Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-26, 13:14
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
jag fick 139 när jag testade mig.

så det finns inte en chans i helvetet att jag litar på att deras test stämmer.

dvs jag kan bara inte få ett så högt testresultat.
Vadå på internet eller i verkligheten? På internet kan du inte få mer än 126.
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Lustigt?
Du skrev testet utan att veta att det gick på tid, och fick då ett resultat kring medel. Sedan skriver du testet igen, när du är medveten om tidsbegränsningen (samt är bekant testuppgifterna sedan tidigare). Då får du ett högre resultat... Det låter verkligen inte som något att bli förvånad över...
Så ja, så ja var inte svartsjuk nu lilla undermänniska.
Citera
2009-11-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Så ja, så ja var inte svartsjuk nu lilla undermänniska.

Svartsjuk? Undermänniska?

Om jag hade varit svartsjuk hade jag väl inte lagt fram ett inlägg till försvar för testets tillförlitlighet?
Citera
2009-11-26, 17:43
Medlem
Underdarks avatar
Baah, IQ är överskattat.
Intelligens överhuvudtaget är ett väldigt flummigt och överskattat begrepp.
Folk är bra på olika saker helt enkelt.

Någon kanske är ett geni i matte medan han är sämst i språk.
En annan kanske har ett utmärkt bollsinne men förstår ingenting av matte etc etc.
Citera
2009-11-26, 21:15
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underdark
Baah, IQ är överskattat.
Intelligens överhuvudtaget är ett väldigt flummigt och överskattat begrepp.
Folk är bra på olika saker helt enkelt.

Någon kanske är ett geni i matte medan han är sämst i språk.
En annan kanske har ett utmärkt bollsinne men förstår ingenting av matte etc etc.

Intelligens ska nog inte tolkas som att man är duktig på olika saker, utan mer som en mätning av en underliggande funktion som gör att man har kapacitet att utveckla kunskaper inom olika områden.
Citera
2009-11-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Intelligens ska nog inte tolkas som att man är duktig på olika saker, utan mer som en mätning av en underliggande funktion som gör att man har kapacitet att utveckla kunskaper inom olika områden.
+1
Jag tror att hög intelligenskvot i sig genererar bättre förutsättningar för att klara av saker och ting, och vice versa vid låg IQ.
Citera
2009-11-26, 21:56
Medlem
Underdarks avatar
Citat:

Okej, så hur kommer det då sig att "intelligenta" människor så som Albert Einstein inte ens kunde knyta sina egna skor om han nu hade den kapaciteten?

IQ-test går ju egentligen ut på att mäta hur bra en människa är på logik och problemlösning av olika former.
Citera
2009-11-26, 22:35
Medlem
Citat:
Okej, så hur kommer det då sig att "intelligenta" människor så som Albert Einstein inte ens kunde knyta sina egna skor om han nu hade den kapaciteten?

IQ-test går ju egentligen ut på att mäta hur bra en människa är på logik och problemlösning av olika former.
Jag tvivlar på att Einstein inte kunde knyta sina skor. Så vad grundar du det uttalandet på? Vad jag tror du syftar på är de så kallade savanterna eller supersavanterna som har defekter i hjärnan. Men då har du tagit dig vatten över huvudet och behöver lugna ner dig lite.. Luuugn och fin.
Citera
2009-11-26, 22:36
Medlem
Querls avatar
Citat:

Kunde Einstein inte knyta sina skor????? Det tror jag nog han kunde, men kom gärna med lite fakta kring detta om det finns belägg. Men, fair enough, det finns personer med mycket ojämn begåvning, men det vanliga är att intelligens på olika områden korrelerar med varandra.

Citat:

Det mest använda IQ-testet (WAIS-III) mäter fyra olika faktorer, arbetsminne, verbal förmåga, mental snabbhet och perceptuell förmåga, dvs inte så mycket av logik och problemlösning som man kanske kan tro. Min erfarenhet är att det är typ Mensas test som mer fokuserar på enbart logik.
Citera
2009-11-26, 22:40
Medlem
Citat:

För det första så är det där bara en i mänderna av olika faktioder som berör Einstein. Tydligen hade han också dåliga betyg... Läs mer här: http://www.faktoider.nu/einstein.html
Något IQ-test verkar han inte ska skrivit heller...

För det andra så är det väldigt konstigt hur folk ofta tror att om man hittar ett enda undantag så skulle hela påståendet om "bättre förutsättningar" fallera. Men nu är det såhär att "bättre förutsättningar" betyder att det överlag är bättre, inte att det alltid är bättre. Det är en enorm skillnad!
Citera
2009-11-26, 22:44
Medlem
Citat:
Det mest använda IQ-testet (WAIS-III) mäter fyra olika faktorer, arbetsminne, verbal förmåga, mental snabbhet och perceptuell förmåga, dvs inte så mycket av logik och problemlösning som man kanske kan tro. Min erfarenhet är att det är typ Mensas test som mer fokuserar på enbart logik.

Mensas test (FRT) mäter exakt samma sak som WAIS. Däremot ger FRT inga index i de ytterligare egenskaper du nämnde. Men dessa index är inte samma sak som generell intelligens (som motsvarar FSIQ på WAIS).
Citera
2009-11-26, 22:57
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Mensas test (FRT) mäter exakt samma sak som WAIS. Däremot ger FRT inga index i de ytterligare egenskaper du nämnde. Men dessa index är inte samma sak som generell intelligens (som motsvarar FSIQ på WAIS).

Jag vet inte hur du menar, FSIQ är ju beroende av resultaten i de olika index man får fram. WAIS-III består av tretton deltest som i sin tur i faktoranalysstudier visat ge fyra olika faktorer. Resultaten i samtliga dessa ger sedan underlag för att räkna ut fullskale IK.
Citera
2009-11-26, 23:04
Medlem
På tal om IQ och hälsa, sociekonomisk status med mera:
http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7541/580
http://eurheartj.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/15/1903

Några studier i ämnet för de som är intresserade. Det finns även en bok, visserligen kontroversiell och ifrågasatt, där författaren hävdar att länders BNP och IQ korrelerar.
Summa summarum, intelligens verkar trots allt spela en relativt stor roll i det hela.

Men glöm inte, hög IQ betyder ingenting om man ändå inte "gör något vettigt av det". Det måste nämnas varje gång man pratar om IQ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in