2009-09-15, 09:13
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkOwl
Jag tror inte minnesproblem är ett krav på ADHD diagnos, men det är en av flera olika problemområden som utvärderas. Med dom flesta diagnoser så brukar dom kolla på en lista av olika kärnsymptom, och för att man ska få diagnos så måste "3 av 5" symptom vara närvarande, och så vidare. Alltså har man en del variation.

Visst är det bara ett av många kriterier och ett visst motiveringsbaserat minnesproblem har alla människor beroende på mognad, vilja, uppfostran etc. Men ADHD utan närminnesproblem kan ej finnas. Hela problematiken kretsar kring faktumet att "internminnena" har glappkontakt med "moderkortet" största delen av tiden

Citat:
Det märks att lite elektroniska hjälpmedel plus medicinering kan få saker att fungera som var helt trasiga förut.

Mvh,

LL
Citera
2009-09-15, 11:53
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Jag skaffade en 'app' till min iPhone som heter "Done". Det är en "att göra" lista som är det mest praktiska, smidiga och snabba jag någonsin sett. Ofattbart användbar! Kostade 7:- och rekommenderar alla som har en iPhone och har problem med att göra/komma ihåg/vara organiserad att skaffa det.
att lite elektroniska hjälpmedel plus medicinering kan få saker att fungera som var helt trasiga förut.

Håller med men den där appen kan den tänkas fungera till Itouch?
Tankade ner Active Desktop Calendar som någon länkade till tidigare och den funkade superbt men snart är trial perioden över så antingen köper jag den eller fixar en crack till den.

Och ang arbetsminne så fick jag extremt dåliga testpoäng när man ska komma ihåg en sifferkombination men jag lade i a f inte till siffror som inte fanns. Men det är i a f en stor del av min problematik att jag helt enkelt glömmer bort saker, förra veckan glömde jag mig datormus för 500:- spänn i skolan, så nu får jag sitta på touchpaden perfekt nu när man inte får mera pengar förräns den 25:e

Mvh
/anti
Citera
2009-09-15, 12:17
Medlem
MikkOwls avatar
Appen "Done" fungerar med iPod Touch (inte iTouch :P ). Skaffa.

Använd Google Calendar tillsammans med Active Desktop Calendar (då kan man iofs bara använda ADC till att se vad man lagt in via andra vägar, men bra eftersom det syns på skrivbordet).

Touchen har väl en kalender också, eller hur? Precis som iPhone. Den har jag synkroniserat med Google Calendar också. Alla tre tillsammans.. väldigt vettigt och nyttigt. Då kan man redigera nya saker i kalendern via googles kalendersida (lätt att göra), så dyker den upp i telefonen och via ADC snabbt därefter. Man kan också göra allt via touchens kalender, som sedan skickar alla ändringar till Google Calendar (och därmed också till ADC).
Citera
2009-09-15, 14:15
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Gäller att läsa vid rätt tidpunkt. När min hjärna nått stormens mittpunkt kunde jag, under mina studieår, läsa 50 sidor i sträck på kort tid och komma ihåg precis allt. Men försökte jag tvinga mig att läsa när jag kände att koncentrationsförmågan var dålig fick jag läsa om varje sida 3ggr för att komma ihåg hälften; samtidigt dränerades min energi snabbt då jag fick lägga på tok för mycket energi på att fokusera.

Intressant, och påminner mig om den enda strategi som funkar för mig när det gällde att läsa (som i plugga):

Kafé eller i metron. Bibliotek eller dylikt var stört omöjligt, men på ett kafé med lagom ljudridå omkring (och kaffe och cigaretter till hands) eller mellan hållplatser på metron så infann sig betydligt enklare den där perfekta skärpan som gör att det du läser blir till en upplevelse, oavsett hur tråkigt det tidigare verkade.

På den tiden det begav sig var jag föga medveten om min icke-NT status (forfarande skulle jag nog säga att min aspighet överväger mina ad/h/d drag), så jag tänkte mig att förklaringen var något slags prestationsångest som gjorde att jag låste mig totalt om jag försökte Studera sådär som man skall, utan störande element etc.

Det låg säkert något i det, men kanske en annan del av förklaringen faktiskt ligger i att min hjärna behöver vara 100% påkopplad för att det skall bli något, och när det gäller saker som inte omedelbart trollbinder en så kanske lagom med distraktioner runt omkring erbjuder just det där lilla extra som hjärnan behöver för att kunna fokusera.

BTW, kanske relaterat, kanske inte: Det som hjälper mig att somna är att läsa något _intressant_. Jag somnar inte av tråkiga saker, däremot så kan det mest spännande kapitlet av en deckare fungera som sömnmedicin i uppåt en vecka.
Citera
2009-09-16, 00:38
Medlem
Citat:
...tjejen kommer över imorrn från utlandsstudier och ska bo här tills söndag, vilket kan vara tungt för mig som behöver så mycket tid själv, har svårt sova osv...

Av ren nyfikenhet, hur blir reaktionen hos era flickvänner/pojkvänner när ni nämner att ni har ADHD eller tar medicin för det?
Citera
2009-09-16, 11:19
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getapulien
Av ren nyfikenhet, hur blir reaktionen hos era flickvänner/pojkvänner när ni nämner att ni har ADHD eller tar medicin för det?
Hon verkade inte så störd av det, men visste knappt vad det var, så man fick förklara. Gillar inte att jag tar medicin för att hon inbillar sig att det kanske påverkar fertilitet etc. Men hon är allmänt rädd för mediciner och piller även för sig själv - pillerskräck tror jag det kallas.
Citera
2009-09-16, 12:26
Medlem
Antidots avatar
Citat:
Appen "Done" fungerar med iPod Touch (inte iTouch :P ). Skaffa.

Använd Google Calendar tillsammans med Active Desktop Calendar (då kan man iofs bara använda ADC till att se vad man lagt in via andra vägar, men bra eftersom det syns på skrivbordet).

Touchen har väl en kalender också, eller hur? Precis som iPhone. Den har jag synkroniserat med Google Calendar också. Alla tre tillsammans.. väldigt vettigt och nyttigt. Då kan man redigera nya saker i kalendern via googles kalendersida (lätt att göra), så dyker den upp i telefonen och via ADC snabbt därefter. Man kan också göra allt via touchens kalender, som sedan skickar alla ändringar till Google Calendar (och därmed också till ADC).

Okej då "Ipod Touch"
Ska skaffa den appen direkt för min kalender i Ipoden är min räddare i nöden mycket jag skulle glömt bort utan den.
Tack för tipset btw.

/Anti
Citera
2009-09-16, 18:31
Medlem
utskrift concerta/ritalin

jag misstänker att jag har adhd och träffat en Psykolog och hon tyckte att jag skulle göra en adhd utredning, men det skulle ta ca tre månader innan man fick tid där.
Då jag precis börjat högskola och är riktigt jobbigt med koncentrationen, ligger redan efter. då underar jag finns det någon möjlighet att få utskriven concerta/ritalin el någon liknande innan utredningen

tacksam för svar
Citera
2009-09-17, 03:40
Medlem
boba fetts avatar
Det här med glömskan är ju väldigt märkligt. Jag har den senaste tiden varit rätt säker på att jag har ADHD, eftersom det stämmer in på mycket av det som jag har problem med. Jag kände hur det mesta föll på plats när jag läste om hur ADHD fungerar, men om glömska nästan är ett krav för diagnos, då stämmer det plötsligt inte längre. Jag kan inte påstå att jag glömmer särskilt mycket. Det är åtminstone inte något jag upplever som ett problem.
Citera
2009-09-17, 05:27
Medlem
WaveSurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Det är en definitionsfråga om det är en störning eller bara en annorlunda personlighet. Hjärnkrymparna vill förstås att det ska vara en störning, så att de ska kunna ha kvar sina arbeten.

Så kan de kanske va, men för personer som tycker adhd/add är jobbigt att gå runt med är det bra om psykologerna finns.
Citera
2009-09-17, 14:37
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Intressant, och påminner mig om den enda strategi som funkar för mig när det gällde att läsa (som i plugga):

Kafé eller i metron. Bibliotek eller dylikt var stört omöjligt, men på ett kafé med lagom ljudridå omkring (och kaffe och cigaretter till hands) eller mellan hållplatser på metron så infann sig betydligt enklare den där perfekta skärpan som gör att det du läser blir till en upplevelse, oavsett hur tråkigt det tidigare verkade.

Det känner jag igen och funkar mycket bra på mig, jag fungerar mycket bättre i en "stormig" miljö. I en tyst miljö som ett bibliotek lyckas jag fånga det minsta lilla, lilla ljud vilket ofelbart triggade igång min vanliga fascination för mänskligt beteende. Kunde sitta i två timmar och bara studera folks beteenden för att i vanlig ordning plötsligt finna mig själv sittandes i rökrutan, japp med kaffe i handen, diskuterandes allehanda ämnen med den som fanns tillhanda. Pluggandet fick ske på tåget, på gymmet mellan seten, framför tv'n på kvällen osv

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
BTW, kanske relaterat, kanske inte: Det som hjälper mig att somna är att läsa något _intressant_. Jag somnar inte av tråkiga saker, däremot så kan det mest spännande kapitlet av en deckare fungera som sömnmedicin i uppåt en vecka.

Somna av spännande saker? Nytt för mig, men kanske logiskt i "blir lugn av Cs" ovanligheten Somnar du mitt i sexakten också?

Mvh,

LL
Citera
2009-09-17, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mil.o
jag misstänker att jag har adhd och träffat en Psykolog och hon tyckte att jag skulle göra en adhd utredning, men det skulle ta ca tre månader innan man fick tid där.
Då jag precis börjat högskola och är riktigt jobbigt med koncentrationen, ligger redan efter. då underar jag finns det någon möjlighet att få utskriven concerta/ritalin el någon liknande innan utredningen

tacksam för svar

ingen som vet??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in