Citat:
Ursprungligen postat av seloken
Jag har diagnostiserats med ADHD och lite Asberger och blev insatt på -concerta och Risperdal. Jag upplevde dock att jag ibland "dippade" totalt på concerta, fick självmordstankar, inte på ett desperat sätt utan som ett kallt konstaterande att mitt liv var så meningslöst. Efter att ha sagt detta till min psykiatriker så byttes Concera ut mot Rittalin, är nu uppe i 30 mg morgon samt.10 mg tablett vid behov.
Mina raseriutbrott med själskadebeteende vat ju bättre med Risperdalen, men ingen lust till sex längre, bryr mig inte om saker på samma sätt. Brukade alltid vara engagerad i mina musikprojekt, ´men nu så skulle jag knappt bry mig om något projekt skulle spricka.
Haft mkt motgångar i mitt arbetsliv varje gångjag har försökt o komma vidare o prova på ngt annat, så nu har jag gett upp o tänker bara på o dra in pengar.
Men upplever inter den där stora förändringen. Allt känns faktiskt ganska lojt, brukade gå in i min musik totalt förr, nu sitter jag och övar mekaninskt, svårt o förklara men går och hoppas på o få något att verkligen glädja mig åt.
Förut en gång när jag mådde kasst så slutade jag med medicinen totlat och kände hur livet men också oron kom tillbaka. Är det någon här som har erfarenhet av Ritallin? Vad blev bättre? Kanske mitt närminne är förbättrat, svårt o säga då jag lever samma liv som innan medicininsätningen, arbetar natt, lugnt och inte så mkt stimuli eller krav på social kompetens, ja ni fattar. Arbeta dag är ju uteslutet då jag sover skit-dåligt när jag vet att jag måste upp,, vidare så vill jag bara lägga mig i sängen när jag kommer hem från ett dagpass.
Så, snälla kom med lite tips och erfarenheter kring medicinering.
Låter onekligen som depressionen är det största spöket för ditt mående,hur längesedan var det du fick din diagnos?, och hur gammal är du idag, det är rätt lätt hänt om man får diagnosen sent att man också har en depression att släpa på då problematiken kan ställa till det rätt ordentligt under uppväxtsåren, har dock noll erfarenhet av Ritalin och Risperdal i kombination, jag har ätit Risperdal tillsammans med Remeron dock som mindre, då läkarna valde att helt bortse från alla andra aspekter och fokuserade helt på att jag var en bråkig unge, på Risperdalen så upplevde jag det du beskriver delvis, all lust att göra saker försvann fullständigt, jag sov väldigt mycket, var väl vaken i snitt kanske 6 timmar per dygn och dom timmarna så var jag more or less väck.
En idé kan vara att be att få påbörja KBT, så att du lär dig förstå vad problematiken innebär, och hur du kan lära dig hantera den på ett vettigt sätt.