2008-11-26, 03:55
Medlem
Hej. jag ska få concerta som medecinering(stavning?) måt ADHD. är det värt att ta medecinen?
Citera
2008-11-26, 08:57
Bannlyst
Har du ADHD så är du hyperaktiv. Finns inte någon som blir diagnoserad med adhd om du inte är det.

Dock så kan du få diagnosen ADD eller MDD.

Har du adhd så får du medecin och det är ditt val om du vill använda det, ritanlin och risperdahl kan påverka ditt sexliv igenom att minska sex lusten och du har svårt att få upp den.

Jag äter dock ritalin och har gjort det i flera år och aldrig märkt att min sexlust att påverkats.

Största anledningen till att personer med ADHD inte kan koncentrera sig och blir lätt iriterade i stora folkgrupper är för att en "vanlig" person har som ett skydd i hjärnan som blockerar sinnes intryck så du kan koncentrera dig på vad en person säger.

Men en person med ADHD har inte denna skydde och tar åt sig ALLT sinnes intryck (Om personen brevid tappar en penna så ser personen med ADHD detta även om han/hon vill det eller inte och hör när den faller i golvet).

Detta gör såklart att man blir trött och grining och är en stor anledning till att man verkar sur som person. Så har du ADHD och tycker attt du bara är grinig hela tiden i skolan tex så fråga om ett eget rum som du kan jobba i fred i.

Lovar att det kommer hjälpa dig. Skulle inte jag haft den tillgågen så skulle jag aldrig klarat skolan!
Citera
2008-11-26, 12:13
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillefisk
Har du ADHD så är du hyperaktiv. Finns inte någon som blir diagnoserad med adhd om du inte är det.

Värt att nämna.
Rastlöshet. Vanligtvis ser man inte hos en vuxen person den hyperaktivitet man kan se hos ett barn.
Istället märks tydligt en "nervös energi": finger-trummande, byter sittställning ofta, går oroligt fram och tillbaks, lämnar matbordet
eller rummet ofta, kan aldrig riktigt slappna av.
Citera
2008-11-26, 12:42
Medlem
Seph1roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttskl_
Hej. jag ska få concerta som medecinering(stavning?) måt ADHD. är det värt att ta medecinen?

Har du väldiga problem kan det vara värt att prova. Det kan ju bli bättre, och blir det inte det så är det bara att sluta med medicinen.
Citera
2008-11-26, 13:07
Medlem
Seph1roths avatar
Ja tjejer på communitys är säker heeemskt ovanligt. not
Nej jag vill itne känna mig speedad heller, och det var inte det jag frågade. Jag undrade bara lite över andras erfarenheter sexuellt. Som med koncentrationen då etc.

Problem med vårdgivare? Nej min utredning är klar och jag har fixat allt det själv. *stoltz*
Citera
2008-11-26, 13:09
Medlem
Seph1roths avatar
Nu MÅSTE du ju säga hur gammal du är.

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Med åldern kommer ett successivt degraderande av dina sinnen verka till din fördel där

Sant, en mer korrekt beskrivning än "försvinner" är minskar mer eller mindre. Jag hade med ålderns hjälp (lägre testosteronhalt), mycket mental träning, självinsikt jobba bort en stor del av min ilska/irritation. Medicineringen tog sedan bort resten och nu anser jag mig "balanserad" på det området; dvs, jag kan skratta lätt även när "långsamma idioter" försvårar min tillvaro

Mvh,

LL
Citera
2008-11-26, 17:18
Medlem
selokens avatar
Medicin-fråga

Jag har diagnostiserats med ADHD och lite Asberger och blev insatt på -concerta och Risperdal. Jag upplevde dock att jag ibland "dippade" totalt på concerta, fick självmordstankar, inte på ett desperat sätt utan som ett kallt konstaterande att mitt liv var så meningslöst. Efter att ha sagt detta till min psykiatriker så byttes Concera ut mot Rittalin, är nu uppe i 30 mg morgon samt.10 mg tablett vid behov.

Mina raseriutbrott med själskadebeteende vat ju bättre med Risperdalen, men ingen lust till sex längre, bryr mig inte om saker på samma sätt. Brukade alltid vara engagerad i mina musikprojekt, ´men nu så skulle jag knappt bry mig om något projekt skulle spricka.

Haft mkt motgångar i mitt arbetsliv varje gångjag har försökt o komma vidare o prova på ngt annat, så nu har jag gett upp o tänker bara på o dra in pengar.

Men upplever inter den där stora förändringen. Allt känns faktiskt ganska lojt, brukade gå in i min musik totalt förr, nu sitter jag och övar mekaninskt, svårt o förklara men går och hoppas på o få något att verkligen glädja mig åt.

Förut en gång när jag mådde kasst så slutade jag med medicinen totlat och kände hur livet men också oron kom tillbaka. Är det någon här som har erfarenhet av Ritallin? Vad blev bättre? Kanske mitt närminne är förbättrat, svårt o säga då jag lever samma liv som innan medicininsätningen, arbetar natt, lugnt och inte så mkt stimuli eller krav på social kompetens, ja ni fattar. Arbeta dag är ju uteslutet då jag sover skit-dåligt när jag vet att jag måste upp,, vidare så vill jag bara lägga mig i sängen när jag kommer hem från ett dagpass.

Så, snälla kom med lite tips och erfarenheter kring medicinering.
Citera
2008-11-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seloken
Jag har diagnostiserats med ADHD och lite Asberger och blev insatt på -concerta och Risperdal. Jag upplevde dock att jag ibland "dippade" totalt på concerta, fick självmordstankar, inte på ett desperat sätt utan som ett kallt konstaterande att mitt liv var så meningslöst. Efter att ha sagt detta till min psykiatriker så byttes Concera ut mot Rittalin, är nu uppe i 30 mg morgon samt.10 mg tablett vid behov.

Mina raseriutbrott med själskadebeteende vat ju bättre med Risperdalen, men ingen lust till sex längre, bryr mig inte om saker på samma sätt. Brukade alltid vara engagerad i mina musikprojekt, ´men nu så skulle jag knappt bry mig om något projekt skulle spricka.

Haft mkt motgångar i mitt arbetsliv varje gångjag har försökt o komma vidare o prova på ngt annat, så nu har jag gett upp o tänker bara på o dra in pengar.

Men upplever inter den där stora förändringen. Allt känns faktiskt ganska lojt, brukade gå in i min musik totalt förr, nu sitter jag och övar mekaninskt, svårt o förklara men går och hoppas på o få något att verkligen glädja mig åt.

Förut en gång när jag mådde kasst så slutade jag med medicinen totlat och kände hur livet men också oron kom tillbaka. Är det någon här som har erfarenhet av Ritallin? Vad blev bättre? Kanske mitt närminne är förbättrat, svårt o säga då jag lever samma liv som innan medicininsätningen, arbetar natt, lugnt och inte så mkt stimuli eller krav på social kompetens, ja ni fattar. Arbeta dag är ju uteslutet då jag sover skit-dåligt när jag vet att jag måste upp,, vidare så vill jag bara lägga mig i sängen när jag kommer hem från ett dagpass.

Så, snälla kom med lite tips och erfarenheter kring medicinering.

Låter onekligen som depressionen är det största spöket för ditt mående,hur längesedan var det du fick din diagnos?, och hur gammal är du idag, det är rätt lätt hänt om man får diagnosen sent att man också har en depression att släpa på då problematiken kan ställa till det rätt ordentligt under uppväxtsåren, har dock noll erfarenhet av Ritalin och Risperdal i kombination, jag har ätit Risperdal tillsammans med Remeron dock som mindre, då läkarna valde att helt bortse från alla andra aspekter och fokuserade helt på att jag var en bråkig unge, på Risperdalen så upplevde jag det du beskriver delvis, all lust att göra saker försvann fullständigt, jag sov väldigt mycket, var väl vaken i snitt kanske 6 timmar per dygn och dom timmarna så var jag more or less väck.

En idé kan vara att be att få påbörja KBT, så att du lär dig förstå vad problematiken innebär, och hur du kan lära dig hantera den på ett vettigt sätt.
Citera
2008-11-26, 18:38
Medlem
Är det nån med diagnostiserad ADHD som kan svara på om kaffe har nån inverkan på erat tillstånd. Jag har märkt att en stor kopp kaffe gör mig pigg men samtidigt lugn, belåten och samtidigt mer fokuserat. Kan detta vara ett tecken på ADHD för jag är annars ganska rastlös samt har problem med koncentrationen?
Citera
2008-11-26, 18:52
Medlem
selokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Låter onekligen som depressionen är det största spöket för ditt mående,hur längesedan var det du fick din diagnos?, och hur gammal är du idag, det är rätt lätt hänt om man får diagnosen sent att man också har en depression att släpa på då problematiken kan ställa till det rätt ordentligt under uppväxtsåren, har dock noll erfarenhet av Ritalin och Risperdal i kombination, jag har ätit Risperdal tillsammans med Remeron dock som mindre, då läkarna valde att helt bortse från alla andra aspekter och fokuserade helt på att jag var en bråkig unge, på Risperdalen så upplevde jag det du beskriver delvis, all lust att göra saker försvann fullständigt, jag sov väldigt mycket, var väl vaken i snitt kanske 6 timmar per dygn och dom timmarna så var jag more or less väck.

En idé kan vara att be att få påbörja KBT, så att du lär dig förstå vad problematiken innebär, och hur du kan lära dig hantera den på ett vettigt sätt.

Ja, skall prova o sluta med Risperdal o se vad som händer, får ta en veckas chock i hjärnan, sedan kanske man kommer på banan igen för såhär orkar jag inte ha det i längden. Tack för svar och input.

mvh, seloken
Citera
2008-11-26, 18:54
Medlem
selokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana
Är det nån med diagnostiserad ADHD som kan svara på om kaffe har nån inverkan på erat tillstånd. Jag har märkt att en stor kopp kaffe gör mig pigg men samtidigt lugn, belåten och samtidigt mer fokuserat. Kan detta vara ett tecken på ADHD för jag är annars ganska rastlös samt har problem med koncentrationen?

Ja,det eller kofeinet?

Men medel som tex amfettamin som är stimulerande har ju motsatt effekt på oss adhd-are så det kanske stämmer med kaffet? Jag själv har ökat min kafekonsumtion drastiskt nu, efter medicininsätning men det är en annan historia.
Citera
2008-11-26, 19:02
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seloken

Men medel som tex amfettamin som är stimulerande har ju motsatt effekt på oss adhd-are

beror på doseringen, själv blir jag lugn fin och fokuserad av låga doser men smäller ja i mig 0,5G direckt blir ja speedad.
Senast redigerad av purezone 2008-11-26 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in