Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Gäller att läsa vid rätt tidpunkt. När min hjärna nått stormens mittpunkt kunde jag, under mina studieår, läsa 50 sidor i sträck på kort tid och komma ihåg precis allt. Men försökte jag tvinga mig att läsa när jag kände att koncentrationsförmågan var dålig fick jag läsa om varje sida 3ggr för att komma ihåg hälften; samtidigt dränerades min energi snabbt då jag fick lägga på tok för mycket energi på att fokusera.
Intressant, och påminner mig om den enda strategi som funkar för mig när det gällde att läsa (som i plugga):
Kafé eller i metron. Bibliotek eller dylikt var stört omöjligt, men på ett kafé med lagom ljudridå omkring (och kaffe och cigaretter till hands) eller mellan hållplatser på metron så infann sig betydligt enklare den där perfekta skärpan som gör att det du läser blir till en upplevelse, oavsett hur tråkigt det tidigare verkade.
På den tiden det begav sig var jag föga medveten om min icke-NT status (forfarande skulle jag nog säga att min aspighet överväger mina ad/h/d drag), så jag tänkte mig att förklaringen var något slags prestationsångest som gjorde att jag låste mig totalt om jag försökte Studera sådär som man skall, utan störande element etc.
Det låg säkert något i det, men kanske en annan del av förklaringen faktiskt ligger i att min hjärna behöver vara 100% påkopplad för att det skall bli något, och när det gäller saker som inte omedelbart trollbinder en så kanske lagom med distraktioner runt omkring erbjuder just det där lilla extra som hjärnan behöver för att kunna fokusera.
BTW, kanske relaterat, kanske inte: Det som hjälper mig att somna är att läsa något _intressant_. Jag somnar inte av tråkiga saker, däremot så kan det mest spännande kapitlet av en deckare fungera som sömnmedicin i uppåt en vecka.