2008-10-02, 08:37
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harriett
Har någon med diagnocen testat någon MAO-hämmare? Aurorix eller någon annan sort och fått någon effekt mot problemen? Eller är det bara de andra preparaten som gäller? Någon som fått bra resultat av den sortens medicin? Kan tillägga att jag misstänker friskt att jag har diagnosen ADD men har inte gjort någon utredning ännu. Så ge mig gärna tips hur en sådan utredning går till och hur. Vad är skillnaden ev Concerta, Srattera, Ritalina och Amfetamin mfl. Berätta gärna så utförligt ni kan. Både kemisk sammansättning, halveringstider och vilka de ger effekt på.
Såsom noradrenalin, serotinin, dopamin osv.

Vilket av preparaten passade just DIG? Hur länge DU ätit det?. Fördelar VS nackdelar?. Är inte ute efter hur man missbrukar det osv men hur har det förändrat DITT liv till det bättre? PMa om ni vill eller skriv här. Tacksam för all info jag kan få.

Hinner inte svara på detta nu, får återkomma med mitt svar vid ett senare tillfälle.

Mvh,

LL
Citera
2008-10-02, 13:32
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Hur är det med matlusten för övrigt, man har ju hört folk säga att dessa mediciner gjort att matlusten försvunnit och att man tappat vikt osv?

Samt är det svårt att somna på kvällarna eller har effekten "dött"?
Får ni något för sömnen, läste att vissa får imovan och stilnoct, får ni något annat? Känns ju lite surt och gå på medicin för att "slå ut" en effekt från en annan medicin.

Matlusten och svettningarna är det jobbigaste med Ritalin tycker jag.
Första dagen jag inte äter min piller idag och har matlust för första gången på åtta dagar.

Sägs att mycket av biverkningarna försvinner? Någon med erfarenhet?
Hur lång tid tar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
OT rensat & så håller vi oss till ämnet utan påhopp.

// MOD //

Min åsikt om Attention åkte visst också i papperskorgen?
Mod kanske inte visste att det var en förening? (som har med ADHD att göra)
http://www.attention-riks.se/site/
Citera
2008-10-02, 14:36
Medlem
psyk-os avatar
Citat:
Hur lång tid fick ni vänta på eran ADHD utredning?!??

Jag har väntat i över 3 satans år nu!!! Läkaren jag haft har sagt att hon är helt säker på att jag har ADHD men måste bara få diagnosen!

Det ska väl inte behöva ta över 3 år innan man får sin diagnos, detta är helt ruttet. Har pratat med läkaren i veckan men det är samma svar hela tiden, det verkar ju inte som att jag kommer få göra min utredning överhuvudtaget!!!

Någon som har tips på hur man kan göra för att få göra utredningen snabbare?

suck det går ju inte göra något här i livet känns det som ju, dessutom lever man ju med helt konstiga paranoia känslor, ångest, deppighet hela tiden. Är detta normalt för folk med adhd problem eller är det "andra" problem jag sitter inne med? MVH

välkommen till sverige!
Citera
2008-10-02, 15:14
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyk-o
välkommen till sverige!

Kan inte göra annat än att hålla med.
Är glad att mina föräldrar kämpade för en diagnos åt mig i tidigt ålder.
Alla har inte den turen och det är förjävligt att det ska ta sån lång tid!
Citera
2008-10-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziltoid
Kan inte göra annat än att hålla med.
Är glad att mina föräldrar kämpade för en diagnos åt mig i tidigt ålder.
Alla har inte den turen och det är förjävligt att det ska ta sån lång tid!

Läkaren sa till mig när jag blev inlagd i adhd kön att väntetiden var ca 18 månader, nu har jag för tusan väntat sen sept. 2005!!! Det är ju över den dubbla tiden! och läkaren får man ju knappt tag i! Bara snackar massa struntprat hela tiden!!! Blir galen!!!

Får man fråga Alla med diagnos ADHD, har ni anmält sjukdomen till försäkringsbolaget? Hur hög invaliditetsnivå gav dom er i så fall och vad fick ni för slutgiltig ersättning?

Känner bara till folk som inte riktigt hunnit få den slutgiltiga ersättningen ännu men dom alla har fått runt 10-15 % invaliditet, och får en viss summa varje år i 2-3 år. Efter dessa 2-3 år så ska dom få ett slutgiltigt belopp, men dom har inte hunnit komma så långt än.
Citera
2008-10-02, 15:32
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Får man fråga Alla med diagnos ADHD, har ni anmält sjukdomen till försäkringsbolaget? Hur hög invaliditetsnivå gav dom er i så fall och vad fick ni för slutgiltig ersättning?

Läs här om du fortfarande studerar och är mellan 19-29:
http://www.fk.se/fakta/aktivitetsers_forlangd_skolgang/?page=/privatpers/sjuk/byte_sjukp_till_sa/aktivitetsers/index.php

Jag får ca 5000kr i månaden för mitt funktionshinder men regeringen ska väl ändra på ersättningen men det berör inte oss som redan har fått det (osäker på hur dom ska ändra den).
Citera
2008-10-02, 18:19
Medlem
ozzzy_112s avatar
Citat:
Läs här om du fortfarande studerar och är mellan 19-29:
http://www.fk.se/fakta/aktivitetsers_forlangd_skolgang/?page=/privatpers/sjuk/byte_sjukp_till_sa/aktivitetsers/index.php

Jag får ca 5000kr i månaden för mitt funktionshinder men regeringen ska väl ändra på ersättningen men det berör inte oss som redan har fått det (osäker på hur dom ska ändra den).
Gäller detta enbart om jag har gått om årskurser i skolan eller får man ersättning bara för att man har diagnostiserad ADHD?
Citera
2008-10-02, 21:01
Medlem
Även jag är diagnotiserad med adhd. Men jag ser det som en belöning.

Ett tag var jag medicinerad för att passa in i ett system, medicinen var inte till för att hjälpa mig, utan för att hjälpa andra. Men som jag ser det så fungerar jag mycket bättre utan medicin, jag tänker klarare och är inte längre lika nojig för folk och fä. Sen är inte medicineringen negativ för alla, vissa behöver den.

Och som jag läste i något inlägg i inledningen av denna tråd så är det gemensamt för de flesta att man är antingen uppe, eller nere. Jag är oftast hyperaktiv, men jag är glad. Sen kommer stunder då jag snöar in på saker och kan pyssla med det i timtal utan att vika från ämnet.
Citera
2008-10-02, 21:49
Medlem
ozzzy_112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maroso
Även jag är diagnotiserad med adhd. Men jag ser det som en belöning.

Ett tag var jag medicinerad för att passa in i ett system, medicinen var inte till för att hjälpa mig, utan för att hjälpa andra. Men som jag ser det så fungerar jag mycket bättre utan medicin, jag tänker klarare och är inte längre lika nojig för folk och fä. Sen är inte medicineringen negativ för alla, vissa behöver den.

Och som jag läste i något inlägg i inledningen av denna tråd så är det gemensamt för de flesta att man är antingen uppe, eller nere. Jag är oftast hyperaktiv, men jag är glad. Sen kommer stunder då jag snöar in på saker och kan pyssla med det i timtal utan att vika från ämnet.
feting WORD på den!
Citera
2008-10-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzzy_112
feting WORD på den!

Word? Du får gärna förklara vad du menar!
Citera
2008-10-03, 00:58
Medlem
Ziltoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maroso
Word? Du får gärna förklara vad du menar!

Han menar att han håller med dig.
Jag däremot ser också min ADHD som en belöning och bara för att jag använder medicin så försvinner inte min ADHD bara sådär.
Däremot så hjälper den mig att gå upp morgonen och få saker avklarade.
Men det finns dagar då jag skippar medicinen och är hyperaktiva mig igen.

Förstår vad ni menar dock.
Senast redigerad av Ziltoid 2008-10-03 kl. 01:00.
Citera
2008-10-03, 01:39
Medlem
Citat:
Han menar att han håller med dig.
Jag däremot ser också min ADHD som en belöning och bara för att jag använder medicin så försvinner inte min ADHD bara sådär.
Däremot så hjälper den mig att gå upp morgonen och få saker avklarade.
Men det finns dagar då jag skippar medicinen och är hyperaktiva mig igen.

Förstår vad ni menar dock.

Jag trivs när jag får vara jag. Jag trivs när jag kan se saker ur mitt perspektiv. När jag blev medicinerad mot mina strapatser så tänkte jag inte klart, sa någon "hoppa" så hoppade jag, men utan övertygelse. Skulle någon säga "hoppa" idag så skulle jag ta reda på varför, och skulle det tilltala mig så skulle jag hoppa högre än någonsin.

Sen finns det stunder då jag vill finna min trappa ner, och där kommer den underskattade och allför bespottade självmedicineringen in i bilden. Den har lett till mångas undergång, men så länge man är kung över "drogen" och inte tvärtom, så går det. Jag tar 2-3 droppar theralen om jag känner att mitt huvud håller på att krevera, och röker en bit thc om jag behöver tänka bara för tänkandes skull, inte för att finna en lösning på det som tynger mig, utan för att komma in i mig själv. Dock så är det sällan och jag vet vad som väntar om jag tappar kontrollen (min gode fader fick aldrig chansen att få en diagnos i tid, och det ledde honom in i ett missbruk som aldrig når sin ände, men myntet har två sidor, han tog den mest ärofyllda segern av dem alla, den över sig själv). Så de jag litar mest på får "övervaka" mitt "missbruk" så att det inte går överstyr.

Men däremot att jag fick risperdal utskrivet när jag har adhd tycker jag är lite väl överdrivet. Varför får jag antipsykotiska när motiveringen var min korta stubin? Och då var jag även 14 år och pubertal. Medicinering är inte alltid rätt, och inte för lång tid. Vem bär rätten att ta ifrån dig rätten att vara du? Vem bär rätten att kalla sig din psykiske överman och droga ner dig för att du skall passa in i ett system?

EDIT: Självmedicineringen är inte heller rätt, eller fel, för alla. Det är ingen drogpropaganda, utan jag berättar om mina egna erfarenheter angående min ADHD, som diskussionsunderlaget i tråden är lagt på!
Senast redigerad av Maroso 2008-10-03 kl. 01:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in