2009-02-17, 22:28
Medlem
På fredag får jag resultatet... känner mig nervös. Och på månag ska jag träffa överläkaren och då skulle tydligen min psykolog också vara med, tyder detta på att jag kommer att få ett jobbigt besked på fredag? Brukar psykologen delta i mötet med läkaren efter en neuropsykologisk utredning?
Citera
2009-02-18, 18:01
Medlem
vanligt med sockerberoende?

jag har fått för mig att sockerberoende är vanligt hos folk med ADH, stämmer det?

Jag upplever själv ofta att jag blir helt nipprig som jag inte får i mig något sött. I princip hela hjärnan fylls liksom av tanken på SOCKER NU, och jag kan oftast inte hindra mig från att köpa någon kaka eller godis. Upplever också att jag blir lugnare av socker, istället för att få en energikick. Eller ja, fåren energikick, men snarare så att jag får energi att hålla mig lugn, och kan koncentrera mig bättre.

Någon annan som har liknande problem och upplever liknande effekter?
Citera
2009-02-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blurpy
jag har fått för mig att sockerberoende är vanligt hos folk med ADH, stämmer det?

Jag upplever själv ofta att jag blir helt nipprig som jag inte får i mig något sött. I princip hela hjärnan fylls liksom av tanken på SOCKER NU, och jag kan oftast inte hindra mig från att köpa någon kaka eller godis. Upplever också att jag blir lugnare av socker, istället för att få en energikick. Eller ja, fåren energikick, men snarare så att jag får energi att hålla mig lugn, och kan koncentrera mig bättre.

Ja
Citera
2009-02-18, 23:10
Medlem
Rakel-Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blurpy

Jodå socker eller matmissbruk är nog överrepresenterat när det gäller ADHD, speciellt hos unga flickor. Vi kommer att skriva ytterligare om det i dagarna.
Citera
2009-02-21, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakel-O
Jodå socker eller matmissbruk är nog överrepresenterat när det gäller ADHD, speciellt hos unga flickor. Vi kommer att skriva ytterligare om det i dagarna.
Var kan jag hitta det sen? Kommer du skriva här på forumet?

Är det någon som har några tips för att komma till rätta med det då? Jag försöker att inte äta socker alls, men det är väldigt svårt när kroppen verkligen skriker efter det och jag blir helt nipprig av abstinens eller vad jag ska kalla det. Även om jag kan välja att inte köpa hem kakor/snacks/godis så tar begäret ofta överhanden... Har till och med hänt att jag druckit exempelvis likör om det är det enda jag söta jag haft hemma.

Har försökt att äta frukt istället, men det funkar inte så bra. Får ju i mig fruktsockret, men jag tror inte att det är tillräckligt mycket i för att kroppen ska bli nöjd.
Citera
2009-02-23, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuddle
Förklara för någon som inte vet ett dyft om ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) eller på svenska Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, kan vara mycket svårt då det finns massor av vilseledande infomation om just denna "störning".

Bara för att någon är diagnosterad ADHD betyder det inte att denna person måste vara överaktiv.
Det kan mycket väl vara tvärtom, underaktivitet är inte lika vanligt med finns.

Huvudsymptomen är just koncentration svårigheter.

Saker som är relativt ointressanta för en normal person blir fullkommligt outhärdliga att syssla med för en person med ADHD.

När en person med ADHD väl hittar något som han/hon anser vara väldigt intressant, (ofta väldigt få saker som är det) så blir du bäst på det.

Ett exempel: "Johan" 19 år gammal har ig i matte och kan inte ens femmans gångertabbel och har aldrig skrivit G på ett matteprov.

Däremot har "Johan" MVG i Engelska och kan tala 9 olika språk flytande samt lärt sig telefonkatalogen utantill.

Varför är det så?

Jo, saker som en normal person anser intressant kan en ADHD person anse vara extremt intressant och det ända i världen som verkligen betyder något.

"Johan" skall sitta på matte lektion i 1½ timme och lära sig ställa upp, fröken försöker lära honom och allt verkar gå bra i cirka 10 minuter.
Efter dessa cirka 10 minuter ser hon att "Johan" inte verkar lyssna på fröken utan låter tankarna flyta iväg till något helt annat.
Nu i "Johans" fall hur man säger "Jag är trött på grekiska".

ADHD personer kan jämföras med pundare på ett sätt, det är att de kan sitta i timmar, ibland tiotals timmar och syssla med samma sak oavbrutet utan att tappa det minsta intresse för ämnet, förmodligen växer det bara mer och mer.

Medans en vanligt person sitter i någon timme och känner sen, "äh, jag fortsätter senare".

"Senare" är det värsta ord som finns för en ADHD person. Impulsiviteten ligger alltid på max och det måste hända nått NU! Nu på en gång, annars är det fullkommligt ointressant.

Inte riktigt sant. Någon som diagnosteras ADHD är hyperaktiv eftersom H står för just det. Är man inte hyperaktiv heter det ADD.

Annars var det en mycket bra beskrivning hur det är/känns. Jag kan sitta i timtal och lära mig en låttext utan problem. Men att försöka få mig o räkna matte är fullkomligt omöjligt. Jag kan fortfarande inte treans tabell men jag har MVG i Svenska (mobba inte min stavning) Ytterst frustrerande att försöka förklara för människor att jag inte kan rå för det.

Som "ADHD-barn" får man ofta höra: Du kan vara du vill, du är bara lat. Och det är INTE sant!
Citera
2009-03-01, 03:46
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaniljan
Som "ADHD-barn" får man ofta höra: Du kan vara du vill, du är bara lat. Och det är INTE sant!

Hehe, det har nog alla lärare och alla klassföreståndare sagt om/till mig i grundskolan. Omgivgningen blev nästan arg för att jag "inte brydde mig" om skolan. Fast innerst inne så var jag ledsen för att jag inte lyckades bättre. Ville verkligen.

-

Skrev för ett tag sedan i tråden och frågade hur det går till efter man får ADHD-diagnosen. Är helt övertygad om att jag kommer bli diagnostiserad för ADHD om jag gör en undersökning. (kanske inte helt, men jag passar in på samtliga symtomer)

Däremot har jag nog en mild grad av ADHD. Är det möjligt att läkaren nekar mig medicin då h*n anser att jag inte behöver det, trots att jag har ADHD?
Citera
2009-03-04, 20:55
Medlem
Ritalin tabletter

Har precis tagit ut tabletterna , har dock inte tänkt att ta dom för ens om 4 månader.

Och det står inget Bäst före datum på dom så jag vet inte om jag ens kommer våga ta dom vid den tidpunkten.

Någon som vet hur länge dom är "färska" ?
Citera
2009-03-04, 21:12
Medlem
behöver ett svar snabbt vänligen svara någon !!!
Citera
2009-03-05, 14:04
Medlem
?
Citera
2009-03-05, 14:37
Bannlyst
Hittade ett dokument från Läkemedelsverket där det står att iaf 10mg-tabletterna håller i två år.

http://www.lakemedelsverket.se/upload/F%C3%B6retag/Humanl%C3%A4kemedel/godkannandelistor/g09_2007.pdf
Citera
2009-03-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnGuld
Hittade ett dokument från Läkemedelsverket där det står att iaf 10mg-tabletterna håller i två år.

http://www.lakemedelsverket.se/upload/F%C3%B6retag/Humanl%C3%A4kemedel/godkannandelistor/g09_2007.pdf

står typ inget där men tack ändå!
någon som kan bekräfta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in