Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-11-26, 23:18
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
På tal om IQ och hälsa, sociekonomisk status med mera:
http://www.bmj.com/cgi/content/full/332/7541/580
http://eurheartj.oxfordjournals.org/cgi/content/full/30/15/1903

Några studier i ämnet för de som är intresserade. Det finns även en bok, visserligen kontroversiell och ifrågasatt, där författaren hävdar att länders BNP och IQ korrelerar.
Summa summarum, intelligens verkar trots allt spela en relativt stor roll i det hela.

Men glöm inte, hög IQ betyder ingenting om man ändå inte "gör något vettigt av det". Det måste nämnas varje gång man pratar om IQ.

Du har så rätt! IQ-test är generellt dåliga på att mäta exekutiv förmåga, s.k. frontallobsfunktioner. Vid vissa former av frontallobsskador kan man se att dessa presterar normalt i IQ test men ändock inte klarar av att sköta sitt liv. Nu talas det om att nästa version av WAIS ska även inkludera test som mäter exekutiv förmåga. En sak till som inte mäts i IQ-test är vanligt episodminne, vilket torde vara en viktig funktion för allt mänskligt fungerande.
Citera
2009-11-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Jag vet inte hur du menar, FSIQ är ju beroende av resultaten i de olika index man får fram. WAIS-III består av tretton deltest som i sin tur i faktoranalysstudier visat ge fyra olika faktorer. Resultaten i samtliga dessa ger sedan underlag för att räkna ut fullskale IK.

Precis!
Men det man mäter med FRT är samma egenskap som man avser FSIQ vara ett mått på.

Vi vänder på det, korrelationen mellan FSIQ och resultatet på ett matristest är ca >0,8. Även om testerna ser rätt olika ut så avser de mäta mer eller mindre exakt samma sak, men på helt olika sätt.

EDIT: Fixade en siffra...
Senast redigerad av Etiennef 2009-11-26 kl. 23:34.
Citera
2009-11-26, 23:33
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etiennef
Precis!
Men det man mäter med FRT är samma egenskap som man avser FSIQ vara ett mått på.

Vi vänder på det, korrelationen mellan FSIQ och resultatet på ett matristest är uppemot 0,9. Även om testerna ser rätt olika ut så mäter de samma sak, men på helt olika sätt.

Det äger nog sin riktighet. :-)

Vad jag försökte propagera för var att använda sig av IQ-test som ger mer information om underliggande kognitiva funktioner, gärna utifrån ett neuropsykologiskt perspektiv.
Citera
2009-11-26, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Det äger nog sin riktighet. :-)

Vad jag försökte propagera för var att använda sig av IQ-test som ger mer information om underliggande kognitiva funktioner, gärna utifrån ett neuropsykologiskt perspektiv.

Javisst, WAIS är på alla sätt ett mer "komplett" test sett till mental förmåga.

Men när det just kommer till intelligens (alltså det man menar med generell intelligens inom psykologin, eller g-faktorn om man nu hellre säger det), så är båda testtyperna likvärdiga.

Sedan är givetvis det långt från allt som får plats i en människas hjärna. (Men kanske det mest betydelsefulla enskilda måttet...)
Senast redigerad av Etiennef 2009-11-26 kl. 23:38.
Citera
2009-11-26, 23:45
Medlem
Snyggs avatar
Jag tycker bara det faktum att man skriver ut sin höga IQ på FB är tecken på ganska lågt IQ. Vad fan vinner man på det? Man vill visa att man själv kanske ändå är liiite bättre än alla andra trots allt.

Smart.
Citera
2009-11-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Jag tycker bara det faktum att man skriver ut sin höga IQ på FB är tecken på ganska lågt IQ. Vad fan vinner man på det? Man vill visa att man själv kanske ändå är liiite bättre än alla andra trots allt.

Smart.
Säger han/hon som har användarnamnet "snygg"
Citera
2009-12-06, 01:12
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Säger han/hon som har användarnamnet "snygg"

Ja användarnamnet säger ju genast allt om min IQ. Hur kunde jag vara så dum så att jag tog det användarnamnet? Det bevisar ju hur låg IQ jag har.

Fan att jag inte tänkte på det när jag valde.
Citera
2009-12-06, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Ja användarnamnet säger ju genast allt om min IQ. Hur kunde jag vara så dum så att jag tog det användarnamnet? Det bevisar ju hur låg IQ jag har.

Fan att jag inte tänkte på det när jag valde.
Tänk ett steg längre. Du påstod något i stil med att folk skrev ut sitt höga IQ här för att visa sig bättre än andra. Och då gjorde jag en väldigt enkel koppling, som du ändå inte förstod, och påpekade att du hade användarnamnet "snygg" vilket jag tycker kan tolkas som att du är snyggare än andra. Ser du någon likhet mellan "snyggare" och "smartare" eller "bättre än andra"?

Tänk efter före.
Citera
2009-12-06, 12:01
Medlem
Snyggs avatar
Citat:
Tänk ett steg längre. Du påstod något i stil med att folk skrev ut sitt höga IQ här för att visa sig bättre än andra. Och då gjorde jag en väldigt enkel koppling, som du ändå inte förstod, och påpekade att du hade användarnamnet "snygg" vilket jag tycker kan tolkas som att du är snyggare än andra. Ser du någon likhet mellan "snyggare" och "smartare" eller "bättre än andra"?

Tänk efter före.
Jodå, det är väl självklart att jag förstod din koppling? Jag undrar bara hur man seriöst kan tro att jag har användarnamnet för att visa mig snyggare än andra. Det är en jävligt märklig tolkning.

Senast redigerad av Snygg 2009-12-06 kl. 12:06.
Citera
2010-01-02, 14:50
Medlem
Inget att utgå ifrån

haha, 125 i iq vilket värdelöst test. Är glad om jag har 95
Citera
2010-01-03, 08:42
Bannlyst
Var finns Mensas IQ-test utformat för dem med uppmärksamhetsstörningar?
(ADHD, ADD m.fl)
Citera
2010-04-15, 09:01
Medlem
Mensas IQ-test -- hur många frågor kan man svara fel på?

Jag såg i en annan tråd att någon fått ett brev med testresultatet och hur många frågor av de 45 man prickade in. Någon hade fått 40 av 45 rätt och dennes IQ beräknades vara 131. Hur många fel har man råd med vid detta test, för att det ska gå under 131? Är det 40?

Ni som fått resultat och vill dela med er, vad beräknades era IQ vara och hur många av frågorna svarade ni rätt på?

Detta kanske inte spelar någon roll då det lär göras skillnad på om man svarar rätt på de svåraste och fel på de lättaste, och tvärtom. Fortfarande lite nyfiken då jag gjorde det för ett tag sedan och vet att jag inte hann svara på tre stycken.

Hoppas tråden får vara kvar!

//FL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in