Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-30, 23:27
Medlem
Varför finns MENSA överhuvudtaget? Högt IQ i kombination med andra variabler som inte når hem gör ju inte direkt en individ särskilt intelligent om man ser individen ur ett vidare perspektiv. Varför har begreppet IQ fått fäste och Mensa som en form av finrum? Jag menar... någon skulle ju lika gärna kunna komma på och skapa MENSA 2 för de som kammar hem 98% och däröver på Openness värdet i Five Factor modellen. Att vara kreativt begåvad kan ju vara minst lika intelligent som att har över 130 i IQ. Att bara mäta ett värde känns ganska gammalmodigt eller är det bara jag som funderat på det här?
Citera
2010-05-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
min farfar hade 140 och var gymnasielärare. du kan klara dig utmärkt i samhället om du har 140 i IQ.
Det kvittar vad du säger. Vissa personer kommer ändå ha förutfattade meningar om saker de inte förstår sig på!
Citera
2010-05-30, 23:30
Medlem
diversions avatar
Frank Zappa hade långt över 140, uppåt 170 om jag inte minns fel, och han var inte retarderad på något sätt, endast väldigt intelligent.
Citera
2010-05-31, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.
Tråkigt.

gör det riktiga istället för ett provtest om du ska vara arrogant, dessutom visar fler försök missvisande, och nej du fick inte högsta..

och nej jag ska inte ha något "print" då det går att ändra länken lätt..Och om du nu fick högsta, dvs du visste alla svar utan att gissa, så "grattis".

NI tror att provtestet visar erat iq? möjligtvis om man vet alla svar och inte chansat, kan man ha en chans att klara det riktiga provet på ca 45 frågor som möter mkt högre en ynka 126 eller vad det är, fick iaf högsta på provtestet och sen 121 på riktiga.
Senast redigerad av adhdbarn1 2010-05-31 kl. 02:58.
Citera
2010-05-31, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
gör det riktiga istället för ett provtest om du ska vara arrogant, dessutom visar fler försök missvisande, och nej du fick inte högsta..

och nej jag ska inte ha något "print" då det går att ändra länken lätt..Och om du nu fick högsta, dvs du visste alla svar utan att gissa, så "grattis".

NI tror att provtestet visar erat iq? möjligtvis om man vet alla svar och inte chansat, kan man ha en chans att klara det riktiga provet på ca 45 frågor som möter mkt högre en ynka 126 eller vad det är, fick iaf högsta på provtestet och sen 121 på riktiga.
+1.

gjorde förvisso mensas riktiga test o klara det men är en helt annan nivå. mensa lägger ju själva nivån lågt. locka många att punga ut 300 kr för att göra riktiga provet

//mensa medlem
Citera
2010-05-31, 04:13
Medlem
Citat:
+1.

gjorde förvisso mensas riktiga test o klara det men är en helt annan nivå. mensa lägger ju själva nivån lågt. locka många att punga ut 300 kr för att göra riktiga provet

//mensa medlem

Så är menat, med att klara det menar jag över 131 förövrigt, men det mäter högre än så.
Citera
2010-05-31, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
Så är menat, med att klara det menar jag över 131 förövrigt, men det mäter högre än så.
ursäkta, skrev lite otydligt, blame it on the sprit.

det jag menar är att mensas internettest är satt lättare än övervakat test för att locka fler att lägga ut 300 kr för att göra riktiga testet. jag själv upplevde det så även om jag klarade själva testet. det var svårare med övervakat än den på hemsidan
Citera
2010-05-31, 06:06
Medlem
Citat:
ursäkta, skrev lite otydligt, blame it on the sprit.

det jag menar är att mensas internettest är satt lättare än övervakat test för att locka fler att lägga ut 300 kr för att göra riktiga testet. jag själv upplevde det så även om jag klarade själva testet. det var svårare med övervakat än den på hemsidan

jag förstår och håller med, hehe skrev själv lite otydligt och rörigt så det är lugnt.
Citera
2010-05-31, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Okej.. Tänkte faktiskt den tanken.. Men då du skrev att du endast genomförde ca 4/5 av frågorna, så gissade jag att du inte hade en enskild sittning...

Lite OT:
Vad fick dig att "ge upp" och inte genomföra hela testet?

//Brute
Ont om tid om jag inte minns fel...

Citat:
min farfar hade 140 och var gymnasielärare. du kan klara dig utmärkt i samhället om du har 140 i IQ.
Ok då, skulle ändå misstänka att en relativt stor andel faktiskt har något i stil med Asbergers.

Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Varför finns MENSA överhuvudtaget? Högt IQ i kombination med andra variabler som inte når hem gör ju inte direkt en individ särskilt intelligent om man ser individen ur ett vidare perspektiv. Varför har begreppet IQ fått fäste och Mensa som en form av finrum? Jag menar... någon skulle ju lika gärna kunna komma på och skapa MENSA 2 för de som kammar hem 98% och däröver på Openness värdet i Five Factor modellen. Att vara kreativt begåvad kan ju vara minst lika intelligent som att har över 130 i IQ. Att bara mäta ett värde känns ganska gammalmodigt eller är det bara jag som funderat på det här?
Du är inte ensam, att ha högt IQ har igentligen otroligt lite med hur smart man är.
Skulle påstå att de som är smarta ofta får höga IQ-poäng, men det känns som att man kan vara hur jäkla grötig som helst i huvudet och ändå fixa 135+.

Citat:
Ursprungligen postat av engl
Det kvittar vad du säger. Vissa personer kommer ändå ha förutfattade meningar om saker de inte förstår sig på!
Ehhh... va?
Tänkte bara på faktumet att du skrev "vissa", är det inte en tillräcklig del för att försöka upplysa iaf?

Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Frank Zappa hade långt över 140, uppåt 170 om jag inte minns fel, och han var inte retarderad på något sätt, endast väldigt intelligent.
170 vettefasen, ganska vida känt att alla tester som mäter 135+ inte är särskilt pålitliga och ofta skiljer sig från varandra när det kommer till svårighetsgrad. MENSA har satt gränsen på 135 av en anledning, inte i brist på resurser...
Citera
2010-05-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tukotih
Ehhh... va?
Tänkte bara på faktumet att du skrev "vissa", är det inte en tillräcklig del för att försöka upplysa iaf?
Jag tror helt enkelt att de allra flesta som inte är någorlunda insatta i ämnet inte kommer att ta till sig den information som ges. I Sverige är alla duktiga på någonting och om man inte har hög generell IQ så är man boxningsintelligent, fotbollsintelligent eller musikintelligent istället. De personer som tror att alla med en IQ över 130 är socialt inkompetenta kommer fortsätta tro det än vilken fakta som läggs fram. För att personer ska ta till sig information så tror jag att ett intresse av det är ett måste, i princip.
Citera
2010-05-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Jag tror helt enkelt att de allra flesta som inte är någorlunda insatta i ämnet inte kommer att ta till sig den information som ges. I Sverige är alla duktiga på någonting och om man inte har hög generell IQ så är man boxningsintelligent, fotbollsintelligent eller musikintelligent istället. De personer som tror att alla med en IQ över 130 är socialt inkompetenta kommer fortsätta tro det än vilken fakta som läggs fram. För att personer ska ta till sig information så tror jag att ett intresse av det är ett måste, i princip.
Håller helt klart med, har bara haft erfarenheten att många med hög IQ har dålig EQ.
Citera
2010-05-31, 11:37
Medlem
Svarade på alla, fick 42 av 45 och resultatet 135 eller högre.

OT: Jag blev medlem bara för att kunna göra falska hänvisningar till mensa när jag har pratat in mig i ett hörn i diskussioner och inte har några vettiga argument kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in