2009-01-23, 12:18
Medlem
ÄNTLIGEN!!!!

Idag påbörjades min medicinering mot adhd, concerta 18mg om dagen får jag börja med...

Har som jag tidigare skrivit väntat i 4 år!!!!

Jag är som ett barn på julafton, äntligen!!! Vad kan man egentligen förvänta sig??
Citera
2009-01-23, 12:38
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
ÄNTLIGEN!!!!

Idag påbörjades min medicinering mot adhd, concerta 18mg om dagen får jag börja med...Har som jag tidigare skrivit väntat i 4 år!!!! Jag är som ett barn på julafton, äntligen!!! Vad kan man egentligen förvänta sig??

Grattis!

Förhoppningsvis starten på ditt nya liv utan koncentrationshinder

Sen gäller det att successivt börja "tänka om" i alla lägen där du utvecklat "bränt barn skyr elden" beteende pga din historia som inte hindrar dig längre.

Mvh,

LL
Citera
2009-01-23, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Grattis!

Sen gäller det att successivt börja "tänka om" i alla lägen där du utvecklat "bränt barn skyr elden" beteende pga din historia som inte hindrar dig längre.

Mvh,

LL
Går det att komma över sin ADHD utan medcinering alt behandlingsmetoder.
Jag har själv aldrig medicinerat utan i stället accepterat mitt funktionshinder visst gör jag fel osv.
Men hur ska man göra?
Citera
2009-01-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Grattis!

Mvh,

LL

Tack så mycket, jag är så spänd på vad det ska ge, vad för effekt... Men det är väl ta X antal veckor innan man märker det. Men har man väntat nästan 4 år så kan man nog vänta några veckor till....
Citera
2009-01-29, 22:31
Medlem
Otroligt stor viktökning EFTER avslutande av Ritalin

Tja !
Jag tog ritalin tabletterna i ett par månader (växlande från 20mg-40mg-60mg!)
Minskade som fan i vikt men efter att jag slutat ta dom FLÖG jag upp i vikt , gick kanske upp 3-4 kg på en dag !
Åt en del skräp under själva kuren men åt inget skräpmat dom sista dagarna innan jag avslutade kuren.

Tänkte nämligen fixa ritalin tabletter för att bli smalare ! men det är väl en dålig idé om man sen vid avslutningen flyger upp i vikt ?

Har någon annan upplevt detta? Eller sviker mitt minne mig , åt jag en massa fetmat även dom sista dagarna innan avslutningen , skit som lagrades i min mage och las på efter att ritalinet slutat flöda i min kropp?

Har någon mer alltså upplevt en enorm viktökning/vanlig viktökning efter avslutandet av ritalin kuren?
Citera
2009-02-02, 08:58
Medlem
Ni som får ritalin/concerta utskrivet, vem skriver ut? Är det bara psykiatrin som har rätt att skriva ut denna typ av medicin? eller kan vilken doktor som helst göra det?
Citera
2009-02-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoppkloss
Ni som får ritalin/concerta utskrivet, vem skriver ut? Är det bara psykiatrin som har rätt att skriva ut denna typ av medicin? eller kan vilken doktor som helst göra det?

Doktorer med speciallicens gör det, här i sundsvall tex har vi en enda som får skriva ut.
Citera
2009-02-02, 16:43
Medlem
Labolinas Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marint
Tja !
Jag tog ritalin tabletterna i ett par månader (växlande från 20mg-40mg-60mg!)
Minskade som fan i vikt men efter att jag slutat ta dom FLÖG jag upp i vikt , gick kanske upp 3-4 kg på en dag !
Åt en del skräp under själva kuren men åt inget skräpmat dom sista dagarna innan jag avslutade kuren.

Tänkte nämligen fixa ritalin tabletter för att bli smalare ! men det är väl en dålig idé om man sen vid avslutningen flyger upp i vikt ?

Har någon annan upplevt detta? Eller sviker mitt minne mig , åt jag en massa fetmat även dom sista dagarna innan avslutningen , skit som lagrades i min mage och las på efter att ritalinet slutat flöda i min kropp?

Har någon mer alltså upplevt en enorm viktökning/vanlig viktökning efter avslutandet av ritalin kuren?

Har ingen erfrenhet från området, men nästan identiska piller har använts mot tjocka för att få ner deras aptit/vikt. Så att du ökar i vikt sedan du slutade låter inte konstigt.
Citera
2009-02-05, 23:29
Medlem
Alla mina tester är klara nu, ska bara ha en liten intervju med min psykolog och sen faller domen... försökte att lirka lite idag, men hon vill inte säga någonting förrän allt är helt sammanställt! Men det är väl klokt så hon inte antyder fel, innan hon vet till hundra...

I alla fall så fick jag ställa lite frågor till mina föräldrar om min barndom och tydligen så var jag sjövild! Klättrade upp i höga träd, avbröt alltid samtal, började skrika hysteriskt om jag inte fick som jag ville och sov nästan aldrig ordentligt under nätterna... Just det där med sömnen var det något speciellt med när jag var runt 2-3 år. Pappa berättade att jag bara flög upp ur sängen mitt i natten, sprang ut i hallen och grinade hysteriskt i 30 min... när han och mamma skulle gå ut och trösta blev jag fly förbannad och de fick gå in i sovrummet och avvakta... sen kom jag tillbaka efter ca 30 min och somnade lugnt om. Detta hände väldigt ofta under den perioden och de har aldrig vetat varför jag betedde mig så? Eftersom jag var så liten, så minns jag inte... men kan detta ha något med ev. ADHD att göra? Någon som känner igen sig?
Citera
2009-02-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prontia
Alla mina tester är klara nu, ska bara ha en liten intervju med min psykolog och sen faller domen... försökte att lirka lite idag, men hon vill inte säga någonting förrän allt är helt sammanställt! Men det är väl klokt så hon inte antyder fel, innan hon vet till hundra...

I alla fall så fick jag ställa lite frågor till mina föräldrar om min barndom och tydligen så var jag sjövild! Klättrade upp i höga träd, avbröt alltid samtal, började skrika hysteriskt om jag inte fick som jag ville och sov nästan aldrig ordentligt under nätterna... Just det där med sömnen var det något speciellt med när jag var runt 2-3 år. Pappa berättade att jag bara flög upp ur sängen mitt i natten, sprang ut i hallen och grinade hysteriskt i 30 min... när han och mamma skulle gå ut och trösta blev jag fly förbannad och de fick gå in i sovrummet och avvakta... sen kom jag tillbaka efter ca 30 min och somnade lugnt om. Detta hände väldigt ofta under den perioden och de har aldrig vetat varför jag betedde mig så? Eftersom jag var så liten, så minns jag inte... men kan detta ha något med ev. ADHD att göra? Någon som känner igen sig?

Ja, du beskriver min barndom more or less, jag spenderade mina första 8-9 månader med mamma hemma hos min mormor, pga att jag sov aldrig, sov i snitt 4-5 timmar per dygn i intervaller på 30-45min, inte så att jag satt och gallskrek i spjälsängen utan var klarvaken och låg och tittade bara, och det där med sömnen har fortsatt även nu i vuxna år, under skoltiden somnade jag oftast först vid 1-2 på nätterna pga att jag hade enorma problem att varva ner.

Nu var jag visserligen ruggigt bortskämd som liten, (förstfödd) men dom ggr det gick mig emot så blev det ett satans liv.

Jag hade även svårigheter (och har det fortfarande) med att hoppa rep, åka skidor osv, tog även lång tid för mig att lära mig cykla, jag var dock väldigt tidig med att lära mig gå, sprang runt redan vid 9-10 månader, och hade så bråttom att lära mig prata att jag från början stammade.
Citera
2009-02-11, 22:11
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av nerdy
det är inte alltid säkert, man kan säga att personer med dåligt uppfostrande som har ADHD kan lätt utveckla antisocial personlighetsstörning (nästan som psykopati). men oftast brukar dom haft en beteéndsstörning som liten ochså.

jag kände så, blev inte lika stirrig när jag hade tagit medecin och att jag inte behövde snacka om allt, sen inte byte ställning när jag satt ner hela tiden med.
Fick diagnosen adhd när jag var 13 år.
In och ut på behandlingshem tills jag var 18 år då jag rymde och rymde, de försökte ge mig medecin men ja gilla den inte så sket i den!
när ja va 13 år så sa de att jag även hade beteendestörning och möjligtvis skulle utveckla antisocial personlighetsstörning, de skulle med andra ord aldrig bli ngt av mig. nu 3 år efter sista sketna behandlingshemmet har jag gått ut en samhällsvetenskaplig gymnasieutbildning med goda betyg.
så allt skitsnack om att man inte växer ifrån adhd och sånt är bara skitsnack!
Citera
2009-02-12, 16:34
Medlem
LIDMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Tjena tjena

Ja, flashback är ju som det är så kan ju inte direkt söka.

Tja.. Topic? Ska själv börja med concerta relativt snart, men funderar på om det verkligen är värt det för kraven dom har på mig för att få det.

Så, berätta gärna om hur era liv såg ut innan och efter ni fått medicinering mot ADHD och om ni tycker det hjälpt nämnvärt samt vilken medicing och vilken dos du får.
Hade varit kul att veta lite runtomkringsaker också, typ hur sömnen ändrats, hur aptiten ändrats m.m

Tacksam för svar!

/Fordie

Har testat Concerta blir mest bara förbannad av den, samma med ritalin. Strattera funkar rätt så bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in