2009-03-06, 00:31
Medlem
lethaldoses avatar
Jag har blivit diagnoserad med ADD. Är ganska passiv och väldigt lugn av mig, brukar kallas "drömmaren", jag lever mest i andra tankar och drömmer mig bort på lektioner och föreläsningar. Har svårt att få motivation till att komma igång med olika saker och att avsluta dom. Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt, och min sämsta sida är att planera och organisera saker och ting.

Jag är väldigt allmänbildad och kan fokusera och arbeta med saker väldigt fort och noggrant under korta sträckor. Men jag presterar tydligen inte lika bra som jag skulle kunna göra.

Jag misstänkte inte ens att jag hade ADD, då det är lätt att bara bli förväxlad med att vara lat.. vet inte hur många gånger jag har hört frasen, "Du kan, bara du vill.."

Jag gjorde ett slumpmässigt AD(H)D test och tydligen pekade allt på att jag hade ADD..

Jag har provat på strattera änsålänge, men jag fick i princip alla biverkningar som fanns med på listan, men jag var envis och forsatte veckan ut, men sa sen att jag inte tänkte forsätta med medicinen.

Nu ska jag göra några hälsotester och ska få concerta utskriver om några veckor.
Senast redigerad av lethaldose 2009-03-06 kl. 00:34.
Citera
2009-03-06, 03:02
Medlem
comendantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lethaldose
Jag har blivit diagnoserad med ADD. Är ganska passiv och väldigt lugn av mig, brukar kallas "drömmaren", jag lever mest i andra tankar och drömmer mig bort på lektioner och föreläsningar. Har svårt att få motivation till att komma igång med olika saker och att avsluta dom. Mitt arbetsminne är fruktansvärt dåligt, och min sämsta sida är att planera och organisera saker och ting.

Jag är väldigt allmänbildad och kan fokusera och arbeta med saker väldigt fort och noggrant under korta sträckor. Men jag presterar tydligen inte lika bra som jag skulle kunna göra.

Jag misstänkte inte ens att jag hade ADD, då det är lätt att bara bli förväxlad med att vara lat.. vet inte hur många gånger jag har hört frasen, "Du kan, bara du vill.."

Jag gjorde ett slumpmässigt AD(H)D test och tydligen pekade allt på att jag hade ADD..

Jag har provat på strattera änsålänge, men jag fick i princip alla biverkningar som fanns med på listan, men jag var envis och forsatte veckan ut, men sa sen att jag inte tänkte forsätta med medicinen.

Nu ska jag göra några hälsotester och ska få concerta utskriver om några veckor.
Delar av det där låter exakt som mig, du skulle bara ana hur väl jag känner igen mig, nästan spökigt!
Har läst runt lite ett tag nu och är övertygad om att jag har adhd/add. Har sökt hjälp men det kommer ta en jävla tid innan jag ens får träffa psyk. Vilket är synd då mina studier är påväg käpprakt åt helvete och jag skulle behöva hjälp nu.

Men nu måste jag VERKLIGEN gå och lägga mig, det här duger ju inte! Någon som känner igen sig?
Citera
2009-03-06, 08:34
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kerlsson
står typ inget där men tack ändå!
någon som kan bekräfta?

kan inte tänka mig att det skulle vara nån fara
så lätt bli det inte gammalt
Citera
2009-03-06, 09:39
Medlem
Rakel-Os avatar
Ja, lagringstiden på tabletterna är i princip några årtionden eller mer. Men varför man nu skulle spare dem om man behöver sina mediciner förefaller däremot vara ett mysterium.
Citera
2009-03-06, 22:58
Medlem
lethaldoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av comendante
Delar av det där låter exakt som mig, du skulle bara ana hur väl jag känner igen mig, nästan spökigt!
Har läst runt lite ett tag nu och är övertygad om att jag har adhd/add. Har sökt hjälp men det kommer ta en jävla tid innan jag ens får träffa psyk. Vilket är synd då mina studier är påväg käpprakt åt helvete och jag skulle behöva hjälp nu.

Men nu måste jag VERKLIGEN gå och lägga mig, det här duger ju inte! Någon som känner igen sig?

Jo, jag tror denna diagnos stämmer in på dom flesta. Till en viss del iaf
Jag har samma dilemma här, går sista året och därför fick jag förtur. Vissa får köa i 2 år för medicin, jag fick köa i en månad
Citera
2009-03-13, 00:16
Medlem
Labolinas Linas avatar
Hur brukar folk med ADHD studera eller göra läxor? Kan man säga att personerna generellt gör något sätt? T.ex lyssnar på musik, framför TV, mitt i natten då det är lugnt mm. (dvs omedicinerade)
Citera
2009-03-13, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kerlsson
står typ inget där men tack ändå!
någon som kan bekräfta?
det finns datum på förpackningen annars...
Citera
2009-03-14, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Hur brukar folk med ADHD studera eller göra läxor? Kan man säga att personerna generellt gör något sätt? T.ex lyssnar på musik, framför TV, mitt i natten då det är lugnt mm. (dvs omedicinerade)

Hej du. Själv har jag adhd och fick min diagnos efter ett långdraget krig med psykiatrin. (Vissa SKA helt enkelt INTE jobba inom vården) Har inte gått så länge på medicinering. Kan direkt säga rörande din fråga att det är individuellt. En del har mer behov av medicin än andra. Min skolgång har satt sina ärr men idag ser jag dem som viktiga läxor efter att jag valde att börja plugga två terminer. Det var ett par år sedan. Själv är koncentration en primär del till hur effektiv jag är men där finns det en grå zon(er).

Min uppfattning är att alla människor jobbar bättre om de sysslar med något de uppskattar...för mig arbete eller studier, är det verkligen något som intresserar finner jag det lättare för mycket. Mycket mer än de som som inte har detta funktionshinder. Senaste erfarenheten var som sagt plugget jag började OCH avslutade! Studie mässigt har man inte haft någon vidare lycka med fullbordande så man kan väl säga att det var ett slag med mig själv jag nu kan stolt säga gick relativt smärtfritt.

Hursomhelst, som jag tidigare sa, det är individuellt hur du gör. Om du nu själv har ADHD så kan jag upplysa dig om du inte möjligen fått en bild av det att struktur är nyckelordet! Be en arbetsterapeut, vän eller familj om hjälp eller försök själv hitta "moroten" till de upplägg om hur du ska göra. Musik KAN givet vara ett verktyg men vad din morot och dina verktyg är kan vara svårt att uttala sig om. Så länge du kommer till insikt att det du ska studera eller jobba med är viktigt för dig, kommer det lösa sig. Ge inte upp och sist av allt är det vitalt OM du känner så...det är inte en sjukdom. På många sätt ger det fördelar. Hoppas du få den kännedomen om du inte redan har känt av det.

Cherio!
Citera
2009-03-14, 16:38
Medlem
Ni övriga då. Hur mås det och hur behandlar samhället er som lever med ADHD eller dyligt?
Citera
2009-03-15, 03:55
Medlem
En Stor Befolkning Av Sverige Har Detta Eller Liknande...finn Modet Och Dra Ut Huvudet Ur Sanden...
Citera
2009-03-16, 17:57
Medlem
sockerberoende

är det någon som har tips på hur jag får bukt med mitt sockerberoende? jag har ingen direkt lust att lägga hundratals kronor varje månad på godis bara för att jag måste.

just kan jag i princip inte sitta still eller koncentrera mig på någonting. sitter och slår knäna mot varandra och har svårt att få ihop tankarna till att ens skriva det här inlägget. känns som att det kliar överallt. vet att om jag fick lite socker eller godis skulle jag bli lugn som en filbunke. men jag har ingen lust att gå och handla, och att skeda strösocker som jag har hemma känns ganska dåligt och jävligt knarkigt.

är ockerberoende ngt man får leva med, när man har de här problemen? eller kan jag bi av med det, och i så fall hur.
Citera
2009-03-16, 22:40
Medlem
Labolinas Linas avatar
Jag har läst en del om att barn med ADHD lätt blir osociala, vad beror detta på. Kan väl inte enbart vara impulsiviteten som gör dom att andra barn undviker barnen? Är det kompiskretsen som överger ADHD eller ADHD som t.ex blir insnöad på datorer och överger kompiskretsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in