Hej.
Strax över 40år gammal, ca 10 år med ADHD-diagnos här och medicinering sedan dess. Här är mina tips/input till dig:
Med tanke på att ge dig själv en så rätt bedömning som möjligt av dina "grundproblem" är det klokast att avstå all form av berusningsmedel under utredningen. Vad du gör sen är din business.
Det finns de som sluppit kissa, men det ska vara rutin att göra det under utredningen. Anledningen är enkel, det går inte att få ett rättvisande resultat utav utredningen om "droger" används.
Får ju tro att läkarna är klokarna än att "tro på" average oskyldig ungdom, den vuxen som gör det är en dåre. Där kisstest inte utförs är det mer slump, slöhet, slentrian, stress än något annat.
Kontenta, jag hade absolut inte chansat av båda anledningarna ovan.
Du gör klokast i att förvänta dig 2-3st slumpmässiga urinprov under/inför insättande av medicin. Fortsättningsvis så bygger du upp, eller ner, ett förtroende med din psykiatriker efterhand och är du en vanlig ansvarskännande yngling så behöver du inte förvänta dig fler urinprov. Men det kan såklart hända, alla psykiatriker är olika individer med olika "känselspröt" för misstänkt beteende och de kan testa dig när som helst.
Alla bör/ska testas oavsett, även om så alltid inte sker. Du kan inte se om en människa är missbrukare, det vet varje erfaren person och en psykiatriker som missat detta bör EJ verka som psykiatriker. De "utslagna missbrukarna" är endast ett fåtal av det totala antalet "missbrukare", eller "medicinerade" som det heter i tex mitt fall när medicinen är receptbelagd, merparten är precis som du och jag. Jag kan garantera dig att hade du träffat mig hade du aldrig anat att jag dagligen medicinerat med Metamina (dextroamfetamin) i åratal.
Metylfenidat (concerta, ritalin med flera) är inte "riktigt" missbruksbart för varken ungdomssnillet eller heltidsnarkomanen mer än som en nödlösning. Därför är inte alltid hanteringen av dessa lika restriktivt. Men Metamina är det "finaste" amfetaminet du kan få tag i som missbrukare i egenskap av att det saknar levostrukturen i "gatu-amfetamin" vilket är ansvarigt för alla fysiska "tics"; malande käkar, fysisk uppjagenhet etc. Därför är urintest mer än obligatorisk, den psykiatriker som inte testar gör nära nog inpå tjänstefel. Det är dessutom väldigt svårt att få som ung då ungas höga moral tyvärr inte är ett välkänt fenomen
Min psykiatriker brukar påtala för mig med jämna mellanrum att han kan testa mig när han vill följt av att han kollar mig djupt in i ögonen. Varpå jag brukar svara "sure, inga problem" och le,.. följt av efter några sekunders tystnad "jag tror jag är psykopat", varpå han skrattar glatt. Han känner mig efter ett par år nu
Psykiatrikerna är väl medvetna hur vanligt "självmedicinerande" är och du tjänar på att våga vara öppen. Jag har bott i USA, hence the possibility of accidental use of cannabis

, och berättade öppet om mina erfarenheter, vad som var positivt och negativt. Mötte ingen avog inställning utan intresserat utbytande av tankar och efter 3st rena urinprov matchade verkligheten det jag sa. Men ser du ut och pratar som "värsta rap-kungen" gör du säkert klokt i att inte berätta; psykiatriker är vanliga människor med vanliga fördomar.
Varje människas neurologiska konstitution, psyke, fysik och erfarenheter är unika. Läs på, lyssna och lär av andras erfarenheter men i slutändan måste du och din psykiatriker prova er sakta men säkert fram innan ni hittar din "bästa lösning". Jag hittade min "rätta" medicin på fjärde försöket, provade tre andra mediciner under en tidsperiod av ca 3år; ungefär, bra-bättre-njaäe-yes!
Det är mycket som spelar in, medicinen är endast en mindre del. Utöver det arbeta med din självinsikt, förbättra din kosthållning, träning, sova regelbundet, att tänka positivt osv osv. Medicinen kommer göra, om den är rätt, att du har en del inlärda "felbeteenden" där du kompenserat en "oförmåga" medicinen gjort till en "förmåga". Läs allt du kan, finns määääängder av böcker om ADHD med många bra tips.
Lycka till,
LL