Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Jo, fast jag tror att beteendet fungerar för stunden och inte i längden. Visst kan man locka barn med belöningar för att klara av vissa problem. Men problematiken att hantera nya problem i livet finns ändå där, så att säga. Belöningen barnen får när de klarat av ett visst problem kanske endast handlar om just det problemet? Om man ändrar problemet i andra former och barnet får reda på att det inte kommer att få någon belöning för att klara av det. Vad skulle hända då? Då står barnet där med ett helt nytt problem att lösa och dessutom ingen belöning. Skulle intresset att lära sig finnas ändå? Jag vet inte hur barn fungerar så jag bara funderar lite.
Jo, fast människan är smartare än så och har ofta ett ganska rationellt beteende. Om man till exempel börjar med att bädda sängen mot belöning, låt oss säga att de får veckopengen. Då är steget inte långt till att städa rummet, hjälpa till med disken osv. Att lösa problem vill väl egentligen alla, frågan är hur pass intresserade vi är. Alla människor vill ju göra bra ifrån sig, även barn. Jag tror att det sedan följer med i livet. Belöningen är ju symbolisk, icke att förglömma, och den kan nog appliceras i fler sammanhang än det ursprungliga enbart via detta symboliska värde.
Själv har jag egentligen aldrig blivit belönad kontinuerligt, och därmed har jag aldrig förmått mig till göromål som inte direkt påvisar ett resultat. Varför ska jag göra den här läxan? Man får ju inte ens betyg? Och visst, jag kanske lär mig mer, men det är väl bara att ta upp en bok senare i livet om man undrar? Sen tittar jag på min syster som haft nästintill identisk uppväxt och har MVG i allt. Och jag är smartare än henne, t o m enligt henne själv. Men det är, tror jag, en mängd olika faktorer. Såväl de man föds med som de man växer upp med. Har man oturen att födas med uppmärksamhetsproblem in i en dysfunktionell familj så blir det inte kul. Men, den uteblivna strukturen kan säkerligen fucka upp kemikalierna i hjärnan, det är jag helt övertygad om. Precis som en tragiskt uppväxt fuckar upp så man blir deprimerad, eller de som blir våldtagna kontinuerligt får problem med psykoser. Jag tror få föds med dessa problem, men en del verkar göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Om jag dock utgår från mig själv som vuxen så har jag enorma problem med...problem.

Jag klarar helt enkelt inte av att lösa nya problem. Jag behöver oftast se någon lösa det före mig, så jag har en mall att utgå ifrån när jag ska göra samma sak. Det känns jätteskämmigt att säga det men det är tyvärr så.
Säger någon åt mig att rita en apa till exempel, så har jag väldigt svårt att se bilden av hur jag ska rita den i mitt huvud. Räkna ut vissa enklare matematiska tal har jag också väldigt svårt med. Jag vill helst att någon förklarar för mig i vilken ordning jag ska räkna till exempel. Manualer har jag svårt för. Jag föredrar videoinspelade tutorials där jag kan se hur personen gör steg för steg. Det är sånt jag måste ha för jag har så svårt att sätta mig in i det självklara logiska tänkandet och utförandet annars.
Kanske barn fungerar annorlunda där? De kanske vågar experimentera och inte blir sura och lägger av när det tar emot? Om det är på det sättet så är det i så fall en jättebra idé med belöningen för att lägga grunden för ett logiskt tänkande som de sedan kan använda sig av i det vuxna livet när det gäller att lösa en massa saker som vi andra verkar ha problem med idag.

Ja, man måste ju ha erfarenhet också. Det är det som är lite märkligt med ADHD, för det logiska tänkandet kan antingen vara det ena eller det andra. En kompis till mig (ADHD) kan liksom inte ens micra en panpizza. Jag å min sida kan ägna många timmar åt helt meningslösa problem och utarbeta smarta arbetsplaner för hur lägenheten ska städas. Men återigen, jag kan stöta på barnsligt enkla bekymmer som jag inte begriper ett skit av också. Mitt lokalsinne är till exempel helt obefintligt. Inte dåligt, obefintligt. Jag är som en jäkla guldfisk.