Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-20, 23:15
Medlem
Är Mensas test prov ett skämt?

Mensa erbjuder ett testprov på nätet, 24 frågor på 10 minuter. Gjorde detta med hälften av tiden kvar och fick full pott. Tycker inte att jag är särskilt smart, så jag funderar ifall detta test är mer ett sätt för MENSA att tjäna pengar. Att de lurar folk med högt score på online-testet för att de sedan ska köpa det riktiga provet?

https://mensa.se/provtest/
Citera
2022-03-20, 23:21
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojoneg
Mensa erbjuder ett testprov på nätet, 24 frågor på 10 minuter. Gjorde detta med hälften av tiden kvar och fick full pott. Tycker inte att jag är särskilt smart, så jag funderar ifall detta test är mer ett sätt för MENSA att tjäna pengar. Att de lurar folk med högt score på online-testet för att de sedan ska köpa det riktiga provet?

Ja. Det är mycket enkelt. Men samtidigt är det inte som deras vanliga, ordinarie tester på plats, där blir det mycket svårare. Inte för att jag gjort det, skulle aldrig kasta pengar på något som jag vet är i sjön. Det är lite därför provtestet är så enkelt 😅 precis som du säger. Men du ska även hålla i minnet att det är långt ifrån alla som ser testet som lätt. Det är frågorna lite över som börjar bli kluriga.
Citera
2022-03-20, 23:39
Medlem
Citat:

Håller också med om att onlinetestet är enkelt. Själv har jag skrivit det på plats en gång för ett par år sedan, med resultatet 44 av 45 rätt. Jag vill minnas att de sista fem eller tio frågorna var svåra. Halva min provtid gick till de tre sista frågorna.
Citera
2022-03-20, 23:49
Det är inte bara testprovet som är ett skäms. Även Mensa i sig är trams. Jävla fisklubb för wannabes.
Citera
2022-03-21, 00:02
Medlem
mvpys avatar
Citat:

Ja, det är nog lite lätt, men också en bra indikation. Jag gjorde det provet för en massa år sedan, och sen skrev jag det riktiga provet (och kom in i Mensa). Så testa du!
Citera
2022-03-21, 00:03
Medlem
Dofternas avatar
Vad menas med detta:
"Detta motsvarar 23:e percentilen, dvs 23% av befolkningen har en IQ mindre än 89.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten."
Citera
2022-03-21, 00:09
Medlem
Straminskys avatar
sannolikheten att jag klarar mensaprovet är så litet att det vore ointelligent av mig att ens försöka.
Citera
2022-03-21, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Vad menas med detta:
"Detta motsvarar 23:e percentilen, dvs 23% av befolkningen har en IQ mindre än 89.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten."

Det betyder att du slipper bli medlem i Mensa.
Citera
2022-03-21, 00:15
Medlem
Citat:

Online-testet är till för att ge en indikation på om det är någon idé att göra det riktiga provet. Så det är snarare för att INTE "lura" folk att betala för prov som de kommer kugga.

Klarar du online-provet lätt med alla rätt så varför inte försöka med det riktiga testet?
Citera
2022-03-21, 00:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash1234
Det betyder att du slipper bli medlem i Mensa.

Tack för svar.
Citera
2022-03-21, 01:03
Kryssar man random får man åtminstone upp till 75, vilket är starkt jobbat. Hela raden blir ju för fan förskjuten med ett steg.
Citera
2022-03-21, 01:05
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
"126 eller mer." Goda chanser att kvala in.

Kul. Vad är nyttan med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in