Citat:
Ursprungligen postat av swivelsweeper
Jo, det där är ju också ett sätt att se på saken.
Fyfan vad jag börjar tycka illa om ord som "skador, sjukdomar, defekter, fel, normalt". Folk verkar ju nästan tro på det själva.
Men visst, är man rasse så går det väl an, för det är på den nivån det ligger.
Att erkänna skador, defekter och sjukdomar på hjärnan är samma nivå som rasism? Det följer inte logiskt. Om man erkänner att andra delar av kroppen kan lida av patologiska skador och så vidare så följer det logiskt att hjärnan också gör det.
Om du, t.ex. slog huvudet i en bildörr hårt och sedan inte kan känna igen ansikten längre, eller förstå vad folk säger - är det då inte en hjärnskada? En viktig funktion försvann och du lider helt plötsligt av ett funktionshinder. För det är absolut meningen att människan som biologisk individ ska ha förmågan att minnas och känna igen andra människors ansikten.
Det finns ingen skillnad på det och andra (väletablerade) sjukdomar, skador och defekter.
Vi kan ta ADHD och mig själv som ytterligare exempel. Av någon anledning, kanske en mutation i generna, eller nedärvd genetisk defekt, eller att min mor kanske druckit alkohol när hon var gravid med mig eller att jag slagit i huvudet för hårt när jag var liten, så har min frontallob en defekt där dopamin nivåerna är extremt låga jämfört med en hälsosam individ. Alla funktioner, såsom impulskontroll, förmågan att se frammåt och planera, organisera och kunna behålla koncentrationen på vad man än medvetet försöker koncentrera sig på, och även arbetsminne som har sitt centra i detta område i hjärnan har rejält nedsatt funktion (alltså ett funktionshinder). Min medicin som jag nu tar, metylfenidat, stimulerar produktionen av dopamin och noradrenalin som nu för första gången börjar flöda i frontalloben där dom tidigare var nära på frånvarande. Nästan alla funktioner är mer eller mindra återställda som resultat. Funktionshindret behandlas därmed framgångsrikt.
ADHD gör mig inte till en sämre person än andra. Men det är ett funktionshinder. Det är patologiskt. En massa frånvarande eller nersatta funktioner som starkt avviker från resten av befolkningen och orsakar stort lidande.
--------
Jag är nu på dag 5 eller så på Concerta 36mg. Tycker dunkandet (som var den värsta bieffekten) har lagt sig en hel del jämfört med i början. Men dom positiva effekterna verkar kvarstå.
Här är några roliga observationer jag gjort:
För första gången i mitt liv har jag tagit itu med saker jag vill och är motiverad att ta itu med men som är dötråkiga och ointressanta, på ett helt annat sätt. Och det utan att igentligen tänka på att det är så tråkigt. Utan medicinering är dom här sakerna väldigt plågsamma (mindpain, mental utmattning). Så istället för att prokastrinera i oändlighet eller till sista sekunden, jag nästan automatiskt bara gjort dom lite snabbt. Exempelvis skriva ut och fylla i olika blanketter dagar innan dom ska skickas in, och även fast det inte är helt säkert att dom kommer skickas in (men det är praktiskt att ha dom klara ifall att).
Allt går inte givetvis på automatik och visst drar jag mig ännu för vissa saker och så vidare. Men skillnaden jämfört med förut är extrem. Jag är bara mer neurotypisk i mina förmågor, och det känns så löjligt lätt att ta itu med tråkiga småsaker. Vafan.. att det verkligen är så här för folk i sina liv. Så mycket mindre plågor för dom. Och dom förstår inte alls vad vi lider av i vardagen.
Arbetsminnet och minnet i allmänhet är däremot likadant som förut. Kan ha att göra med att jag inte har någon struktur på vardagen jämfört med välanpassade individer. Rutin är viktigt för att skapa minnesassociationer som påminner vid rätt tillfälle. Grr måste få igång min iPhone snart.
EDIT: förresten, studier visar att folk upplever saker som tråkigare om dom inte kan koncentrera sig på dom på grund av att dom blir störda av något i miljön. Och, ju bättre dom kan koncentera sig på det, tycker det är mer roligt/intressant. Kan tänka mig att jag känner av en del av effekterna av det.