Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-04-30, 13:27
Medlem
Gjorde iq test på danska mensas hemsida http://www.mensa.dk/testiq.html
och resultatet blev 123-136 beroende på vilken "spredning" jag använde. Det är ett danskt ord och jag är inte säker på vad det betyder men det är särkert nåt i stil med skala. Som ni särker förstår så blir man ju lite sugen på att se om man klarar att gå med i mensa. Så är det nån här som har erfarenheter av att gör det provet? Kan det skilja så mycket mellan olika prov att jag klara mig trots att det var ganska långt i från på det testet jag gjorde? Vilken typ av figurer används? Är det så olika som på danska mensas hemsida eller är det mer som på den svenska mensas hemsida att man kan se en likhet mellan alla uppgifterna. Att de ser ut på ett likartat sett? Har ni några tips och råd inför så får ni naturligtvis också dela med er av det.
Citera
2005-05-02, 21:04
Medlem
Jag gjorde provet i somras, det påminner mycket mer om det danska än det svenska. Bortsett från att det är mycket svårare, har aldrig tidigare utnyttjat hela tiden till något prov.
Jag fick 32 av 36 vilket tydligen motsvarade 122 i IQ. 131 är vad som krävs för att få bli medlem.
Citera
2005-05-03, 21:54
Medlem
trollnolls avatar
Hur gör man för att ta detta test?
Citera
2005-05-03, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trollnoll

Använd din intelligens...
Citera
2005-05-03, 23:02
Medlem
Citat:

Gå in på svenska mensas hemsida så får duu info
Citera
2005-05-03, 23:19
Medlem
Säkre Sammys avatar
Citat:
Om du inte förstår det kanske du skall låta bli
Citera
2005-05-04, 01:05
Medlem
zumazs avatar
Som jag har förstått det så är tydligen de testen man kan prova på, på bl.a. mensas hemsida samt de som de skickar ut i div. tidsskrifter, mycket enklare än de testen man får göra vid själva inträdesprovet. Troligtvis för att folk ska tro att de har en chans, betala 500 eller vad det nu är och sen inte komma med. Ju fler som vill göra testen, desto mer pengar till mensa
Citera
2005-05-04, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zumaz
Som jag har förstått det så är tydligen de testen man kan prova på, på bl.a. mensas hemsida samt de som de skickar ut i div. tidsskrifter, mycket enklare än de testen man får göra vid själva inträdesprovet. Troligtvis för att folk ska tro att de har en chans, betala 500 eller vad det nu är och sen inte komma med. Ju fler som vill göra testen, desto mer pengar till mensa

Man får bara 3 försök på sig och hade det varit som du tror så tror jag inte att de hade begränsat sinna "inkomster" så.
Citera
2005-05-04, 01:52
Bannlyst
flashback är roligt... där har alla cirkus 130 i IQ och en kuk på minst 25 cm
Citera
2005-05-04, 15:06
Medlem
trollnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Säkre Sammy
Om du inte förstår det kanske du skall låta bli

Paah varför fattar ingen vad man menar?
Jag menade alltså typ var, anmälning osv. Inte för att jag direkt har intesse (Ok potential då ) men bara för att det skulle vara kul att veta.

Jag hatar att bli driven med
Citera
2005-05-04, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stargazer
flashback är roligt... där har alla cirkus 130 i IQ och en kuk på minst 25 cm

Ja, det är lite kul! Fast då är jag smart och kortkukad med flashbackmått mätt.
Citera
2005-05-11, 00:36
Medlem
Grizzly-WDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Gjorde iq test på danska mensas hemsida http://www.mensa.dk/testiq.html
och resultatet blev 123-136 beroende på vilken "spredning" jag använde. Det är ett danskt ord och jag är inte säker på vad det betyder men det är särkert nåt i stil med skala. Som ni särker förstår så blir man ju lite sugen på att se om man klarar att gå med i mensa. Så är det nån här som har erfarenheter av att gör det provet? Kan det skilja så mycket mellan olika prov att jag klara mig trots att det var ganska långt i från på det testet jag gjorde? Vilken typ av figurer används? Är det så olika som på danska mensas hemsida eller är det mer som på den svenska mensas hemsida att man kan se en likhet mellan alla uppgifterna. Att de ser ut på ett likartat sett? Har ni några tips och råd inför så får ni naturligtvis också dela med er av det.
Med "spredning" menas "spridning" och det är mycket riktigt olika skalor. För att komma med i Mensa behövs ett resultat på minst 131 med spridningen 15 på ett test av samma typ som det som finns på danska Mensas hemsida...
Intagningsprovet till Mensa är väldigt likt det provet som finns på danska Mensas hemsida och för att kunna klara det "riktiga" testet så bör du ha fått minst 130 eller nåt på danska Mensas test... Kan tillägga att jag själv nyligen gick med i Mensa...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in