Citat:
Hej.
Hur går det?
Mvh,
LL
Jag var hos min neuropsyk igen idag. Hade nyss en månad med 54mg som var mycket svårt att utvärdera för jag var sjuk + stressad av yttre faktorer hela tiden(!). Ingen motion, hög ångest osv. 54mg concerta gav dock mer bultande i hjärtat än 36mg, och jag vill inte höja mera, tror det skulle börja kännas rent utav obehagligt om det bultade ytterligare. Fortsätter med 54mg.
En bra sak är högkostnadsskyddet med medicinering. Första gången jag hämtade ut en burk med 30 tabletter 18mg så kostade det 470:-. Det var i augusti. Idag så hämtade jag ut 9 gånger så mycket concerta och det kostade 430:-.

Hurrah! Tur att jag inte bor i USA.
Så det är motion och att återfå det 'andra' som inte är medicin relaterat som gäller närmaste månaderna. För även om medicinen helt klart fungerar och hjälper mycket, så blir man inte helt annorlunda. Jag har haft lite dålig koncentration och varit trött nu i en månad. Men det är ju ångesten, avsaknaden av motion och allt sånt - det andra - som saknas. Medicinen tar bara bort 'ADHD' mer eller mindre.
Tjejen skulle komma över och stanna här i en vecka i mitten av september. Det var otroligt stökigt och saker som behövde göras. Alltid innan har det varit totalt kaos innan, ett berg av saker som måste göras och ingen koll alls. Bara kaos. Aldrig bli klar i tid och väldigt stressad. Den här gången hade jag en att göra lista på min iPhone.. över 50-60 saker relaterade till förberedelser. Men jag lyckades skriva ner allt, sortera och organisera dom utspridda på dom 3 dagar jag hade på mig att göra dom, och lyckades med att göra klart allt, i förtid! Fast jag hade influensa eller något. Det är sånt man är ute efter att få som effekt från medicinen.
Citat:
En fråga. Ni som har fått diagnosen AD(H)D,
hur länge fick ni vänta från första kontakten till testen började?
Ungefär 6 månader, men det var 'annat' som jag trodde dom skulle reda ut först. Remiss till neuroutredning skickades in i början av december 2008, och först i början av mars 2009 så ringde jag till Vårdgarantikansliet, tel 123 134 00, och uppgav att det beräknades ta 1½ år på väntelistan för utredning. Då bokade dom in mig på en privat klinik som jag gick till första gången i början av Maj 2009. Man kan säga att om jag ringt direkt efter remissen skickats så skulle jag kunnat komma dit inom typ 2 månader. Visste inte om vårdgarantin och hur man gjorde innan dock.
Citat:
Jag känner att jag också borde kontakta en läkare om medicin. Jag går sista året på gymnasiet, och jag har inte gjort en ända läxa sedan 6an.... Vet inte om det beror på mitt ADHD eller min lathet, men jag har en otrolig ångest över detta och mår fan piss. Jag har inte någon drivkraft alls, jag har sagt till mig själv att jag ska ringa upp än läkare i snart 1månad men det har aldrig blivit av Hatar mig själv för min oförmåga att ta tag i mitt liv.
Jag är likadan (eller var i alla fall). Du har allt att vinna. Och det är faktiskt inte läskigt eller jobbigt när man väl kommer igång. Ring bara och boka läkartid till husläkaren så sköter det sig självt efter det.
Citat:
Kan man gå cold turkey på concerta, kan man på samma sätt gå på en "vanliga" dos direkt igen. T.ex 54mg -> 0mg en tid för att sedan gå på 54,g igen
Citat:
Går väl med risk för ruseffekt.
Man justerar sig efter CNS stimulanta - innan man blir van så kan man ha ej önskvärda bieffekter. Dom flesta av mina gick bort efter ett litet tag, sen kom dom tillbaka igen vid höjning av dosen efter några veckor, och så vidare.
Min erfarenhet av att sluta plötsligt med min 36mg dos i en vecka var att jag var otroligt ADHD:aktig (totalt disträ åt helvette) i en dag, men följande dag var jag 'normal' igen. En vecka senare började jag igen med 36 och märkte inget annorlunda jämfört med att om jag bara fortsatt tagit.
Men det är värt att nämna att min neuropsykiater sa att det var bäst att ta 36mg ett litet tag till när jag då återupptog medicineringen, innan jag testade höja till 54mg.
Så regeln är definitivt att man ska höja långsamt och hinna bli invand. Om man avstår en längre tid (mer än några veckor, flera månader kanske?) kan det vara bra att i några dagar kanske börja mjukare.
Ruseffekter är det inte tal om i något sammanhang.