Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Han menar att han håller med dig.

Jag däremot ser också min ADHD som en belöning och bara för att jag använder medicin så försvinner inte min ADHD bara sådär.
Däremot så hjälper den mig att gå upp morgonen och få saker avklarade.
Men det finns dagar då jag skippar medicinen och är hyperaktiva mig igen.
Förstår vad ni menar dock.
Jag trivs när jag får vara jag. Jag trivs när jag kan se saker ur mitt perspektiv. När jag blev medicinerad mot mina strapatser så tänkte jag inte klart, sa någon "hoppa" så hoppade jag, men utan övertygelse. Skulle någon säga "hoppa" idag så skulle jag ta reda på varför, och skulle det tilltala mig så skulle jag hoppa högre än någonsin.
Sen finns det stunder då jag vill finna min trappa ner, och där kommer den underskattade och allför bespottade självmedicineringen in i bilden. Den har lett till mångas undergång, men så länge man är kung över "drogen" och inte tvärtom, så går det. Jag tar 2-3 droppar theralen om jag känner att mitt huvud håller på att krevera, och röker en bit thc om jag behöver tänka bara för tänkandes skull, inte för att finna en lösning på det som tynger mig, utan för att komma in i mig själv. Dock så är det sällan och jag vet vad som väntar om jag tappar kontrollen (min gode fader fick aldrig chansen att få en diagnos i tid, och det ledde honom in i ett missbruk som aldrig når sin ände, men myntet har två sidor, han tog den mest ärofyllda segern av dem alla, den över sig själv). Så de jag litar mest på får "övervaka" mitt "missbruk" så att det inte går överstyr.
Men däremot att jag fick risperdal utskrivet när jag har adhd tycker jag är lite väl överdrivet. Varför får jag antipsykotiska när motiveringen var min korta stubin? Och då var jag även 14 år och pubertal. Medicinering är inte alltid rätt, och inte för lång tid. Vem bär rätten att ta ifrån dig rätten att vara du? Vem bär rätten att kalla sig din psykiske överman och droga ner dig för att du skall passa in i ett system?
EDIT: Självmedicineringen är inte heller rätt, eller fel, för alla. Det är ingen drogpropaganda, utan jag berättar om mina egna erfarenheter angående min ADHD, som diskussionsunderlaget i tråden är lagt på!