Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-06-01, 13:26
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
gjorde FRT-A som blev stulet, fick följande mejl;

Hejsan,

gjortde FRT-B.

svarade på 40 frågor, fick 38 rätt = 135 eller mer i IQ.

http://img218.imageshack.us/img218/9003/mensahhh.jpg

pics or it didnt happen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Svarade på alla.
fick 42/45.
135+.

Gick med i mensa ett år men struntade i att betala medlemsavgiften året efter då jag ej var aktiv i föreningen. Man får även en tidning som jag tyckte var helt värdelös, den är i princip ägnad åt de ska prata bra om sig själva och skriva hur vettiga och sanningsenliga intelligenstesten är.

Hmm, 38 rätt räcker till 135+? Det var lågt.

Själv fick jag 43/45, så det gör mig lite nyfiken på att ta reda på vilket (högre) intervall man ligger på.

Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Man får bara göra testet en gång...

Jag har gjort det o fick 129 i IQ, dvs. en poäng mindre än vad som krävdes. Lite tjurig blev man ju, men jag hade inte tänkt gå med ändå, om jag hade klarat det.
Det finns två olika test nu. Tror du får göra det igen.
Citera
2010-06-01, 13:30
Medlem
Krollums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithvic
Korrelationen mellan filosofi och IQ är minst lika stor som mellan matematiker och IQ skulle jag säga. Nästan alla kända filosofer har väldigt hög IQ.

Har du källa på det?
Betvivlar på att nästan alla kända filosofer har ett högt IQ.. Jag får oftast intrycket att dem som har högt IQ har väldigt svårt att förstå sig på filosofiska diskutioner, argument och texter.
Citera
2010-06-01, 14:01
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmertz
Man kanske är nyfiken! Man kanske gillar frågeformulär! Man kanske inte har nåt bättre för sig!

Varför lyssnar folk på hårdrocksmusik? De blir ju knappast tuffare av det!

Precis! Jag ser Mensa som en kul grej bara. Tror man att det är en elitförening som hävdar sig vara bättre än andra så har man inte gjort sin hemläxa och t.ex. läst på Mensas hemsida.

Sedan vad gäller allt snack om att det finns många sorters intelligens (vilket jag absolut håller med om i sak) och att det inte finns föreningar för de andra "intelligenserna" så undrar jag bara: vem förbjöd er att starta en egen förening för den intelligensen som ni anser er besitta? Om ni tycker IQ är ett dåligt mått på G så kom på ett bättre, om ni tycker att t.ex. musikalisk intelligens är viktigare så starta en egen förening.

Vad gör det er "hatare" att Mensa finns? Jag förstår inte varför det är så störande för vissa? Tycker ni inte att de som har låg IQ heller ska få starta en förening för att stärka sin position i samhället och diskutera sina resurser och svagheter? Kanske vill ni också att alla ska få en egen boll när man spelar fotboll ?
Citera
2010-06-01, 14:04
Medlem
Gjorde Ravens matriser 2005, svarade på alla, hade alla rätt. Uppskattades till 135+, vilket jag fick dementerat när jag gjorde WAIS-III och uppnådde ett helskaleindex på 134. Är inte intresserad av att gå med i Mensa då jag har en stimulerande umgängeskrets, och att jag p.g.a. ADHD ändå inte skulle orka med en massa träffar och möten. Dessutom dampar jag ur fullkomligt när folk börjar svinga IQ-penisar som om det vore viktigt, även om jag tror att Mensafolk generellt sett är ganska vettiga. Det finns ju knappast någon vits med att gå med i en förening där alla har minst lika hög, eller högre, intelligens som du själv om du vill hävda dig?

Vad det gäller Frank Zappa och hans IQ finns det en del aspekter som sällan nämns när kändisar sägs ha den eller den IQn. Att Frank Zappa var ett geni råder det nog ingen debatt om, men att använda hans IQ i diskussion är svårt; i USA används (eller i alla fall användes) generellt inte Wechlerskalan, utan Cattellskalan. Det är väldigt sällan någon gör distinktionen mellan dem, utan drar bara siffran vilket gör att det är omöjligt att sätta den i något perspektiv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot visar den ungefärliga korrelationen mellan skalorna.

Menmen, IQ är konstigt nog en prestigefråga för många. Jag vet att jag är jävligt smart, men vad gör det när jag t.ex. ändå har haft svårt för att behålla ett jobb p.g.a. andra faktorer? Eller att sociala sammanhang bara blir tråkiga när jag känner att folk tycker att jag är udda för att de inte förstår mig? Jag har sagt det många gånger: jag, och många andra, skulle nog hellre vara lite mindre intelligenta om det betydde att man slapp att känna sig konstiga och onormal. För att modifiera ett klassiskt uttryck:
"Att vara ett geni är en klen tröst i en fattig familj"
Senast redigerad av joykill 2010-06-01 kl. 14:25.
Citera
2010-06-01, 14:07
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithvic
Korrelationen mellan filosofi och IQ är minst lika stor som mellan matematiker och IQ skulle jag säga. Nästan alla kända filosofer har väldigt hög IQ.
Så må det vara då jag är relativt rudis i ämnet men jag tog matematik och filosofi som uppenbara exempel för att distingera IQ och intellekt.
Citera
2010-06-01, 14:10
Medlem
Otsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighet9
Vad gör det er "hatare" att Mensa finns? Jag förstår inte varför det är så störande för vissa? Tycker ni inte att de som har låg IQ heller ska få starta en förening för att stärka sin position i samhället och diskutera sina resurser och svagheter? Kanske vill ni också att alla ska få en egen boll när man spelar fotboll ?

Känns lite onödigt att dra ned denna diskussion till en "dagis-nivå", du fattar väl att det handlar om okunskap! Dem tror, som skrivet i mitt tidigare inlägg, att MENSA endast sitter och ser ned på "vanliga" människor, därav fattar då dessa "vanliga" sig en uppfattning om vad MENSA är och står för utan att förstå vad dem egentligen gör.

Det finns säkerligen flera intelligenta människor som ser ned på den "halv-dumme", dock så gäller det nog långt ifrån alla.
Citera
2010-06-01, 14:15
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otsk
Dock så tycker jag att många hänger upp sig på att MENSA skulle vara någon form att Elit-liga som bara sitter och skrattar åt en "Svenssons" futila försök till att leva ett stimulerande liv. Det tror jag är långt från sanningen i de flesta fall. Tror att det mer fungerar som ett stimulansverktyg för dem som känner sig understimulerade i vardagen. Rätta mig gärna om jag har fel, ni som är med i MENSA.

Det är nog ganska nära sanningen. Visst finns det en del som är med i föreningen bara för att kunna visa upp det, men många är med för gemenskapen med likasinnade. En del engagerar sig i spelkvällar, brännbollsmatcher eller matlagning. En del är med för att de gillar diskussionerna som förs på de maillistor som finns. En del är med för att man får en småtrevlig medlemstidning några gånger per år, bl.a. med en återkommande tävling i att lösa kniviga problem.

Att man skulle se sig som elit och skratta åt Svenssons är bara löjligt. Det inser de flesta efter en kort titt i medlemstidningen. Det finns verkligen alla typer av människor i föreningen, väldigt få av dem anses tillhöra någon sorts "elit" i Sverige.
Citera
2010-06-01, 14:16
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Känns lite onödigt att dra ned denna diskussion till en "dagis-nivå", du fattar väl att det handlar om okunskap! Dem tror, som skrivet i mitt tidigare inlägg, att MENSA endast sitter och ser ned på "vanliga" människor, därav fattar då dessa "vanliga" sig en uppfattning om vad MENSA är och står för utan att förstå vad dem egentligen gör.

Det finns säkerligen flera intelligenta människor som ser ned på den "halv-dumme", dock så gäller det nog långt ifrån alla.

Jo, jag vet men man blir lite frustrerad när man möter så mycket fördommar samlade i en enda tråd... Såklart att det finns "intelligenta" som ser ner på "halv-dumma" men tvärtom är minst lika vanligt skulle jag säga... Jag förstår inte varifrån människor får bilden av att Mensa ser ner på vanliga människor för det är ju otroligt långt ifrån sanningen (iallafall Mensas officiella ståndpunkt sedan finns det såklart "rötägg" inom alla föreningar). Finns ju ett stort jobb för Mensa att ta sig an där för att nå ut till "vanliga" människor med vad vi egentligen står för.
Citera
2010-06-01, 14:21
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:

Vad är MENSA till för egentligen? Har aldrig tänkt på det utan bara vetat att det funnits och att man minst måste ha 130 i IQ för att gå med.
Citera
2010-06-01, 14:22
Medlem
HeidiBDMs avatar
Jag har tagit testet två gånger, eller fel. Jag har tagit Mensas test en gång och tagit ett annat instituts test en gång. Gällande din fråga så på Mensas test svarade jag inte på två av frågorna.
Citera
2010-06-01, 14:24
Medlem
Overklighet9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joykill
Menmen, IQ är konstigt nog en prestigefråga för många. Jag vet att jag är jävligt smart, men vad gör det när jag t.ex. ändå har haft svårt för att behålla ett jobb p.g.a. andra faktorer? Eller att sociala sammanhang bara blir tråkiga när jag känner att folk tycker att jag är udda för att de inte förstår mig? Jag har sagt det många gånger: jag, och många andra, skulle nog hellre vara lite mindre intelligenta om det betydde att man slapp att känna sig konstig och onormal. För att modifiera ett klassiskt uttryck:
"Att vara ett geni är en klen tröst i en fattig familj"

Nej, precis. Så har jag ofta också känt. Jag tror att de med medelhög IQ ofta klarar sig bättre både i skolan och i "livet".

Citat:
Ursprungligen postat av waste
Att man skulle se sig som elit och skratta åt Svenssons är bara löjligt. Det inser de flesta efter en kort titt i medlemstidningen. Det finns verkligen alla typer av människor i föreningen, väldigt få av dem anses tillhöra någon sorts "elit" i Sverige.

Ja, min familj brukar sitta och skratta lite åt "Legatus Mensae" faktiskt, den är ju som vilken mindre förenings tidning som helst, en charmig och högst amatörmässig publikation (no offence till de som gör den ). Kanske man borde sända ut den till dem som tror att Mensa är en nedlåtande elitförening?
Citera
2010-06-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Vad är MENSA till för egentligen? Har aldrig tänkt på det utan bara vetat att det funnits och att man minst måste ha 130 i IQ för att gå med.
131*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in