Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-26, 00:12
Medlem
Det kan ju även vara intressant att få bekräftat varför man resonerar och tänker annorlunda än majoriteten av befolkningen. Människor i allmänhet är i många fall inte logiska.
Citera
2010-04-26, 02:56
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jantelagen manifesterad.....
Vettetusan, jag jobbar med rekrytering för ett internationellt läkemedelsföretag för tillfället (inte anställd utan som praktikant) och jag skulle titta lite extra noga på någon som nämner att han är med i en IQ-klubb i sitt CV..

Inte för att det är någonting negativt, men det är ju knappast kutym.
Citera
2010-04-26, 10:42
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Vettetusan, jag jobbar med rekrytering för ett internationellt läkemedelsföretag för tillfället (inte anställd utan som praktikant) och jag skulle titta lite extra noga på någon som nämner att han är med i en IQ-klubb i sitt CV..

Självklart om han bara smyger in det som en fotnot i en CV. Men skulle en person sitta ansikte mot ansikte till mig och skryta om det så kan man ju undra hur bra den personen är på att bemöta sina arbetskamrater, skulle kunna bli ett störmoment på arbetsplatsen.
Citera
2010-04-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax

Det kan vara så att man kan behöva ange det på ett ödmjukt sätt.

T.ex. kan man i det personliga brevet skriva:

Jag är ödmjuk, bla bla bla bla
Jag har en god kognitiv kapacitet, som underlag för detta vill jag nämna att jag är medlem i Mensa.
................................

Personligen bryr jag mig inte ett dugg om någon dryg status, utan jag har mål och om ett medlemskap i Mensa kan hjälpa mig att uppnå de målen så är jag helt och hållet för det.
Senast redigerad av TheRealFace 2010-04-26 kl. 11:37.
Citera
2010-04-26, 14:19
Medlem
Som medlem kan jag säga att det är mer en fråga vad du kuggas på än hur mkt.

En person som kuggar första frågan (finns en viss stegring av nivån under provet) men klarar allt annat får lika bra poäng som en som klara allt. du kan max få 135 eller mer på mensas prov.
dvs enstaka fel inga problem men kuggas du mkt så äru körd ja.

lycka till

//martin
Citera
2010-04-26, 16:40
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealFace
Ser Mensas IQ-test ut som det på webben? d.v.s. 40 frågor som bara handlar om att se geometriska samband. Hur trovärdigt är mensas testprov?

Dessutom vet ni hur man löser följande två uppgifter? Det har låst sig för mig totalt.

http://img532.imageshack.us/img532/1619/iq1.jpg

På den högra så är det D eller E. En alternativ teori är att varje färg har en egen form, därav E.

Okej fattade vänstra; djäkla vad bökigt ... Den högra återstår ...

Högra är nog E.

Vänstra A? Skulle du kunna berätta hur du kom fram till svaret på den?
Citera
2010-04-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Numbed
Högra är nog E.

Vänstra A? Skulle du kunna berätta hur du kom fram till svaret på den?
vänster är helt korrekt A. se det första krysset som 4 olika pinnar. vid varje steg vrids en pinne 90 grader.
Citera
2010-04-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Som medlem kan jag säga att det är mer en fråga vad du kuggas på än hur mkt.

En person som kuggar första frågan (finns en viss stegring av nivån under provet) men klarar allt annat får lika bra poäng som en som klara allt. du kan max få 135 eller mer på mensas prov.
dvs enstaka fel inga problem men kuggas du mkt så äru körd ja.

lycka till

//martin

Hur vet du det? Jag var också medlem och vill minnas att en av testledarna vid något tillfälle sa att det bara är antalet svar som är intressant. Men de är ju rätt ovilliga att prata om den saken i övrigt, så därför undrar jag hur du kan veta.
Citera
2010-04-27, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForFunksSake
Hur vet du det? Jag var också medlem och vill minnas att en av testledarna vid något tillfälle sa att det bara är antalet svar som är intressant. Men de är ju rätt ovilliga att prata om den saken i övrigt, så därför undrar jag hur du kan veta.

Dels så sa dom det på provet innan vi börja (skrev för några månader sen och FRT-A provet används idagsläget.)

enligt mensas hemsida dessutom;
Om man endast har några enstaka fel, eller alla rätt, uppnår man IQ-resultatet "135 eller mer".

enstaka är ingen exakt siffra.
Citera
2010-04-27, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Dels så sa dom det på provet innan vi börja (skrev för några månader sen och FRT-A provet används idagsläget.)

enligt mensas hemsida dessutom;
Om man endast har några enstaka fel, eller alla rätt, uppnår man IQ-resultatet "135 eller mer".

enstaka är ingen exakt siffra.

Citatet från hemsidan styrker väl verkligen inte ditt påstående. Att de inte anger en exakt siffra betyder ju inte att det inte finns en exakt siffra, utan det kan ju mycket väl vara så att de inte vill lämna ut det exakta värdet.

Jag vill minnas att jag googlade runt på denna frågeställning när jag tagit testet (också FRT-A, detta var väl 07 eller 08) och fann då att frågan diskuterades på någon norsk sida. Som jag minns det så gällde det också FRT-A, och flera personer skrev ut sina resultat i antal poäng och sina svar i IQ/percentil. Där fick jag intrycket att 40=130, 41+ = 135+
Citera
2010-04-27, 09:25
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Vet inte om ni vill ha fler uppgifter att jobba med, men jag skrev för 3 år sedan och då fick jag ett fel och 135+. Minns ärligt talat inte hur många frågor det var, men 45 kan stämma.
Citera
2010-04-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForFunksSake
Citatet från hemsidan styrker väl verkligen inte ditt påstående. Att de inte anger en exakt siffra betyder ju inte att det inte finns en exakt siffra, utan det kan ju mycket väl vara så att de inte vill lämna ut det exakta värdet.

Jag vill minnas att jag googlade runt på denna frågeställning när jag tagit testet (också FRT-A, detta var väl 07 eller 08) och fann då att frågan diskuterades på någon norsk sida. Som jag minns det så gällde det också FRT-A, och flera personer skrev ut sina resultat i antal poäng och sina svar i IQ/percentil. Där fick jag intrycket att 40=130, 41+ = 135+
vrf står det då inte bara att 5 fel = fail?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in