2009-10-29, 23:06
Medlem
Min psykolog sa att jag ska testa concerta om 3 v . Betyder det att jag har adhd då eller . Psykologen sa att dom skulle testa och se om jag skulle få bättre koncentration osv
Citera
2009-10-29, 23:59
Medlem
Jonirls avatar
Innan jag kan träffa en sjuksköterska för att snacka om vilken medicin som passar mig bäst (ritalin, concerta eller strattera) måste jag lämna urinprov, samt blodprov och de ska även testa mitt hjärta.

Jag var och lämnade urinprov idag och tänkte lämna blodprovet imorgon och undrar vad dom kollar efter i blodprovet, är det droger eller bara levervärden och sånt?

MVH
Citera
2009-10-30, 00:23
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten^
Min psykolog sa att jag ska testa concerta om 3 v . Betyder det att jag har adhd då eller . Psykologen sa att dom skulle testa och se om jag skulle få bättre koncentration osv

Har du inte gjort någon form av utredning eller kontroll? Där dom sedan har berättat för dig om en eventuell diagnos? Om inte så kräv att du har all rätt att få veta varför du ska få medicinering. Man tycker ju att det borde ha framgått varför dom vill påbörja medicinering med Concerta.

Samt så borde det varit en läkare som beslutat om medicineringen, har du inte fått tala med läkaren som tagit det beslutet så borde du kräva det.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-30, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonirl
Innan jag kan träffa en sjuksköterska för att snacka om vilken medicin som passar mig bäst (ritalin, concerta eller strattera) måste jag lämna urinprov, samt blodprov och de ska även testa mitt hjärta.

Jag var och lämnade urinprov idag och tänkte lämna blodprovet imorgon och undrar vad dom kollar efter i blodprovet, är det droger eller bara levervärden och sånt?

MVH

Blodprovet gäller bara dina levervärden och så vidare. Droger letade dom efter i urinprovet.
Senast redigerad av NintendoDS 2009-10-30 kl. 01:25.
Citera
2009-10-30, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Har du inte gjort någon form av utredning eller kontroll? Där dom sedan har berättat för dig om en eventuell diagnos? Om inte så kräv att du har all rätt att få veta varför du ska få medicinering. Man tycker ju att det borde ha framgått varför dom vill påbörja medicinering med Concerta.

Samt så borde det varit en läkare som beslutat om medicineringen, har du inte fått tala med läkaren som tagit det beslutet så borde du kräva det.

MVH/Ted Bundy
Jo jag fick göra en datatest där dom kollade koncentrationen , impulsivitet
och så fick jag fylla i frågeformulär . Och jag hadde problem med att sitta still o koncentrera mig o så . min psykolog sa att jag läkaren ska ge mig concerta om 3 v .
Citera
2009-10-30, 21:08
Medlem
Jonirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten^
Jo jag fick göra en datatest där dom kollade koncentrationen , impulsivitet
och så fick jag fylla i frågeformulär . Och jag hadde problem med att sitta still o koncentrera mig o så . min psykolog sa att jag läkaren ska ge mig concerta om 3 v .

Fick du göra testet då man skulle trycka när X visades och sånt på skärmen? eller vilket gjorde du?
Citera
2009-10-30, 22:02
Medlem
jag fick göra en datatest där man fick ha en knapp i handen o trycka på den om man såg samma figur 2 gånger .
Citera
2009-11-03, 15:17
Medlem
Guybrushs avatar
Nä, nu har jag fått nog av den här jävla väntan. Det ska inte ta över en månad bara för att få reda på när man har tid hos en läkare, dags att ta saken i egna händer!

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag äntligen fått göra en undersökning, där diagnosen blev adhd. Efter en lång väntan fick jag papper skickade till mig med resultatet och föreslagna åtgärder. Efter att ha kontaktat KI fick jag reda på att de skickat en remiss till lokala psykmottagningen, de har dock inte hört av sig än. Jag har ringt och kollat att de fått remissen och det har dem.

Så! Kan jag hävda vårdgarantin i detta läge? Från ursprungliga remissen för undersökning har gått nästan 3 år men remissen till psyk. för medicinering har bara gått ca. 2 månader.

Jag är i dagsläget redo att söka mig till en privatläkare för medicineringens skull, frågan är bara vart jag ska vända mig?

Anledningen att jag är så stressad för det här är att jag ska börja plugga igen till våren, och vill ha det klart med ifall concerta, ritalin eller strattera funkar för mig innan man slängs in i allt planerande och pluggande.
Citera
2009-11-03, 16:12
Medlem
Jonirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
Nä, nu har jag fått nog av den här jävla väntan. Det ska inte ta över en månad bara för att få reda på när man har tid hos en läkare, dags att ta saken i egna händer!

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag äntligen fått göra en undersökning, där diagnosen blev adhd. Efter en lång väntan fick jag papper skickade till mig med resultatet och föreslagna åtgärder. Efter att ha kontaktat KI fick jag reda på att de skickat en remiss till lokala psykmottagningen, de har dock inte hört av sig än. Jag har ringt och kollat att de fått remissen och det har dem.

Så! Kan jag hävda vårdgarantin i detta läge? Från ursprungliga remissen för undersökning har gått nästan 3 år men remissen till psyk. för medicinering har bara gått ca. 2 månader.

Jag är i dagsläget redo att söka mig till en privatläkare för medicineringens skull, frågan är bara vart jag ska vända mig?

Anledningen att jag är så stressad för det här är att jag ska börja plugga igen till våren, och vill ha det klart med ifall concerta, ritalin eller strattera funkar för mig innan man slängs in i allt planerande och pluggande.

Fan vad jobbigt, du är i exakt samma situation som mig förut om att för mig flyter det på.

Samma möte jag fick beskedet om min ADD-diagnos fick jag även 3 remisser där jag skulle lämna urinprov, blodprov & ekg-test. Nu när jag har gjort det ska jag i princip bara boka möte med sjuksköterska för att diskutera vilken medicin som passar mig bäst.

För att svara på din fråga kan du väl egentligen kolla upp vilken privatläkare som helst, om jag kommer ihåg rätt så är det en sjuksköterska som man talar med gällande medicineringen med, så särskilda befogenheter lär inte behövas?

Lycka till
Citera
2009-11-04, 23:58
Medlem
Efexor

Ska på utredning för adhd, men har blivit erbjuden att få Efexor utskrivet även om jag inte "kvalar in" för diagnosen. Är det någon som har erfarenheter av det? och om det hjälper mot något av dessa saker:
koncetrationen, lugnet, möjligheten att sortera i tankarna och inte ha sån fart på allt, möjligheten att koncentrera sig utan att vara extremt motiverad, minskar förmågan/tvånget att alltid associera allting med allting.

Emvehå
Citera
2009-11-05, 08:39
Medlem
3 år?! shit...
har än så länge bara väntat 6 månader men det är drygt nog.
speciellt när livet ser ut som ett rent helvete.

aja, bara att bita i det sura äpplet och vänta......
Citera
2009-11-05, 10:52
Medlem
ColdCradles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lethaldose
Jag har blivit diagnoserad med ADD. Är ganska passiv och väldigt lugn av mig, brukar kallas "drömmaren", jag lever mest i andra tankar och drömmer mig bort på lektioner och föreläsningar. Har svårt att få motivation till att komma igång med olika saker och att avsluta dom. Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt, och min sämsta sida är att planera och organisera saker och ting.

Jag är väldigt allmänbildad och kan fokusera och arbeta med saker väldigt fort och noggrant under korta sträckor. Men jag presterar tydligen inte lika bra som jag skulle kunna göra.

Jag misstänkte inte ens att jag hade ADD, då det är lätt att bara bli förväxlad med att vara lat.. vet inte hur många gånger jag har hört frasen, "Du kan, bara du vill.."

Jag gjorde ett slumpmässigt AD(H)D test och tydligen pekade allt på att jag hade ADD..

Jag har provat på strattera änsålänge, men jag fick i princip alla biverkningar som fanns med på listan, men jag var envis och forsatte veckan ut, men sa sen att jag inte tänkte forsätta med medicinen.

Nu ska jag göra några hälsotester och ska få concerta utskriver om några veckor.

Jag har precis börjat min undersökning, och jag ber verkligen till Gud att jag får hjälp, för exakt allting du skrivit är stämmer precis på mig.

Jag är snart 20år och hela livet har jag också hört "du kan om du vill" osv och jag kan inte räkna upp ens hur många gånger jag blivit kallad lat. Min flickvän gjorde nyligen slut med mig, och hon sa att det var för att jag var lat och inte brydde mig om att fixa mitt liv, men varje dag tänker jag på hur jag bara vill vara som alla andra och kunna plugga och jobba, jag har hoppat av gymnasiet tre gånger. Nu har jag precis gett gymnasiet en sista chans, efter ett par veckor så tyckte mamma att jag skulle göra ett adhd test och jag fick väldigt höga poäng.
Och jag är också helt värdelös på att organisera saker, bestämma mig för att gå och tvätta kläder för att jag inte har något rent är sjukt svårt för mig jag bara skjuter fram det hela tiden.

Jag blev otroligt glad när jag fick reda på att jag förmodligen har ADD eller liknande för nu vet jag att jag inte är lat eller dum, och så har jag läst så mycket bra som medicinerna gjort för folk och det är skönt, drömmer verkligen om att ha ett normalt liv som alla andra.
Jag kunde knappt jobba en dag utan att jag ville dö för att det var så otroligt tråkigt, satt bara och kollade på klockan hela tiden och väntade tills jag skulle sluta. Körkortet är ett helvete att ta har gett upp för tredje gången nu.

Jag har också alltid varit en drömmare ända sen jag var liten, i mellanstadiet var jag rädd för att gå till skolan för lärarna hatade verkligen mig för att jag inte kunde lyssna, dem kom och slog i min bänk så hårt så jag blev livrädd och började gråta. I högstadiet blev det bättre men lärarna sa alltid att jag bara satt och kollade ut genom fönstret och var väldigt tankspridd. Jag hade aldrig med mig böcker eller pennor tappade alltid bort saker.

I mellanstadiet var jag bara duktig i skolan för att jag var rädd för att göra något annat, var livrädd för att få skäll av lärare vilket var ofta.
Sjukt att man fick gå till skolan och vara rädd så har man gått och haft en störning hela tiden.. Men i slutet av högstadiet så märkte jag att jag inte behövde vara rädd för lärarna dem var ju så förstående så då slutade det med att jag sket i allt, orkade inte plugga eller sitta i ett klassrum jag vågade skit i det. Så då blev det bara värre och värre ville inte göra något som var tråkigt tillslut.

Jag vill verkligen ha hjälp, och jag hoppas jag har ADD, det hade faktiskt varit skönt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in