Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-08, 12:14
Medlem
I alla fall tre svar på frågor finns här: http://www.mensa.se/content/view/18/51/#test

Där den första behandlar TS fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mensa
Provtestet på vår hemsida är endast ett exempeltest och kan inte likställas med ett övervakat intelligenstest. Dock har vi gjort vårt yttersta för att se till att provtestet är så rättvisande som möjligt. Vid jämförelse av testandes resultat på provtestet och det övervakade testet faller de flesta resultat mycket nära varandra, vanligtvis inom några enstaka poäng.

Har man fler funderingar så har jag öppnat en tråd om det här, i Mensas nystartade publika forum: http://www.mensa.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1714&start=0

Citat:
Ursprungligen postat av bigbadbengt
Är precis samma som används på rättspsyk. Så den kan va bra, då resultatet används i domstol!
Hmm... "Samma" och "likartat" är ju inte samma sak...
Citera
2009-02-09, 12:29
Medlem
singularitets avatar
Som svar på trådskaparens första inlägg

Nog tror jag att man kan få någon slags uppfattning om var man ligger till på inteligens skalan genom nätet om man är ärlig med sig själv när man utför testet. Men ett övervakat test där en psykolog övervakar är nog det bästa sättet att få veta hur man är skapad.
I ett sådant test får du i regel inte ngn IQpoäng, utan resultatet dyker upp på en skala där psykologen själv kan korrigera utifrån kringliggande omständigheter, och sedan förklara vilka förmågor som är starkast på ett helt annat vis än någon övervakare på Mensa..
Citera
2009-02-09, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Som svar på trådskaparens första inlägg

Nog tror jag att man kan få någon slags uppfattning om var man ligger till på inteligens skalan genom nätet om man är ärlig med sig själv när man utför testet. Men ett övervakat test där en psykolog övervakar är nog det bästa sättet att få veta hur man är skapad.
I ett sådant test får du i regel inte ngn IQpoäng, utan resultatet dyker upp på en skala där psykologen själv kan korrigera utifrån kringliggande omständigheter, och sedan förklara vilka förmågor som är starkast på ett helt annat vis än någon övervakare på Mensa..

Det som på exempelvis WAIS säger i vilka förmågor dina styrkor och svagheter ligger är inget som psykologen avgör. Det är ett direkt resultat av hur man presterar på de subtest som ingår i testet. Psykologen gör ingen som helst "subjektiv" bedömning som påverkar din IQ. Möjligtvis att du får ett separat uttalande om att du pga diverse faktorer (medicinering, depression, dyslexi, hjärnskada, etc.) kanske presterat ca X antal poäng lägre än i idealt tillstånd.

Anledningen till att Mensas test inte säger något om specifika egenskaper är för att det bara mäter generell intelligens och inte numerisk-, spatial- eller någon annan begåvning.
Citera
2009-02-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
I alla fall tre svar på frågor finns här: http://www.mensa.se/content/view/18/51/#test

Där den första behandlar TS fråga.

Har man fler funderingar så har jag öppnat en tråd om det här, i Mensas nystartade publika forum: http://www.mensa.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=1714&start=0

Hmm... "Samma" och "likartat" är ju inte samma sak...

SAMMA frågor! SAMMA uppbyggnad, fattas några frågor bara
Citera
2009-02-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbadbengt
SAMMA frågor! SAMMA uppbyggnad, fattas några frågor bara

Nej, det är inte samma frågor...

Tror du att Illustrerad Vetenskap skulle göra sig skyldiga till både brott mot upphovsrättslag och instrumentsekretess, och fortfarande ha testet online - fler år efter den intitiala publiceringen?
Citera
2009-02-10, 02:22
Medlem
Cancertids avatar
Hatar sånt här, är helt värdelös på det.
Gjorde det tillsammans med en polare, vilket resulterade i att han svarade på ungefär 95% utav alla frågor, jag tror lyckades klura ut två st innan han gjorde det. Och ändå hamnade vi någonstans där typ 4% utav Sveriges befolkning endast har denna intelligensnivå. Iofs räknas jag ju inte in, men lite kan man ju skryta.
Citera
2009-02-10, 09:11
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det som på exempelvis WAIS säger i vilka förmågor dina styrkor och svagheter ligger är inget som psykologen avgör. Det är ett direkt resultat av hur man presterar på de subtest som ingår i testet. Psykologen gör ingen som helst "subjektiv" bedömning som påverkar din IQ. Möjligtvis att du får ett separat uttalande om att du pga diverse faktorer (medicinering, depression, dyslexi, hjärnskada, etc.) kanske presterat ca X antal poäng lägre än i idealt tillstånd.

Anledningen till att Mensas test inte säger något om specifika egenskaper är för att det bara mäter generell intelligens och inte numerisk-, spatial- eller någon annan begåvning.

Slutsatsen man får dra är väl det gamla vanliga att iq inte är någon bra metod att mäta hur väl en hjärna presterar.. Även om det kan kännas skönt ibland att veta att man klarat ett sådant här test väl.
Citera
2009-02-10, 12:14
Medlem
Citat:
Slutsatsen man får dra är väl det gamla vanliga att iq inte är någon bra metod att mäta hur väl en hjärna presterar.. Även om det kan kännas skönt ibland att veta att man klarat ett sådant här test väl.

Vah? Generell intelligens är fortfarande den mest betydande enskilda faktorn i form av mental förmåga som hittils "upptäckts", såvida inte något väldigt nytt rön har omkullkastat det?

Det är väl varken mer eller mindre, och ingen seriös forskare har väl påstått motsatsen?
Citera
2009-02-10, 15:29
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Vah? Generell intelligens är fortfarande den mest betydande enskilda faktorn i form av mental förmåga som hittils "upptäckts", såvida inte något väldigt nytt rön har omkullkastat det?

Det är väl varken mer eller mindre, och ingen seriös forskare har väl påstått motsatsen?

Jag skrev hur en hjärna presterar och inte något annat! Att samla information och ha förmågan att analysera för att dra bra slutsatser är en annan viktig förmåga som inte mäts i IQtester. Minne är en annan viktig förmåga..
Men om jag har fel ang den analytiska delen så får ngn gärna rätta mig.
Senast redigerad av singularitet 2009-02-10 kl. 15:32.
Citera
2009-02-11, 12:52
Medlem
Citat:
Jag skrev hur en hjärna presterar och inte något annat! Att samla information och ha förmågan att analysera för att dra bra slutsatser är en annan viktig förmåga som inte mäts i IQtester. Minne är en annan viktig förmåga..
Men om jag har fel ang den analytiska delen så får ngn gärna rätta mig.

Alla dessa egenskaper korrelerar starkt med IQ/generell intelligens.

Såvitt jag vet så korrelerar alla mätbara mentala egenskaper (alltså märbara i form av bra/dåligt) rätt högt med generell intelligens. Minne, spatial förmåga, resoneringsförmåga, matematisk förmåga, läsförståelse, ordkunskap, etc. You name it!

Korrelationen är i alla fall bättre än vad någon annan enskild förmåga korrelerar med övriga förmågor. Det är alltså i sammanhanget lite slarvigt uttryckt som det bästa substitutet för "medelvärde"/"genomsnitt" som vi känner till.
Senast redigerad av Etiennef 2009-02-11 kl. 13:02.
Citera
2009-02-11, 20:17
Medlem
singularitets avatar
Även om den generella intelligensen är en viktig faktor så återstår förutom minne även känslomässiga faktorer i givna situationer. En eceptionellt hög IQ betyder inte att vissa strategier i givna situationer hanteras på det mest fördelaktiga sättet på grund av kännslomässigt irationella grunder.
Kanske mest påtagligt hos personer med störningar, men något som hög IQ kompenserar hos "friska" personer.
Citera
2009-02-11, 20:28
Medlem
simpaj102s avatar
Mensa är bara ett sätt för alla som blev utstötta och mobbade i sin ungdom att "ge igen" på mobbarna genom att visa sig "smarta".

Sveriges bästa musiker har väl ingen förening där bara de allra bästa får vara med? Eller?

Vad har det för praktisk funktion att se mönster är det inte mer använd bart att vara duktig på att spela fotboll, räkna matte, att leda andra och köra bil eller vad som helst som man kan ha nytta av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in