 7 fel och fortfarande max IQ som du... Lurendrejeri!
Citera
2010-05-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincent.Hanna
Skrev samtidigt som dig Fick tillbaka resultatet idag, jag fick 43/45 och samma IQ (135+). Känns suspekt att man kan ha 7 fel och fortfarande max IQ som du... Lurendrejeri!
Det är inte maxIQ. Det är bara det högsta värdet FRT mäter till. Att du tycker det verkar som lurendrejeri bevisar bara att du tidigare inte varit medveten om din relativt höga intelligens.
Citera
2010-05-31, 22:12
Medlem
Citat:
Fick idag tillbaka svarsresultatet från det övervakade testet. Fick 43/45 vilket gav högsta möjliga IQ enligt dem, 135+... Jag tycker det känns lite väl högt för två fel?

Blev förvånad över hur lätt det var, känner mig nästan lurad.
fick 38 rätt och samma kvot. tror det handar om vad man svarar fel på
Citera
2010-05-31, 22:14
Medlem
Citat:
hm, var du den söta tjejen bredvid mig måntro?

edit; dock är du väl kille iom att du hänger på flashback
Senast redigerad av frederic.bastiat 2010-05-31 kl. 22:17.
Citera
2010-05-31, 22:15
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
du lägger ju fram din åsikt som att alla som tkr olika är dom som är idioter. vilket är motsägelsefullt. flera i tråden kallar mensamedlemmar idioter och anser att dom är dumma i huvet. även om dom behandlar mensa på samma dåliga sätt som dom hävdar att mensamedlemmar behandlar andra.

9/10 i denna tråd som är emot mensa behandlar mensamedlemmar på samma sätt som dom klagar att mensamedlemmar behandlar dom. dvs; mensa är mest för idioter. vi är dom verkliga genierna osv osv.

Jag förstår vad du menar, men att använda negativa beskrivande ord överhuvudtaget är ju inte samma sak som att specifikt säga att de är "korkade" eller "idioter". De orden har jag aldrig använt om Mensa-medlemmar (förutom att jag sa att det finns idioter överallt, även i Mensa) utan hävdade bara att ett visst resonemang var elitistiskt och arrogant, och att jag anser att det i de flesta fall är just det resonemanget som också motiverar medlemsansökan och detta kallade jag tragiskt och även patetiskt. Jag står för alla fyra orden, men några korkade idioter har jag aldrig hävdat att de skulle vara. Alla sådana finner man ju som bekant utanför Mensa

OBS att jag heller inte är nån av dem som hävdat att Mensa-medlemmar skulle vara övervägande "speciella" eller ha aspergers etc. Jag har inte den åsikten själv och det låter som endast en fördomsfull myt i mina öron. Jag har heller aldrig sagt att folk utanför Mensa är smartare än de som är medlemmar, jag anser att motsatsen nog får sägas vara väl bevisad, men däremot tycker jag att själva skillnaden (iaf i sammanhanget "vad man får ut av ett samtal med X") är så marginellt liten att det bara blir fånigt om man ens ska börja dela upp folk efter IQ-skalan där. Det är det som ur mitt perspektiv bara känns som att sitta och klyva hårstrån för en chans att få dela ut ryggklappar till sig själv. Men den åsikten är bara min egen, förstås, försöker inte kräva att nån annan ska acceptera den som sin egen sanning eller nåt sånt
Citera
2010-05-31, 22:20
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
De som går med i Mensa gör det efter att de har fått det bekräftat att de har hög intelligens. Så argumentet att det skulle vara något hävdande av sin intelligens håller inte. De har lika hög intelligens oavsett om de, efter ett lyckat intelligenstest, går med i Mensa eller inte.

lolwat?

Öh, med att folk "inte kom in" menade jag bara att de "inte skulle ha blivit insläppta" baserat på sitt IQ, inte att de skickade in en blind ansökan och blev utsparkade eller vad du nu menar.

Intagningspraxis har heller absolut ingenting att göra med huruvida det är ett hävdande av intelligens eller inte, att gå med i Mensa (och sedan basunera ut bland polarna och på forum som FB att man ÄR med i Mensa) kan visst vara - och är - ett hävdande av sin egen intelligens.

Är du säker på att du är med i Mensa? Du måste helt klart ligga nere kring 130-strecket nånstans, jag borde egentligen inte sitta här och ödsla tid på dig för det här var ett mycket tveksamt intellektuellt utbyte om man måste sitta och förklara sig för varje mening och stava ut varenda ord för att meningen ska gå fram

EDIT: sitt, inte som *stava*
Citera
2010-05-31, 22:21
Medlem
Querls avatar
Citat:
fick 38 rätt och samma kvot. tror det handar om vad man svarar fel på
Tveksamt att testet skulle ha olika vikt för olika items.
Citera
2010-05-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Tveksamt att testet skulle ha olika vikt för olika items.

okej, vad grundar du det på?

mitt resonemang är att i början av testet är frågorna löjliga, typ; 8 lika bollar på raken, vad kommer sen? osv osv. nivån höjs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in