2009-12-19, 22:29
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaginaboob
Nehey! Brukar ni med ADHD vara tröga eller är det endast ADD?

Asså vad menar hon,.. jag fattar inte?
Citera
2009-12-19, 22:34
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
Det märks att ni har ADHD ni som inte orkar läsa genom tråden ...Mycket sund tråd. Späckad med info -och många personliga reflektioner; så att folk får en referensram. Läs tråden från början i lugn o ro.
Hmmm men att säga det till er är ju att be om ovett. Lugn lugn.

Extra kul att ironisera över en patologisk sjukdom - ungefär som att mobba någon som haltar. Men ni fattar nog skoj här också.

Jadå för tusan, vi skrattar alla fem gångerna du så olyckligtvis snubblar på bordskanten.....
Citera
2009-12-22, 00:17
Medlem
Jonirls avatar
Någon som har testat eller hört något om Equasym och kan ge lite feedback om det, fick som förslag att testa det istället för concerta efter julen.. help!
Citera
2009-12-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunanr
Efter att dom har fått in blanketten så bedömer dom om du hamnar i en "intressant grupp", gör du detta så kommer du att kallas till ett möte för att sedan vid 3 tillfällen göra en hel del undersökningar.

Vid första besöket för du göra en del inlärningstester etc
Vid andra testar dom din allmänbildning.
Vid tredje kollar dom upp fysiska besvär, varav en del kan kännas riktigt obehagliga. Jag fick t ex någon termometer liknande stav insatt i röven som skulle mäta nåt skit (minns inte vad det var) dock så fick en bekant inte gå igenom denna process, så om den påverkar alla eller ej låter jag vara osagt..

Det hela tar ca 6 månader, kan ta lite mer eller lite mindre..

lycka till!

Ursäkta men vad fan pratar du om på ren svenska?, Försäkringskassan beslutar om hurvida du har rätt till aktivitetsersättning eller inte, och det medför inte en massa olika tester, du fyller i pappren och sedan bifogar din läkare ett utlåtande gällande dina problem som dom sedan grundar sitt beslut på.

------------------------------------
Citera
2009-12-29, 12:01
Medlem
Min faster jobbar med barn som har ADHD och hon påstår att min pappa har det. Känns lite skönt att veta på nått vis. Sedan påstår hon också att min kusin har det.

Det roliga är att båda är två mycket driftiga människor. Kusinen har jobbat upp sig på ett av sveriges största klädmärken, nu sitter hin i ledningen och pekar och styr. Farsan har startat ett klädmärke 3 festivaler och andra helt galna grejer med budgetar på flera miljoner.

Känns som att den här ADHD grejen bara är en fördel i vuxen ålder.

Sedan är båda dyslektiker också.

Önskar jag hade den drivkraften och det vansinnet!
Citera
2009-12-29, 20:37
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonpite
Min faster jobbar med barn som har ADHD och hon påstår att min pappa har det. Känns lite skönt att veta på nått vis. Sedan påstår hon också att min kusin har det.

Det roliga är att båda är två mycket driftiga människor. Kusinen har jobbat upp sig på ett av sveriges största klädmärken, nu sitter hin i ledningen och pekar och styr. Farsan har startat ett klädmärke 3 festivaler och andra helt galna grejer med budgetar på flera miljoner.

Känns som att den här ADHD grejen bara är en fördel i vuxen ålder.

Sedan är båda dyslektiker också.

Önskar jag hade den drivkraften och det vansinnet!

ADHD är mycket mer en gåva än vad de flesta inser, allt handlar om att förstå och få utlopp för den extra energin. Finns väldigt många som har diagnosen få verkar tänka på; tex, Michael Phelps och Ty Pennington som knappast klagar

Drivkraft och vilja kan du träna dig till, oavsett diagnos eller ej, "It's all in the mind!". Handlar mest om att hitta det som gör dig lyckligast att göra.

Mvh,

LL
Citera
2009-12-29, 20:44
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonirl
Någon som har testat eller hört något om Equasym och kan ge lite feedback om det, fick som förslag att testa det istället för concerta efter julen.. help!

Hej.

Equasym innehåller och distribuerar "metylfenidat" vilken är samma som i Ritalin och Concerta. Tillverkaren är svensk, misstänker att det är anledningen till valet av just den medicinen. I övrigt upplever vissa skillnader mellan Concerta och Ritalin, trots samma verkande substans, som i viss mån kanske kan förklaras med olikverkande depotfunktioner. Jag hade inte oroat mig något nämnvärt och då har jag diagnosen och använder Concerta sedan länge.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607006450&DocTypeID =7&UserTypeID=2

Mvh,

LL
Citera
2010-01-05, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall
Medicinera kan hjälpa men problemen blir oftast mycket värre när medicinen går ur, eftersom man då har tömt hjärnan på mer dopamin än vad den kan producera i vanliga fall. Vet att många barn som går på medicinen på dagtid i skolan, blir helt outhärdliga när dom kommer hem och dopaminnivån är lägre än vad den brukar vara.

Jag tror inte det är bra att stressa hjärnan att producera mer dopamin än vanligt. Vist kan det säkert hjälpa folk att må bättre och göra så att skolan blir mer meningsfull. Men psyket kan ta styrk av det så man börjar må sämre än innan paranoia, rastlöshet, kramper, är inte alls ovanligt. Kraftig till lätt viktminskning är också ett problem, man får inte i sig lika mycket mat och ämnesomsättningen kan bli dålig (och det tar hjärnan psyket också stryk av)

Det som påstås vara terapeutiska doser är inte alltid det. Jag har själv känt mig påtänd av såväl ritalin som Concerta för att inte tala om Metamina.

Medicinen kan vara bra eller förödande för dig om du har ADHD ADD.

//Kristall

Har ADHD kan vi börja med.

Alla dom medeciner jag blivit "matad" med har bara gjort det bra för stunden,
okej jag var lugn o fin som dom ville ha mig.

Men sömn blev inte mycket av heller pga av medicineringen.

de var ett par års sedan men har för mig att jag totalt fick 5-6 olika preperat per dag. kan inte vara nyttigt på ngt sätt..

kan säga det att ja man tänker på en specefik grej i en evighet.

Sen tycker jag det är så tråkigt att sveriges skolor inte fungerar.

Tycker man bör vara extra noga med att plocka ut dom elever som har diverse problem o sätta i en seperat klass. på bara ett fåtal elever då.

men när jag flyttade till egen lägenhet så slutade jag med allt i tablett väg. mår mycket bättre idag än då.
visst är det lite jobbigt då man måste tänka sig för med allt vad du säger hur du uppför dig, jag planerar allt jag gör idag i minsta detalj men för mig är det värt det eftersom jag i slutändan får det som jag mår bäst av.

Sen ska jag väll även konstatera det att om vi bara har fattat tycke om en viss grej så blir vi bäst eller en av de bästa på det vi gör.

Ska vi ta min situation till ex.

Går ut skolan med 10 poäng ett G helt enkelt.

Och idag sitter jag fortfarande med ETT G ingen utbildning och tjänar i dagens läge 60-70 000kr/Mån, mitt motto VILL MAN SÅ KAN MAN.

Ni får tycka tro vad ni vill men lyd alltid mitt motto vill man så kan man.

Önskar er alla en mycket bra fortsättning på dagen..
Citera
2010-01-05, 12:39
Bannlyst
Är det någon här som blivit tagen för ADD men i själva verket var det ADHD + depression?
Citera
2010-01-06, 20:56
Medlem
fanskithelvetes avatar
Läst tråden nu, missade att det var en mastodont-tråd.

Nu börjar jag känna av lite mer gynnsamma effekter av Concertan. Blir aldrig riktigt arg, har lättare att läsa folk, säger inte saker utan att tänka, inte lika lättdistraherad, lyssnar mer inkännande, lättare att gå på stan bland folk, inte rastlös på samma sätt längre.

Jag kan styra migsjälv bättre. I sociala sammanhang har det resulterat i att det känns som min IQ har stigit med 50, det är lättare att interagera och fundera utan ett getingbo i huvudet som ständigt distraherar. (begriper ju att så är inte fallet i verkligheten, men det upplevs som det nu när jag kan hitta fokus)

Helt plötsligt fått ett när och långtidsminne som fungerar ok, oväntat.

Ligger mellan 18-52mg per dag, har inte bestämt optimal dos än.

Nackdelar är ju aptiten, men som f.d hobbypundare har man ju lärt sig att äta trots det känns som sandpapper i munnen. Men jag märker jag börjar smalna av, kompenserar med MYCKET smör på mackorna Inte hållbart i längden, men får se över mina matvanor lite mer.
Sömnen är ganska lite opåverkad, drömmer mindre intensivt, vilket är skönt. Ska dock be om Theralen-droppar för har aldrig sovit riktigt bra.

Svettningar, får byta t-shirt fyra ggr om dagen för att inte lukta sunk, men det är det värt. Men en del dagar är det ok, är nog dos-relaterat(?)

Felet jag gjorde i början av medicineringen var att jag gärna drack ett par glas vin till kvällen, men den kombinationen var inte så gynnsam för mig efter ett par veckor. Slutade smådricka och kvällsångesten minskade, likaså deppigheten. MEN det kan ju lika gärna vara ett sammanträffande/placebo.
Äter oftast Xanor och betablockerare till kvällen, men det påverkar mig inte på samma vis som alkohol gjorde. Zyprexa är ungefär som Nozinan (?), ska be om det också.

Nu är ju inte allt guld och gröna skogar för det, tyvärr. Men det blev ju inte värre som det brukar bli när man testar någon ny medicin som läkaren skriver ut, en bra början iaf.
Citera
2010-01-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanskithelvete
Läst tråden nu, missade att det var en mastodont-tråd.

Nu börjar jag känna av lite mer gynnsamma effekter av Concertan. Blir aldrig riktigt arg, har lättare att läsa folk, säger inte saker utan att tänka, inte lika lättdistraherad, lyssnar mer inkännande, lättare att gå på stan bland folk, inte rastlös på samma sätt längre.

Jag kan styra migsjälv bättre. I sociala sammanhang har det resulterat i att det känns som min IQ har stigit med 50, det är lättare att interagera och fundera utan ett getingbo i huvudet som ständigt distraherar. (begriper ju att så är inte fallet i verkligheten, men det upplevs som det nu när jag kan hitta fokus)

Helt plötsligt fått ett när och långtidsminne som fungerar ok, oväntat.

Ligger mellan 18-52mg per dag, har inte bestämt optimal dos än.

Nackdelar är ju aptiten, men som f.d hobbypundare har man ju lärt sig att äta trots det känns som sandpapper i munnen. Men jag märker jag börjar smalna av, kompenserar med MYCKET smör på mackorna Inte hållbart i längden, men får se över mina matvanor lite mer.
Sömnen är ganska lite opåverkad, drömmer mindre intensivt, vilket är skönt. Ska dock be om Theralen-droppar för har aldrig sovit riktigt bra.

Svettningar, får byta t-shirt fyra ggr om dagen för att inte lukta sunk, men det är det värt. Men en del dagar är det ok, är nog dos-relaterat(?)

Felet jag gjorde i början av medicineringen var att jag gärna drack ett par glas vin till kvällen, men den kombinationen var inte så gynnsam för mig efter ett par veckor. Slutade smådricka och kvällsångesten minskade, likaså deppigheten. MEN det kan ju lika gärna vara ett sammanträffande/placebo.
Äter oftast Xanor och betablockerare till kvällen, men det påverkar mig inte på samma vis som alkohol gjorde. Zyprexa är ungefär som Nozinan (?), ska be om det också.

Nu är ju inte allt guld och gröna skogar för det, tyvärr. Men det blev ju inte värre som det brukar bli när man testar någon ny medicin som läkaren skriver ut, en bra början iaf.

Både Theralen och alimemazin har inte speciellt skoj bieffekter så att du blir helt vansinnigt tung i huvudet dagen efter, tänk dig en bakfylla utan illamåendet fast där du har problem att hålla dig upprätt istället pga att kroppen känns så fruktansvärt tung

Prova melatonin då istället, eller börja träna eller dylikt, för adhd medicineringen gör NADA för att få bort dom bieffekter som theralenen medför, har haft diskussionen i omgångar och varenda person jag pratat med om theralen har upplevt sådana bieffekter dagen efter dom tagit det.
Citera
2010-01-14, 13:45
Medlem
Bukizs avatar
Hej

Jag ska på utreding om ADHD vilket jag redan vet att jag har.

Jag orkar inte vänta på att får Ritalin utskrivet, så är det någon i Stockholms trakten som har över så vore jag tacksam

/Bukiz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in