Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-05-27, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det är korrekt att vem som helst kan knåpa ihop ett IQ test, sen om det verkligen mäter intelligens är ju en annan sak. Vill man verkligen veta sitt IQ bör man vända sig till en professionell bedömare (läs legitimerad psykolog) som använder sig av en väl validerad och reliabel mätmetod.
Gör jag ett felaktigt antagande om jag utläser att du indirekt menar att test såsom t.ex. FRT (det test Mensa använder sig av) inte är tillräckligt tillförlitligt? Visserligen rättas dessa prov också av legitimerad psykolog men på dig låter det som om man måste göra intelligentest "face to face" med psykologen.
Citera
2010-05-28, 03:20
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Gör jag ett felaktigt antagande om jag utläser att du indirekt menar att test såsom t.ex. FRT (det test Mensa använder sig av) inte är tillräckligt tillförlitligt? Visserligen rättas dessa prov också av legitimerad psykolog men på dig låter det som om man måste göra intelligentest "face to face" med psykologen.
Även om du inte frågar mig så tar jag mig friheten att inflika; Jag tycker att tex ett WAIS-test kan ge mycket mer information om det tillämpas av en leg. psykolog än om, låt säga, en statistiker gör det.

För att ett IQ-test ska ge ett så värdefullt resultat som möjligt så bör det rimligen finnas:

Ett motiv/orsak till att testet tillämpas

Man bör känna till grundläggande fakta om personen

Testaren bör vara profesionell psykolog med specifik kunskap om psykometri

Och sist men inte minst bör det finnas ett intresse hos personen som tar testet.

Det här är min kliniska åsikt och kanske inte behöver betyda något för folk som går och IQ-testar sig hos mensa ( även om jag är väldigt skeptiskt till att folk går och betalar 300:- för att bli IQ-testade och beroende på resultat, kanske få medlemskap i en klubb).
Senast redigerad av Profax 2010-05-28 kl. 03:22.
Citera
2010-05-28, 04:26
Medlem
Querls avatar
Citat:

Jag anser nog att en face to face bjudning är det bästa för att försäkra sig om att optimala förutsättningar råder, men visst kan en salsbjudning fungera. Huvudsaken är att en psykolog tar ansvar för såväl administrering, rättning och ffa tolkning av resultatet.

Tyvärr känner jag inte till FRT:s psykometriska egenskaper, men ska söka på Psychinfo och läsa på lite, så återkommer jag om det.
Citera
2010-05-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Det här är min kliniska åsikt och kanske inte behöver betyda något för folk som går och IQ-testar sig hos mensa ( även om jag är väldigt skeptiskt till att folk går och betalar 300:- för att bli IQ-testade och beroende på resultat, kanske få medlemskap i en klubb).
Jag vill dock hävda att stor majoritet av de som gör Mensas test inte primärt gör det för att gå med i en klubb. De flesta har nog på känn misstänkt att de är intelligenta och därför vill man helt enkelt ha det "svart på vitt". Att man sedan kan gå med i en klubb får väl ses som en bonus.
Citera
2010-05-28, 13:25
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Jag vill dock hävda att stor majoritet av de som gör Mensas test inte primärt gör det för att gå med i en klubb. De flesta har nog på känn misstänkt att de är intelligenta och därför vill man helt enkelt ha det "svart på vitt". Att man sedan kan gå med i en klubb får väl ses som en bonus.
Jag har själv funderat på att göra deras test. Men jag skulle inte vilja vara med i Mensa och skulle oavsett mitt resultat tackat nej till medlemskap.
Citera
2010-05-28, 17:21
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Jo det är möjligt, men jag tycker ändå att det verkar väldigt suspekt. Ungefär som att man skuelle ha på känn att man är lite snyggare än medelbefolkningen och därför går till en modellagentur och ber dom ta några bilder på en för att se om man kvalar..

Personligen så tycker jag ett mensamedlemskap snarare konnoterar dåligt självförtroende och högt bekräftelsebehov än intelligens..
Citera
2010-05-28, 19:32
Medlem
Citat:
Jo det är möjligt, men jag tycker ändå att det verkar väldigt suspekt. Ungefär som att man skuelle ha på känn att man är lite snyggare än medelbefolkningen och därför går till en modellagentur och ber dom ta några bilder på en för att se om man kvalar..

Personligen så tycker jag ett mensamedlemskap snarare konnoterar dåligt självförtroende och högt bekräftelsebehov än intelligens..

Är det något fel att man tror man är snyggare än någon? är det fel att vara intelligentare än medelbefolkningen? är det fel om man vill testa sig på kul bara? eller bara av ren nyfikenhet?

jag tror folk skiter i vad du tycker är suspekt, du verkar faktiskt lite bitter :/ har själv inget super IQ men 121 är jag nöjd med.
Citera
2010-05-29, 00:09
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adhdbarn1
Är det något fel att man tror man är snyggare än någon? är det fel att vara intelligentare än medelbefolkningen? är det fel om man vill testa sig på kul bara? eller bara av ren nyfikenhet?

jag tror folk skiter i vad du tycker är suspekt, du verkar faktiskt lite bitter :/ har själv inget super IQ men 121 är jag nöjd med.
Nej det är inget fel med det, jag bara delade med mig av min högs personliga åsikt som trots dess irrelevans blivit kommenterad av 2 personer.
Citera
2010-05-29, 03:42
Medlem
Citat:
Nej det är inget fel med det, jag bara delade med mig av min högs personliga åsikt som trots dess irrelevans blivit kommenterad av 2 personer.

Jag förstår vad du menar, men det lät bara så jante. Jag håller med, mensa känns lite patetiskt faktist, dom uppfyller ju ändå inte sitt syfte.. Och nej jag är inte bitter för att jag inte kvalade.

Håller iaf inte med dig om det "suspekta" jag tror det är folk som är nyfikna eller har det på känn, som tidigare postare skrev.

"Är det för att ni inte klarade deras mätning som ni är så bittra? " Lite så jag tror... :/
Senast redigerad av adhdbarn1 2010-05-29 kl. 03:53.
Citera
2010-05-29, 23:37
Medlem
karakoimas avatar
Det går säkert inte att lita på. Jag scorar tillräckligt för att platsa, har gjort testen flera gånger. Men jag ställer mig skeptisk. Inte till Mensa egentligen, utan lite från andra hållet mot många, som opponerar sig mot IQ.

Människans styrka ligger i förståndet, det stora förståndet. Tar penicillinet som exempel. Människor som verkligen förstår gör så sjukt mycket mer nytta än alla andra. Och får så lite cred, så lite bekvämlighet. Det är de som är klassens kungar och drottningar, de med rätt familj, de som har "Karisma" och "handlingskraft" som scorar.

Hövdingarna. Inte medicinmännen, fast de senare gör så sjukt mycket mer nytta och borde åtnjuta den största bekvämligheten. Att då komma farande med "IQ" och "Mensa" bara förlöjligar det här oerhört viktiga. Att de som är brightast borde scora bäst.
Citera
2010-05-30, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maiaymistru
Intressant, vet du din egen råpoäng från provet?

Jag måste retirera från mitt tidigare tvärsäkra uttalande. Jag vet att 38 råpoäng (normerad IQ 125) inte räcker, och det finns en FB:are som är medlem som hade 40 råpoäng. Alltså ett litet frågetecken för 39 råpoäng. Det var också en nyhet för mig att 41 råpoäng gav högsta provresultat. Det är möjligt att normeringstabellen är något i stil med följande:

38 = 125
39 = 128
40 = 131
41+ = 135, eller högre

Men det är alltså ren spekulation grundat på tidbits hämtade här och där på nätet.

tyvärr har du fel.

det som hände mig var att mitt första prov blev stulet;

fick följande mejl;

gjorde sen FRT-B, tror inte FRT-A och FRT-B har ngn enorm skillnad, dock tror jag vilka frågor man svarar på är en faktor iom att jag inte hann sista 5 frågorna men ändå blev antagen.

fick följande;

http://img218.imageshack.us/img218/9003/mensahhh.jpg

hata mig inte för jag är född 1990
Citera
2010-05-30, 00:45
Medlem
Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.
Tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in