Citat:
Ursprungligen postat av
spknoise
Hur märker ni om en person med ADHD har hög IQ? Om man jämnför med en "normal" person.
Nu talar jag ur ett AD(H)D perspektiv och hur jag uppfattar mig själv eftersom att jag faller under kategorin "halvsmart" (alltså ganska avsevärt mer skärpt än en normalbegåvad men jag är inte på något sätt ett geni)
Jag personligen tänker snabbare än snittet, betydligt snabbare! Jag befinner mig ofta ett eller ett par steg före den andre om jag är inne i en het diskussion vilket kan leda till en känsla av att jag kör över den andre personen och det är sällan uppskattat vare sig från min sida eller den andres, det leder lätt till sura miner. Jag brukar be folk att hojta till om jag drar iväg och mitt tempo är för högt. Sånt uppskattas av bägge parter. Våga säga till! AD(H)D personer kan vara sjukt störande!
Jag associerar väldigt snabbt till vad som sägs och är bra att diskutera idéer med. Är ingen optimistkonsult, har förmåga att nackdelar och fördelar lika bra tror jag. Har startat en del projekt i mitt yrkesliv (som projektledare över 7-9 personer) och har alltid haft en god förmåga att para ihop rätt personer med varandra för att få saker gjorda så bra som möjligt.
Vet inte om det är typiskt för diagnosen att kunna läsa av andras styrkor och mindre starka sidor. Är nog mer ett personlighetsdrag.
Hur bedömer man om någon är smart? Svår fråga.
Jag gör det oftast snabbt i alla fall. Det jag brukar reagera mest på är ordval och tonläge.
Välgrundade tankar och förmåga att tänka utanför lådan brukar hänga ihop med begåvning.
Problemlösning överlag, kan handla om vad som helst.
Kroppshållning och hur vaken blick någon har säger en del, kanske inte om hur smart personen är men att den eventuellt är ruskigt uppmärksam(vilket jag ofta kopplar till begåvning/grubblande)
Personer med diagnosen har ofta en kreativ ådra som de ibland inte är medvetna. Men när de väl fått igång ådran så brukar det bli bra grejer av det! Detta har så klart inte med IQ att göra med i alla fall, men ändå. Det är positivt i min värld.
OKEY! Nu har jag öppnat för lite fria tankar kring ämnet. Jag har inte funderat nämnvärt kring detta själv, jag har mer att säga men sparar det utifall att någon har mer att fylla på med.
Utgång!