2012-04-15, 10:39
Medlem
Culvers avatar
Det enda negativa som jag upplevt med att få disgnosen adhd är att ens flickvän hela tiden skyller på det när man har vanliga tjaffs och bråk. Och använder det för att skylla ifrån sig eget ansvar vid tjaffs och bråk som vi haft, när hon beklagar sig bland sina vänner och familj. Typ han har adhd och alla vet hur sådana är. Så att alla står på hennes sida oavsett vad hon gjort. Och det är enormt frustrerande för mig

Tack för ordet.
Citera
2012-04-15, 15:44
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culver
Det enda negativa som jag upplevt med att få disgnosen adhd är att ens flickvän hela tiden skyller på det när man har vanliga tjaffs och bråk. Och använder det för att skylla ifrån sig eget ansvar vid tjaffs och bråk som vi haft, när hon beklagar sig bland sina vänner och familj. Typ han har adhd och alla vet hur sådana är. Så att alla står på hennes sida oavsett vad hon gjort. Och det är enormt frustrerande för mig

Tack för ordet.
Blir arg när jag hör sånt!
Det är inte mer fel på oss som har ADHD än någon annan!

Skulle snarare säga att dom jag känner som har ADD/ADHD är mycket trevligare och mer spontana människor man har lätt att trivas med

Take no shit!
// SuperSilverHaze
Citera
2012-04-15, 16:19
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Urinprov var obligatorisk under tiden jag gick min utredning för adhd. Och dom testade för dom flesta drogerna, värktabletter osv. Och det är bara för att försäkra sig om att testerna blir så bra som möjligt. Droger kan ibland simulera adhd beteende och det är inte bra att få en falsk diagnos. Sen görs det regelbundna tester när du väl fått din medicin. Jag tycker du skall berätta för dom som gjorde testerna att du var påtänd medans du gjorde dom. Och det är för din egen skull så du får den hjälpen som passar dig och den diagnos du verkligen har.

Men är du trög eller?
Jag har ju ADHD och diagnosen grundar sig bl.a. på hur jag fungerade när jag var liten och gick i skolan.
Jag började röka cannabis när jag var vuxen så mina problem beror inte på att jag röker.

Under utredningsperioden rökte jag men givetvis lät jag bli kvällen innan och samma dag som jag gjorde själva testerna och samtalen hos psykologen.

Eftersom min intelligenskvot låg över normal så känns det inte som att mitt cannabisrökande är ett problem.

Om man har låg intelligens och röker så blir man sannolikt inte smartare men man blir bevisligen inte heller mindre intelligent av att röka.

Cannabis är en illegal drog i Sverige.
I andra länder kan läkare ordinera cannabis som medicin.
Alltså finns det medicinska fördelar med cannabis.
Jag blir själv varken slö eller passiv av att röka, tvärtom.

När jag röker så får jag som mest gjort! Jag städar, betalar räkningar, sorterar papper, hör av mig till folk, går ut och rör på mig. Jag blir kreativ och gör allt sånt som ADHD annars försvårar för mig.

Att sluta röka cannabis är således inte något som tilltalar mig eftersom det gör mig passiv och alla viktiga saker skjuts upp.

Om jag istället får ADHD-medicin som faktiskt hjälper så är jag självklart öppen för att sluta röka.
Citera
2012-04-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze
Kan hålla med om dom 2 första, metylfenidat förändrar min personlighet och även mina vänner märker det!

Så skall det dock absolut INTE vara. Gör mig illamående bokstavligen över hur satans fruktansvärt fokuserat dessa trådar är på MEDICINERING, som om detta skulle vara någon slags universal lösning, när det är så långt ifrån sanningen att det inte ens är roligt.

Någon fåne några inlägg över dig skrev "dom tre m"

Prova istället

Motion
Meditation
TERAPI (för det är vad som krävs för att lära in nya verktyg, och lära av alla ickefungerande som medförts av att ej fått diagnos tidigt i livet)

MEDICINERING = MÖJLIGGÖR och UNDERLÄTTAR enbart ovan, och du skall inte under NÅGRA som helst jävla omständigheter uppleva personlighetsförändringar på din medicinering då skall du direkt byta prep eller så reglera dos.
Citera
2012-04-15, 16:37
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Hej.

Strax över 40år gammal, ca 10 år med ADHD-diagnos här och medicinering sedan dess. Här är mina tips/input till dig:

Med tanke på att ge dig själv en så rätt bedömning som möjligt av dina "grundproblem" är det klokast att avstå all form av berusningsmedel under utredningen. Vad du gör sen är din business.

Det finns de som sluppit kissa, men det ska vara rutin att göra det under utredningen. Anledningen är enkel, det går inte att få ett rättvisande resultat utav utredningen om "droger" används.

Får ju tro att läkarna är klokarna än att "tro på" average oskyldig ungdom, den vuxen som gör det är en dåre. Där kisstest inte utförs är det mer slump, slöhet, slentrian, stress än något annat.

Kontenta, jag hade absolut inte chansat av båda anledningarna ovan.

Du gör klokast i att förvänta dig 2-3st slumpmässiga urinprov under/inför insättande av medicin. Fortsättningsvis så bygger du upp, eller ner, ett förtroende med din psykiatriker efterhand och är du en vanlig ansvarskännande yngling så behöver du inte förvänta dig fler urinprov. Men det kan såklart hända, alla psykiatriker är olika individer med olika "känselspröt" för misstänkt beteende och de kan testa dig när som helst.

Alla bör/ska testas oavsett, även om så alltid inte sker. Du kan inte se om en människa är missbrukare, det vet varje erfaren person och en psykiatriker som missat detta bör EJ verka som psykiatriker. De "utslagna missbrukarna" är endast ett fåtal av det totala antalet "missbrukare", eller "medicinerade" som det heter i tex mitt fall när medicinen är receptbelagd, merparten är precis som du och jag. Jag kan garantera dig att hade du träffat mig hade du aldrig anat att jag dagligen medicinerat med Metamina (dextroamfetamin) i åratal.

Metylfenidat (concerta, ritalin med flera) är inte "riktigt" missbruksbart för varken ungdomssnillet eller heltidsnarkomanen mer än som en nödlösning. Därför är inte alltid hanteringen av dessa lika restriktivt. Men Metamina är det "finaste" amfetaminet du kan få tag i som missbrukare i egenskap av att det saknar levostrukturen i "gatu-amfetamin" vilket är ansvarigt för alla fysiska "tics"; malande käkar, fysisk uppjagenhet etc. Därför är urintest mer än obligatorisk, den psykiatriker som inte testar gör nära nog inpå tjänstefel. Det är dessutom väldigt svårt att få som ung då ungas höga moral tyvärr inte är ett välkänt fenomen

Min psykiatriker brukar påtala för mig med jämna mellanrum att han kan testa mig när han vill följt av att han kollar mig djupt in i ögonen. Varpå jag brukar svara "sure, inga problem" och le,.. följt av efter några sekunders tystnad "jag tror jag är psykopat", varpå han skrattar glatt. Han känner mig efter ett par år nu

Psykiatrikerna är väl medvetna hur vanligt "självmedicinerande" är och du tjänar på att våga vara öppen. Jag har bott i USA, hence the possibility of accidental use of cannabis, och berättade öppet om mina erfarenheter, vad som var positivt och negativt. Mötte ingen avog inställning utan intresserat utbytande av tankar och efter 3st rena urinprov matchade verkligheten det jag sa. Men ser du ut och pratar som "värsta rap-kungen" gör du säkert klokt i att inte berätta; psykiatriker är vanliga människor med vanliga fördomar.

Varje människas neurologiska konstitution, psyke, fysik och erfarenheter är unika. Läs på, lyssna och lär av andras erfarenheter men i slutändan måste du och din psykiatriker prova er sakta men säkert fram innan ni hittar din "bästa lösning". Jag hittade min "rätta" medicin på fjärde försöket, provade tre andra mediciner under en tidsperiod av ca 3år; ungefär, bra-bättre-njaäe-yes!

Det är mycket som spelar in, medicinen är endast en mindre del. Utöver det arbeta med din självinsikt, förbättra din kosthållning, träning, sova regelbundet, att tänka positivt osv osv. Medicinen kommer göra, om den är rätt, att du har en del inlärda "felbeteenden" där du kompenserat en "oförmåga" medicinen gjort till en "förmåga". Läs allt du kan, finns määääängder av böcker om ADHD med många bra tips.

Lycka till,

LL

Tack för ett väldigt konstruktivt och informativt inlägg!

Vill bara klargöra att jag är närmare dig åldersmässigt.
Jag talar väldigt välvårdat och är en ordentlig, välklädd kvinna utan kriminella vänner.
Jag motsvarar inga fördomar som finns kring cannabisbrukare.

Eftersom jag egentligen inte vill begå brott (köp, innehav och bruk) och hellre skulle få lagligt utskrivna läkemedel så kommer jag definitivt fortsätta mitt 3,5 månader långa uppehåll. Jag vill testa medicinerna och tänker inte förstöra mina chanser genom att återuppta rökandet.
Citera
2012-04-15, 17:08
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Så skall det dock absolut INTE vara. Gör mig illamående bokstavligen över hur satans fruktansvärt fokuserat dessa trådar är på MEDICINERING, som om detta skulle vara någon slags universal lösning, när det är så långt ifrån sanningen att det inte ens är roligt.

Någon fåne några inlägg över dig skrev "dom tre m"

Prova istället

Motion
Meditation
TERAPI (för det är vad som krävs för att lära in nya verktyg, och lära av alla ickefungerande som medförts av att ej fått diagnos tidigt i livet)

MEDICINERING = MÖJLIGGÖR och UNDERLÄTTAR enbart ovan, och du skall inte under NÅGRA som helst jävla omständigheter uppleva personlighetsförändringar på din medicinering då skall du direkt byta prep eller så reglera dos.
Tack för ditt svar! Ska ta upp det med personlighetsförändringen nästa gång jag träffar min läkare vilket är väldigt snart!

Jo du har fattat hela poängen, medicinering är enbart ett hjälpmedel och det tyngsta jobbet får man göra själv

Hoppas verkligen på att kunna få prova metamina någon dag!
Citera
2012-04-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSilverHaze
Tack för ditt svar! Ska ta upp det med personlighetsförändringen nästa gång jag träffar min läkare vilket är väldigt snart!

Jo du har fattat hela poängen, medicinering är enbart ett hjälpmedel och det tyngsta jobbet får man göra själv

Hoppas verkligen på att kunna få prova metamina någon dag!

Jag har ätit Ritalin sedan 07, och det jag upplevt är att nyfikenheten och dom kreativa sidorna hämmas avsevärt när jag ligger på en sådan dos som krävs för att det skall skärpa koncentrationen.

Detta är något som verkar genomgående rapporteras för "metylfenidat" preparat, därav har jag nu krävt att få byta till metamina istället. Vägrar gå miste om dom aspekterna nämligen som jag nämner ovan.
Citera
2012-04-15, 18:32
Medlem
SuperSilverHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Jag har ätit Ritalin sedan 07, och det jag upplevt är att nyfikenheten och dom kreativa sidorna hämmas avsevärt när jag ligger på en sådan dos som krävs för att det skall skärpa koncentrationen.

Detta är något som verkar genomgående rapporteras för "metylfenidat" preparat, därav har jag nu krävt att få byta till metamina istället. Vägrar gå miste om dom aspekterna nämligen som jag nämner ovan.
Tackar verkligen för det här svaret!
Ska lägga upp mitt argrument att få byta till metamina på samma sätt som du gjort här
Citera
2012-04-15, 19:31
Medlem
Culvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Men är du trög eller?
Jag har ju ADHD och diagnosen grundar sig bl.a. på hur jag fungerade när jag var liten och gick i skolan.
Jag började röka cannabis när jag var vuxen så mina problem beror inte på att jag röker.

Under utredningsperioden rökte jag men givetvis lät jag bli kvällen innan och samma dag som jag gjorde själva testerna och samtalen hos psykologen.

Eftersom min intelligenskvot låg över normal så känns det inte som att mitt cannabisrökande är ett problem.

Om man har låg intelligens och röker så blir man sannolikt inte smartare men man blir bevisligen inte heller mindre intelligent av att röka.

Cannabis är en illegal drog i Sverige.
I andra länder kan läkare ordinera cannabis som medicin.
Alltså finns det medicinska fördelar med cannabis.
Jag blir själv varken slö eller passiv av att röka, tvärtom.

När jag röker så får jag som mest gjort! Jag städar, betalar räkningar, sorterar papper, hör av mig till folk, går ut och rör på mig. Jag blir kreativ och gör allt sånt som ADHD annars försvårar för mig.

Att sluta röka cannabis är således inte något som tilltalar mig eftersom det gör mig passiv och alla viktiga saker skjuts upp.

Om jag istället får ADHD-medicin som faktiskt hjälper så är jag självklart öppen för att sluta röka.

Nej jag är inte trög, det var det man berättade för mig när jag gjorde tester. Dom misstänker att jag har psykopatiska drag också. Jag har missbrukat droger hela mitt .

Och alla andra som läser detta. Hur är er sexualdrift? Min är ekstrem.
Senast redigerad av Culver 2012-04-15 kl. 19:44.
Citera
2012-04-15, 19:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Metylfenidat har ökad sexlust som bieffekt.
Citera
2012-04-16, 02:10
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Nej jag är inte trög, det var det man berättade för mig när jag gjorde tester. Dom misstänker att jag har psykopatiska drag också. Jag har missbrukat droger hela mitt .

Ber uppriktigt om ursäkt för att jag kallade dig trög.
Det var ett osakligt persongrepp som jag borde ha låtit bli.

Jag förstår ditt resonemang bättre nu när du outar dig som både psykopat och drogmissbrukare.
Nu förstår jag att dina referensramar är totalt annorlunda jämfört med mina.

Jag är definitivt inte psykopat och jag har heller aldrig varit missbrukare.
Jag har brukat (endast cannabis) i vuxen ålder och det har aldrig handlat om några stora mängder.
Citera
2012-04-16, 08:47
Medlem
Culvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Ber uppriktigt om ursäkt för att jag kallade dig trög.
Det var ett osakligt persongrepp som jag borde ha låtit bli.

Jag förstår ditt resonemang bättre nu när du outar dig som både psykopat och drogmissbrukare.
Nu förstår jag att dina referensramar är totalt annorlunda jämfört med mina.

Jag är definitivt inte psykopat och jag har heller aldrig varit missbrukare.
Jag har brukat (endast cannabis) i vuxen ålder och det har aldrig handlat om några stora mängder.

Det är ingen fara, jag har självmedicinerat mig själv sedan jag var ung. Men visst när man tittar på criminal minds på kanal 5 och i så gott som samtliga fall där dom gör en gärningsmannaprofil så liknar det mig och min uppväxt och mina problem på pricken. Men jag lever ett förhållandevis normalt liv med jobb, relation osv. Jag har aldrig kännt något behov av att mörda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in