Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-10-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefnan
Man får ju ta det här testet med en nypa salt ändå. Det skulle ju inte förvåna mig om det visar en högre IQ än vad man egentligen har för att locka fler att göra det riktiga provet som kostar pengar.

Mensa är en ideell förening. Alla funktionärer jobbar oavlönat, och större delen av intäkterna från test går till rättningskostnader, porto, licensavgift m.m...
Citera
2009-10-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrtsdfg
Jag nämnde det på grund av att jag inte ville gå off topic och få mitt inlägg raderat, så dum är jag inte ^^.
Forumet vet jag inte om det överstiger medel, här är det EQ som spelar någon roll.
Jag ogillar bara konceptet med IQ på grund av att det inte är något man behöver för att lyckas i livet, eller för att vara ansedd som smart där det finns långt fler faktorer som spelar in.

Jag tror att ForFunksSake är ganska rätt i antagandet angående forumet, även om jag personligen inte hade betalt för detta.

Nu finns det ett ganska starkt samband mellan IQ och "succes in life" så därför är det viktigt. Det finns inte många riktigt framgångsrika personer som inte har hög IQ, då är det kombinationen av ett "starkt psyke och hårt arbete som oftast ligger bakom.
Citera
2009-10-08, 18:52
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Nu finns det ett ganska starkt samband mellan IQ och "succes in life" så därför är det viktigt. Det finns inte många riktigt framgångsrika personer som inte har hög IQ, då är det kombinationen av ett "starkt psyke och hårt arbete som oftast ligger bakom.

Du har säkert rätt i att det har ett SAMBAND, men inte en nödvändighet. Människor med 150 i IQ är inte garanterat miljardärer och så vidare. Sen tror jag att hängivenhet och arbetet är värt ganska mycket mer. Jag menar såklart inte att någon med 70 i IQ har större förutsättningar eller lika som någon med 170.
Men att det inte är så stor skillnad på 130-180. Och att även någon med 100-120 har goda möjligheter med rätt inställning och lite tur.
Jag skulle t.ex. räkna Albert Einstein som smartare än någon med 200<.

Jag tror nog även att om det skulle finnas vettiga mått för EQ (för det finns väl inte?) att man skulle hitta större samband med framgång än med IQ.
Citera
2009-10-08, 18:58
Medlem
Citat:
Jag skulle t.ex. räkna Albert Einstein som smartare än någon med 200<.

Einstein lyckades väl så bra eftersom han hela tiden ställde frågor. Det kombinerat med hans intelligens och att han tydligen tänkte otroligt visuellt var väl det som gjorde honom så duktig. Var väl knappast bara "hårt arbete" som låg bakom.

Angående vad som är viktigast mellan IQ/EQ beror det ju helt på vad man jobbar med.
Citera
2009-10-08, 19:09
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:
Einstein lyckades väl så bra eftersom han hela tiden ställde frågor. Det kombinerat med hans intelligens och att han tydligen tänkte otroligt visuellt var väl det som gjorde honom så duktig. Var väl knappast bara "hårt arbete" som låg bakom.

Angående vad som är viktigast mellan IQ/EQ beror det ju helt på vad man jobbar med.

Nej, såklart inte det jag menar. Jag menar bara att jag tycker att han är smartare på grund av vad han åstadkom. Jag vet att han hade hög IQ, men inte revolutionerande hög, däremot revolutionerade idéer. Personen som har högst IQ just nu är tvärtom, även om hon säkert har några fina idéer är de väl inte i klass med Alberts.

Vad jag vill säga är att jag tycker att IQ är överskattat i nuläget, alltså överskattat men fortfarande betydande.
Citera
2009-10-08, 19:11
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:

Absolut men vi pratade om framgång generellt, inte specificerat.
Citera
2009-10-08, 20:57
Medlem
Citat:

Jag tror nog även att om det skulle finnas vettiga mått för EQ (för det finns väl inte?) att man skulle hitta större samband med framgång än med IQ.

Nä du. Där är det nog kanske till och med ett negativt samband. Men det beror på vad man menar med framgång.

Näringslivstoppar har ofta psykopatiska drag så eq är inte så viktigt i den bemärkelsen.
Citera
2009-10-08, 23:19
Medlem
poof ball hats avatar
Ja! jag är korkad!
Citera
2009-11-25, 23:03
Medlem
cp-apas avatar
Mensas test är lite lustigt, första gången jag gjorde testet fick jag 103, fast jag han inte göra klart hälften (tänkte inte på att testet gick på tid). Andra gången, när jag gjorde om det, "fick jag 126 eller mer".

M.a.o. går nog inte testen att lita på riktigt. Eller så är jag jävligt mycket smartare än jag tidigare trott. Oavsett kan det vara bra att ha i CV:et. Skulle kanske ta och öva ett par gånger om dagen på deras internettester och sedan knäcka det manuella testet. Ett medlemskap kan ju inte skada vid exempelvis en jobbintervju.
Citera
2009-11-25, 23:33
Medlem
Jag har fått förvånandsvärt samstämmiga resultat på många av de IQ-test jag gjort på internet. Iaf på de tester som gjort anspråk på att vara seriösa.

På Mensa.dk-testet fick jag första gången 113. På mensas nyaste test, som normerades av expressens nätläsare, fick jag första gången 112. På ett annat norskt test, med liknande matriser, hamnade jag första gången på percentil 78, vilket är ekvivalent med en IQ på 112. På WAIS, som jag gjorde under överinseende av en psykolog, satte jag 113, och det är väl så nära ett proffesionellt IQ-test man kan komma.

Ett av problemen, som jag tror, är att folk gör samma nättest om och om igen, och sedan tar det senaste resultatet för det riktiga, vilket blir gravt missvisande.
Citera
2009-11-25, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Mensas test är lite lustigt, första gången jag gjorde testet fick jag 103, fast jag han inte göra klart hälften (tänkte inte på att testet gick på tid). Andra gången, när jag gjorde om det, "fick jag 126 eller mer".

Lustigt?
Du skrev testet utan att veta att det gick på tid, och fick då ett resultat kring medel. Sedan skriver du testet igen, när du är medveten om tidsbegränsningen (samt är bekant testuppgifterna sedan tidigare). Då får du ett högre resultat... Det låter verkligen inte som något att bli förvånad över...
Citera
2009-11-26, 06:56
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taszh
Mensas IQ-test - går det att lita på?
jag fick 139 när jag testade mig.

så det finns inte en chans i helvetet att jag litar på att deras test stämmer.

dvs jag kan bara inte få ett så högt testresultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in