Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Hur brukar folk med ADHD studera eller göra läxor? Kan man säga att personerna generellt gör något sätt? T.ex lyssnar på musik, framför TV, mitt i natten då det är lugnt mm. (dvs omedicinerade)
Hej du. Själv har jag adhd och fick min diagnos efter ett långdraget krig med psykiatrin. (Vissa SKA helt enkelt INTE jobba inom vården) Har inte gått så länge på medicinering. Kan direkt säga rörande din fråga att det är individuellt. En del har mer behov av medicin än andra. Min skolgång har satt sina ärr men idag ser jag dem som viktiga läxor efter att jag valde att börja plugga två terminer. Det var ett par år sedan. Själv är koncentration en primär del till hur effektiv jag är men där finns det en grå zon(er).
Min uppfattning är att alla människor jobbar bättre om de sysslar med något de uppskattar...för mig arbete eller studier, är det verkligen något som intresserar finner jag det lättare för mycket. Mycket mer än de som som inte har detta funktionshinder. Senaste erfarenheten var som sagt plugget jag började OCH avslutade! Studie mässigt har man inte haft någon vidare lycka med fullbordande så man kan väl säga att det var ett slag med mig själv jag nu kan stolt säga gick relativt smärtfritt.
Hursomhelst, som jag tidigare sa, det är individuellt hur du gör. Om du nu själv har ADHD så kan jag upplysa dig om du inte möjligen fått en bild av det att struktur är nyckelordet! Be en arbetsterapeut, vän eller familj om hjälp eller försök själv hitta "moroten" till de upplägg om hur du ska göra. Musik KAN givet vara ett verktyg men vad din morot och dina verktyg är kan vara svårt att uttala sig om. Så länge du kommer till insikt att det du ska studera eller jobba med är viktigt för dig, kommer det lösa sig.

Ge inte upp och sist av allt är det vitalt OM du känner så...det är inte en sjukdom. På många sätt ger det fördelar. Hoppas du få den kännedomen om du inte redan har känt av det.
Cherio!