Citat:
Jo jag vet att man kan göra den sortens faktoruppdelning men poängen är att det i stort sett är samma sak man mäter. Hela poängen med iq-test är att mäta g, det är korrelationen med g som ger ett test dess legitimitet. Om nu Mensa bara är intresserade av personer som fått över 130 på progressiva matriser varför accepterar tex amerikanska Mensa flera verbala test som SAT, GRE mm? Ditt resonemang håller inte.
https://www.researchgate.net/publication/261693214_The_Hierarchical_Organization_of_Cogniti ve_Abilities_Restoring_General_Intelligence_Throug h_the_Use_of_Linear_Structural_Relations_LISREL
Blir argumenten bättre/sämre av att jag har ett visst uppmätt resultat? Nej jag är givetvis inte medlem.
Så ett test med 0.75 g-loading är lika exakt som ett som har 0.94? Det är stor skillnad.
https://www.researchgate.net/publication/261693214_The_Hierarchical_Organization_of_Cogniti ve_Abilities_Restoring_General_Intelligence_Throug h_the_Use_of_Linear_Structural_Relations_LISREL
Blir argumenten bättre/sämre av att jag har ett visst uppmätt resultat? Nej jag är givetvis inte medlem.
Så ett test med 0.75 g-loading är lika exakt som ett som har 0.94? Det är stor skillnad.
Nej men om du hade skrivit 135+ på FRT A så hade du varit medlem vid det här laget, men i stället sprider du missinformation på ett publikt forum, så som att FRT inte är ett "riktigt IQ test", att det inte används kliniskt (vilket är felaktigt, FRT används kliniskt i flera europeiska länder, där i bland Tyskland som det härstammar från.)
För någonstans runt fjärde gången... Mensa är intresserade av Gf, WAIS-IV mäter mer än så och är ett generellt kognitivt test. Att Amerikanska Mensa använder sig av det känner jag till, varför vet jag inte. Precis som andra tvivelaktiga saker Amerikanska Mensa sysslar med, Mensa som sådant är en engelsk organisation och FRT är vad de flesta Mensa grenar använder sig av.
Och dessutom i en tråd som handlar om Mensas IQ test och inte IQ tester generellt... Du får tycka och tro vad du vill men faktum är att FRT är mer eller mindre standard i de flesta nationella Mensa avdelningar.