Citat:
Ursprungligen postat av
Bahoba
Fick i fredags svar från min adhd utredning. Trots att jag har svåra svårigheter att klara min vardag, svårt att upprätthålla en konversation, svårigheter att bibehålla motivationen till att få till jobbet och svår impulskontroll, fick jag svaret att jag inte har adhd. Motiveringen är att jag inte haft tillräckligt mycket svårigheter som ung för att fastställa en diagnos...
Hej.
Försökte du göra utredning via offentlig sjukvård?
Jag ska försöka undvika att bli politisk, men jag är generellt inte särskilt positivt inställd till den offentliga sjukvården och hur den sköter den här typen av ärenden. Det du berättar om dig själv (eventuellt minus svårigheter att upprätta hålla en konversation, vilket skulle kunna vara autistiska drag - vilket dock INTE innebär att du inte kan ha ADHD också) stämmer väl in på mig. Jag kämpade i över 10 år med att försöka få till en utredning via det offentliga. Dem kändes generellt extremt motvilliga och det lät lite som att "men du har ju både sambo och välbetalt jobb, du kan väl inte ha några problem".
Via det offentliga känns det i det närmaste omöjligt att faktiskt få till en utredning om man inte. ADHD för vuxna verkar än mer tveksamt. Det var ju så sent som för mindre än 10 år sedan som man började med den här typen av diagnos, introducera medicin för vuxna etc. Så jag upplever fortsatt mycket tvivel från det offentliga.
När jag tidigare i år lackade fullständigt, hostade upp 30 000 kr och betalade ett privat vårdbolag för att utreda mig gick det bättre. Mycket snabbare, mycket bättre läkare/psykologer som mycket tydligare kunde utvärdera mig, ställa motfrågor etc. Visst, jag är som en öppen bok och har ganska lätt för att beskriva mig själv och mina problem - men för någon som har svårare med det kan nog läkare/psykologer som dem jag träffade underlätta rejält.
Och det är just det... har man grav ADHD kan det i vissa fall vara svårt med självanalysen bakåt i tiden, t.ex. hur det var för en som barn. Det kan vara svårt att verbalt föra fram en sammanhängande och logisk beskrivning ur ett perspektiv som är det som en läkare eller psykolog letar efter (det var här de privata läkarna/psykologerna var enormt mycket bättre). Inom det offentliga har jag i 100% av fallen upplevt att de knappt försöker gräva, ställa motfrågor och/eller analysera särskilt djupt. Raljant kanske, men jag upplever i det närmaste att hela ditt liv måste ha varit 100% raserat sedan dag ett (totalt underkänd i skola, problem inom familjen, aldrig haft ett jobb, aldrig haft en relation etc) för att man ska tas på allvar snabbt.
T.ex. säger du "inga grova problem under låg- och mellanstadiet". Det där kommer man antagligen reagera negativt på och ta som orsak till att inte behöva gå vidare. Kraven från Socialstyrelsen för att få ADHD-diagnos är nämligen att problemen ska ha funnits hela livet. Dvs om det är något som utvecklats under tonåren kommer man rimligen inte att ställa diagnos på dig, oavsett vad.
Däremot behöver DU som person utvärdera det hela mer noggrant, dvs om det är så att problem kan ha funnits tidigare - men problem och signaler kan vara även av mindre karaktär.
I mitt fall har jag trott att allt varit OK och att jag är som alla andra, bara att jag varit usel på att göra rätt för mig i vissa fall (dvs göra det jag ska i skola och på jobb). Min fördel (vilket bekräftats av alla de tester jag nu gjorde inför att jag fick min diagnos) är att jag (tydligen) är högintelligent, jag har kunnat prestera mycket ovanligt bra i vissa ämnen (som jag tycker är roliga eller intressanta). Men i allt som är tråkigt misslyckas jag ofta. Samtidigt har jag ADD (faller idag under ADHD), vilket innebär att jag saknar explosiviteten. Jag är alltså inte den som är högljudd, våldsam och tar en massa plats. Det här gjorde att inget märktes under min barndom, men nu när jag fått bättre verktyg för att värdera de här olika delarna och att kunna beskriva det bättre för en läkare eller psykolog. Och det blir ju svårt om och när man dugligt tar sig igenom skola, lyckas skaffa sig ett jobb etc...
För mig var det alltid så, som sagt; Jag kunde prestera bra. Men misslyckades med mycket, inte för att jag inte kunde lära mig eller liknande. Utan för att det var tråkigt eller blev tråkigt av olika anledningar, alt. för att det kom andra impulser från sidan som var roligare (typiskt ADHD). Det där har varit genomgående i mitt liv; Ekonomiska impulser där man eldar upp sina pengar, man sabbar sina relationer genom otrohet (inte för att man vantrivs i relationen, utan för att det kommer en ny impuls från sidan som är spännande), man tröttnar lätt på både relationer och arbeten så snart det blir vardag, genom att man t.ex. börjar pyssla med andra (roligare) saker på jobbet, t.ex. jobb kopplat till mitt fritidsintresse (musik) där jag spelar i ett band etc. Jag har bytt jobb ofta, jag börjar vackla i mina prestationer när saker blir tråkiga/vardag etc. Dvs ett ohållbart beteende, och detta har funnits hela mitt liv.
Det är just det; Det MÅSTE ha funnits hela ditt liv för att du i Sverige ska kunna få diagnos som vuxen. Där får du nog tänka tillbaka mer och vara mer konkret (om problem funnits), givet förutsättningarna. Jag menar... i låg- och mellanstadiet är kraven ganska låga, vilket också gör att vikande motivation, impulser o.s.v. inte syns lika tydligt (speciellt om man inte är särskilt explosiv utåt).
Men inte bara det; Man får även försöka tänka bortom prestationen som sådan. T.ex. om man var tankspridd, dagdrömde ofta, försvann mentalt i tråkiga situationer, t.ex. tråkiga lektioner, tråkiga möten på jobbet, om man hade svårare än normalt med att sitta stilla och göra som man blev tillsagd i skolan, om man struntade i läxor för att roligare saker dök upp etc.
De privata jag gjorde utredning genom var enormt mycket bättre än allt jag sett inom det offentliga. Så även alla de tester man fick göra, både dem som rör ens liv, ens personlighet, familj etc - men även intelligenstesterna. Extremt bra bredd och god respons. Det valet har i mitt fall räddat mitt liv, mer eller mindre.
Hör bara av dig om du behöver mer (dock högst personliga) inspel.