Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Okej.. Tänkte faktiskt den tanken.. Men då du skrev att du endast genomförde ca 4/5 av frågorna, så gissade jag att du inte hade en enskild sittning...
Lite OT:
Vad fick dig att "ge upp" och inte genomföra hela testet?
//Brute
Ont om tid om jag inte minns fel...
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
min farfar hade 140 och var gymnasielärare. du kan klara dig utmärkt i samhället om du har 140 i IQ.
Ok då, skulle ändå misstänka att en relativt stor andel faktiskt har något i stil med Asbergers.
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Varför finns MENSA överhuvudtaget? Högt IQ i kombination med andra variabler som inte når hem gör ju inte direkt en individ särskilt intelligent om man ser individen ur ett vidare perspektiv. Varför har begreppet IQ fått fäste och Mensa som en form av finrum? Jag menar... någon skulle ju lika gärna kunna komma på och skapa MENSA 2 för de som kammar hem 98% och däröver på Openness värdet i Five Factor modellen. Att vara kreativt begåvad kan ju vara minst lika intelligent som att har över 130 i IQ. Att bara mäta ett värde känns ganska gammalmodigt eller är det bara jag som funderat på det här?
Du är inte ensam, att ha högt IQ har igentligen otroligt lite med hur smart man är.
Skulle påstå att de som är smarta ofta får höga IQ-poäng, men det känns som att man kan vara hur jäkla grötig som helst i huvudet och ändå fixa 135+.
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Det kvittar vad du säger. Vissa personer kommer ändå ha förutfattade meningar om saker de inte förstår sig på!
Ehhh... va?
Tänkte bara på faktumet att du skrev "vissa", är det inte en tillräcklig del för att försöka upplysa iaf?
Citat:
Ursprungligen postat av diversion
Frank Zappa hade långt över 140, uppåt 170 om jag inte minns fel, och han var inte retarderad på något sätt, endast väldigt intelligent.
170 vettefasen, ganska vida känt att alla tester som mäter 135+ inte är särskilt pålitliga och ofta skiljer sig från varandra när det kommer till svårighetsgrad. MENSA har satt gränsen på 135 av en anledning, inte i brist på resurser...