Citat:
...får man förklarat för sig av omgivningen hur jävla briljant man är. Hur begåvad man är, vilken talang man har för allt man företar sig..
Ursprungligen postat av Odhag
...får man förklarat för sig av omgivningen hur jävla briljant man är. Hur begåvad man är, vilken talang man har för allt man företar sig..
Jag får ofta höra det också, men jag tycker det skadar mer än det hjälper, även om jag förstår att den som säger det har goda intentioner. Tror folk att man frivillig slänger bort sin kapacitet? Tycker att människor borde begripa att det finns en bakomliggande orsak till att man inte har högtflygande planer trots man upplevs som smart.
Citat:
1. Kreativiteten. Vad händer med den om man käkar medicin?
Märker inte någon markant förändring. Man får ju färre tankar i huvudet på medicin, så kreativiteten går nog ner i den bemärkelse att du inte hinner bearbeta lika många tankar per dag som när du är utan medicinering.
Citat:
2. Om man ibland vill "ha" sin maniskhet, kan man då skippa medicinen och punda loss au naturale?
Ja, jag upplever det som så.
Citat:
3. Hur blev ert sociala liv efter medicinering? Jag tänker främst på kärlekslivet, men också vanlig vänskap.
Lite sämre, eller ingen skillnad. Blir inte social på varken Metylfenidat eller Amfetamin, tyvärr. Tycker det är jobbigt med förstorade pupiller, en sak till att tänka på. Fast majoriteten blir nog mer social av medicinen. Kärleksliv håller jag inte på med

Citat:
4. Efter att ni påbörjat utredning, hur lång tid tar det (ungefär) innan diagnos kan fastställas?
Vet ej. Påbörjade en utredning, tror den skulle tagit en månad, men jag blev tyvärr osams med läkren och nu är jag inte välkommen dit längre. Men någon annan vet säkert.
Citat:
Vid förhandsgranskningen ser jag att textmassan är enorm! Ber om ursäkt för detta. Nåja, jag kommer fortsätta läsa även att ni skippar detta inlägg.
Du behöver ju inte be om ursäkt för din långa textmassa, tror det är en del av sjukdomsbilden att ha svårigheter med att kommunicera kortfattat. Jag har samma problem, men försöker tänka på att skriva kortfattat i den mån det går. Verbalt är det svårare.