Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-25, 22:56
Medlem
Malingins avatar
Hej.
Tack för svaren.
Nu har jag skrivit.
Det var faktiskt inte så mycket annorlunda än provtestet på svenska sidan.
Det blev ju svårare på de sista frågorna såklart dock.

Tiden var ett problem för mig, helt klart. 20 minuter var inte mycket.
Fick iaf reda på resultatet och jag kom inte med, fick 128.
Får se om jag skriver igen, kanske kan förbättra mig, men det är osäkert. Isf får jag träna på tiden och på att se och försöka lösa, särskilt de lätta uppgifterna, snabbare.
Citera
2013-03-26, 07:27
Medlem
Om du fick 128 så hade du ett poäng för lite för att komma med i mensa(131). Tror det finns någon tråd här på FB där folk redovisar poäng och iq som de fått på mensa testet. Hade med 128 och det känns verkligen som att snubbla på målsnöret
Citera
2013-04-23, 04:45
Medlem
Hmm. Jag har gjort svenska, danska och norska mensa testen och fick.
Svenska: 126+ (alla rätt, utan tvekan det enklaste testet av de 3).
Danska: 125, näst svåraste.
Norska: 125, svårast utan tvekan, fick gissa 2 gånger.

Som tur är behöver man ju göra den svenska varianten, så jag känner mig ganska säker.

Värt att testa?
Citera
2013-04-23, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Hmm. Jag har gjort svenska, danska och norska mensa testen och fick.
Svenska: 126+ (alla rätt, utan tvekan det enklaste testet av de 3).
Danska: 125, näst svåraste.
Norska: 125, svårast utan tvekan, fick gissa 2 gånger.

Som tur är behöver man ju göra den svenska varianten, så jag känner mig ganska säker.

Värt att testa?
Gjorde om det danska och tänkte hårdare på det uppgifter jag inte förstod förra gången.
Fick då 130 som bas, kan någon förklara systemet de använder?
Antar att det har att göra med felmarginal, i alla fall, 130, 132, 148.
Gjorde om norska också, fick 133.
Feels good
Citera
2013-04-25, 23:05
Medlem
Mike190s avatar
För det första är det inga frågor som du ska svara på.

För det andra kan du kan pricka in ologiska lösningar och därmed få ett otroligt lågt IQ. Själv ligger jag på en nivå lååångt under medelvärdet (100IQ). 15:e percentilen ligger jag ungefär haha. Jag lever bland genier kan man säga. Allt är ju relativt . Beror på vad man jämför med så att säga . Hare gött

ps. Detta tog mig 45 timmar att skriva
Citera
2013-04-26, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Får se om jag skriver igen, kanske kan förbättra mig, men det är osäkert. Isf får jag träna på tiden och på att se och försöka lösa, särskilt de lätta uppgifterna, snabbare.
Så gjorde jag.
Citera
2013-04-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicken89
Gjorde om det danska och tänkte hårdare på det uppgifter jag inte förstod förra gången.
Fick då 130 som bas, kan någon förklara systemet de använder?
Antar att det har att göra med felmarginal, i alla fall, 130, 132, 148.
Gjorde om norska också, fick 133.
Feels good
Nu har jag ingen koll på de övriga, men gissar att funkar som det svenska. Det ger inte alltid en ärlig effekt om du tar om samma test, inom en viss period. Att se ökningar i poäng vid repetitioner av samma test är ganska naturligt.
Citera
2013-04-26, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frederic.bastiat
...dvs, forst maste testproven laggas i ett sakert skap
sen maste en utomstande, antagligen psykologen hamta dom. h:n kommer max 1 gang i veckan skulle jag tro. dvs gor du pa mandag kan det mkt val droja en vecka innan det ens hamnar hos psykologen.
alla prov rattas innan resultaten lamnas.

dessa lamnas till mensa.
Jag är inte tvärsäker, men jag tvivlar på att det går till så här. Testen går t.ex. direkt till Mensas testpsykolog.
Citera
2013-04-26, 14:32
Medlem
reptilekings avatar
Fick bättre på danska eftersom det var roligare och trevligare för ögonen. Hade 8-9 minuter kvar och fick 110. Stämmer väl med inskrivningsprovet från pliktverket 7 (111-118). Tror dock jag låg lite närmare 118 på pliktverkets och här kommer min fråga; Jag ogillar siffror, är halvbra på spatialt men älskar ord (har alltid fullt på högskoleprovets orddel). Missgynnas jag av Mensas test på något sätt jämfört med prov av pliktverkets typ som faktiskt har orddelar eller jämnar det ut sig eftersom jag slipper de förhatliga sifferserierna?
Citera
2013-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reptileking
Missgynnas jag av Mensas test på något sätt jämfört med prov av pliktverkets typ som faktiskt har orddelar eller jämnar det ut sig eftersom jag slipper de förhatliga sifferserierna?
Det gör varken till eller ifrån. Du missgynnas alltså inte. Det test som Mensa använder (FRT) mäter din logiska förmåga att lösa uppgifter som inte bygger på tidigare erfarenheter. Ett av skälen bakom användandet av FRT är just för att eliminera språkbakgrunder och andra faktorer.
Dessa matriser korrelerar väldigt högt med den generella intelligensen, g.
Citera
2013-05-04, 18:03
Medlem
Shekinahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Hej.

Ber om ursäkt om detta är svarat redan.
Men jag är sugen på att skriva det riktiga. Skrev 126+ på svenska sidan och 128 på danska, är det nån ide då?
Följdfråga: Hur många rätt krävs för att bli medlem på det riktiga testet?
Kom på en till fråga. Får jag reda på vad jag skrev, oavsett om man klarade det eller inte?

Hej
Har inte orkat läsa igenom alla kommentarer så jag vet inte om någon redan svarat men ialf:
Det krävs 40 av 45 rätt.
Ja du får ett testintyg med ditt resultat/IQ oavsett.
Hur har det gått, har du skrivit det riktiga än?
Citera
2013-05-05, 13:09
Medlem
R.Rs avatar
Enbart skrivit deras test på nätet, fick 112 i resultat. Hade trott (eller hoppats) på att jag skulle skriva lite högre. Å andra sidan är det ju inte så pjåkigt om man ska tro att det är 78:e percentilen. Förstår givetvis att det inte är lika exakt som det riktiga övervakade testet men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in