2008-09-07, 01:28
Bannlyst
Jepp!

Där sätter ni huvudet på spiken..

Problemet ligger i att alla kan inte vara intresserade av allting..

ex. en person med ADHD kan vara TOTALT ointresserad av allt utom "musik" och då skiter denna person i allt annat utom musik!

Men blir specielalisterad inom musik!

En annan kanske är gudomligt intresserad av geografi osv..osv..

Problememet är att alla andra andra ointressanta tankar ältas gång på gång hela tiden dygnet runt..!
Citera
2008-09-07, 03:56
Medlem
Chrillos avatar
allt handlar om komunikation mellan hjärnhalvorna.
Citera
2008-09-07, 04:54
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillo
allt handlar om komunikation mellan hjärnhalvorna.
Hur kan du veta det?
Har du ngn länk som bekräftar detta?
Citera
2008-09-07, 04:58
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuddle
Förklara för någon som inte vet ett dyft om ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) eller på svenska Hyperaktivitetssyndrom med uppmärksamhetsstörning, kan vara mycket svårt då det finns massor av vilseledande infomation om just denna "störning"...
Inte för att jag vill vara petig.

Jag kanske inte är säker, men vad jag vet så är det ett funktionshinder alt syndrom och ingen störning.
Senast redigerad av certain+ 2008-09-07 kl. 05:32.
Citera
2008-09-07, 08:34
Bannlyst
Jag är då diagnostiserad med adhd och det är som om någon har anlagt en rallybana i skallen på mig.
Det måste hända saker nu, nu, nu. Annars tröttnar jag.

Den där rallybanan slutar dessutom aldrig att ta in nya förare utan den pågår dygnet runt så att sova "normalt" för min del är bara att glömma.

Sedan kan jag dra ett exempel från min skoltid. Närmare bestämt sista året på gymnasiet då jag tröttnade så fruktansvärt på allt vad lärare heter.
Varför ska någon stå och förklara för mig någonting som står skrivet i en bok och som allt som oftast aldrig innehåller ren fakta. Läste sista året hemma och från lite halvdåliga betyg så håvade jag in mvg i allt jag läste hemifrån.

Naturligtvis lämnades allting in i sista sekund då i vart fall jag absolut inte kan planera. Alltid sista minuten som gäller dvs...

Medicineras med metamina men det förvärrar fan bara mina sömnproblem
Citera
2008-09-07, 14:12
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certain+
Inte för att jag vill vara petig.

Jag kanske inte är säker, men vad jag vet så är det ett funktionshinder alt syndrom och ingen störning.
Det är väl faktiskt en neuropsykiatrisk störning?

Låter så sjukt hett.
Citera
2008-09-07, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Det är väl faktiskt en neuropsykiatrisk störning?

Låter så sjukt hett.

Det är en definitionsfråga om det är en störning eller bara en annorlunda personlighet. Hjärnkrymparna vill förstås att det ska vara en störning, så att de ska kunna ha kvar sina arbeten.
Citera
2008-09-07, 14:40
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Det är en definitionsfråga om det är en störning eller bara en annorlunda personlighet. Hjärnkrymparna vill förstås att det ska vara en störning, så att de ska kunna ha kvar sina arbeten.
Men.. vad tror du att centralstimulantia gör? Är det bara mumbojumbotabletter eller är det faktiskt så att de fixar till signalsubstanserna till en "vanlig" människas nivå..?
Citera
2008-09-07, 15:27
Bannlyst
Citat:
Men.. vad tror du att centralstimulantia gör? Är det bara mumbojumbotabletter eller är det faktiskt så att de fixar till signalsubstanserna till en "vanlig" människas nivå..?

Medicinera kan hjälpa men problemen blir oftast mycket värre när medicinen går ur, eftersom man då har tömt hjärnan på mer dopamin än vad den kan producera i vanliga fall. Vet att många barn som går på medicinen på dagtid i skolan, blir helt outhärdliga när dom kommer hem och dopaminnivån är lägre än vad den brukar vara.

Jag tror inte det är bra att stressa hjärnan att producera mer dopamin än vanligt. Vist kan det säkert hjälpa folk att må bättre och göra så att skolan blir mer meningsfull. Men psyket kan ta styrk av det så man börjar må sämre än innan paranoia, rastlöshet, kramper, är inte alls ovanligt. Kraftig till lätt viktminskning är också ett problem, man får inte i sig lika mycket mat och ämnesomsättningen kan bli dålig (och det tar hjärnan psyket också stryk av)

Det som påstås vara terapeutiska doser är inte alltid det. Jag har själv känt mig påtänd av såväl ritalin som Concerta för att inte tala om Metamina.

Medicinen kan vara bra eller förödande för dig om du har ADHD ADD.

//Kristall
Senast redigerad av Kristall 2008-09-07 kl. 15:31.
Citera
2008-09-07, 15:30
Bannlyst
Citat:

Man kan lika gärna säga att man har en annorlunda personlighet med ovanliga mängder signalsubstanser.
Citera
2008-09-07, 15:32
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deceptor
Man kan lika gärna säga att man har en annorlunda personlighet med ovanliga mängder signalsubstanser.

Kristall: Absolut, medicinerar själv med ritalin för tillfället.
Jag skulle ju vilja säga att det du pratar om är patienter med felinställd dos.
För. Jag vill se det här som behandlingsbart, inte botbart, men jag gillar definitivt inte folk som gnäller eller skyller på diagnosen.
Själv har jag uppehåll från läkarprogrammet och jag tänker fortsätta och jag tänker fixa det. För. Det här är behandlingsbart.

Edit: Varför jag skriver så stelt som jag gör är för att jag såg inte din lösning på problemet? Jag måste tro på den här medicinen annars känns mitt liv rätt hopplöst. Är du med? Så om man inte knaprar centralstimulantia, vad ska man då göra menar du?
Senast redigerad av filofax 2008-09-07 kl. 15:36.
Citera
2008-09-07, 16:22
Bannlyst
Citat:

Kristall: Absolut, medicinerar själv med ritalin för tillfället.
Jag skulle ju vilja säga att det du pratar om är patienter med felinställd dos.
För. Jag vill se det här som behandlingsbart, inte botbart, men jag gillar definitivt inte folk som gnäller eller skyller på diagnosen.
Själv har jag uppehåll från läkarprogrammet och jag tänker fortsätta och jag tänker fixa det. För. Det här är behandlingsbart.

Edit: Varför jag skriver så stelt som jag gör är för att jag såg inte din lösning på problemet? Jag måste tro på den här medicinen annars känns mitt liv rätt hopplöst. Är du med? Så om man inte knaprar centralstimulantia, vad ska man då göra menar du?

Alltså för dig är kanske medicineringen positiv, för andra kan den vara förödande. Jag tror inte att det finns någon direkt lösning på problemet ännu (men det kommer säkert i framtiden)

För egen del så funkar inte medicineringen speciellt bra, då jag mår dåligt psykiskt tillsist. Kan inte sova får kramper blir paranoid osv. Vist ökar den kapaciteten dramatiskt på mig men tyvärr får jag betala med mitt välmående och hälsa.

Jag har testat alla möjliga doseringar allti ifrån lågt till högt, men biverkningarna kvarstår ändå. Själv har jag lyckats att öka min mentala Focus med meditation. Man kan lära sig att leva med en lägre dopaminnivå än normalt, men det är inte som man gör i en handvändning direkt.

Hur länge har du haft din medicin?

//Kristall
Senast redigerad av Kristall 2008-09-07 kl. 16:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in