Citat:
Ursprungligen postat av
Sulphate
Jag har en fundering.
AD(H)D ska ju inte synas på tester som jag förstått det men ändå så talar man om låg aktivitet i frontalloben på grund av lågt dopamin.
Om det nu är så, varför mäter man då inte dopaminet under en utredning?
Jag är alltså ute efter rent konkreta, synliga bevis för att diagnosen existerar. Jag är inte ute efter att höra om att det finns en mycket stor grupp människor som upplever samma typ av problematik.
Hur tänker ni som är insatta i ämnet att man skulle kunna bevisa att diagnosen finns genom rent fysiska bevis snarare än betraktelser i beteende och livshistorik?
Är det så att de med AD(H)D har synligt lägre aktivitet i hjärnan? I så fall väljer jag att avfärda detta som falsk vetenskap(utifrån nya rapporter om fMRIs tillförlitlighet gällande hjärnaktivitet) redan nu då jag vet att fMRI analys handlar om väldigt mycket slump.
Tacksam för svar!
(För att lugna människor som får panik av min frågeställning så kan jag säga redan nu att jag tror att AD(H)D existerar, men att det är en modediagnos, och är därför oerhört överdiagnostiserad.)
När du refererar till att fMRI-analyser anses vara av lägre värde enligt nya rön så måste du allt visa referensen på det - ingen liten utsago du gör där, direkt.
Det enda jag har sett som på något vis skulle styrka ditt uttalande är denna studie:
A Window into the Brain: Advances in Psychiatric fMRI
http://www.hindawi.com/journals/bmri/2015/542467/
Vad den säger är dock INTE att fMRI är en dålig metod, utan att olika MRI-metoder har bidragit otroligt mycket till vår förståelse av psykiatriska sjukdomar - det den nämner som talar för dig, är att nyare data visar på att fMRI behöver fler sätt att tolka datan som avläsningarna ger (det som avlästs är korrekt - men det har visat sig finnas mycket mer som behöver avläsas också), samt att det blir bättre resultat om man kombinerar fMRI med andra avläsningsmetoder.
För ett enkelt svar på din faktiska fråga dock, så kan du ta en titt på dessa studier:
Brain development in attention deficit hyperactivity disorder: A neuroimaging perspective review
http://www.europsy-journal.com/article/S0924-9338(16)01281-5/abstract
Citat:
delays and disruptions in the global development of the central nervous system that compromises grey and white matters, most evident in the prefrontal cortex, parietal and posterior cingulate cortices, as well as basal ganglia, damaging activity and structural and functional connectivity of various brain networks, especially the fronto-striato-parietal and default mode network.
Brain abnormalities in attention-deficit hyperactivity disorder: A review
https://www.researchgate.net/publication/266152462_Brain_abnormalities_in_attention-deficit_hyperactivity_disorder_A_review
Citat:
The last two decades of neuroimaging have shaped out biomarkers of ADHD. Future studies will need to focus on using this information for clinical translation
Man kan numera se hur aktiviteten i hjärnor skiljer sig åt mellan neurotypiska och ADHD-personer (samt ett gäng andra sjukdomar).
Problemet som har varit är att det finns såpass stora individuella skillnader i hjärnor, så därför har datan inte ansetts tillförlitlig som diagnostiskt verktyg - detta håller dock på att förändras, eftersom det nu finns såpass mycket olika bevis att man kan särskilja många av förändringarna från individuella förändringar - man anser dock ännu inte att den här datan är tillförlitlig att använda som diagnostiskt verktyg - eftersom dom faktiskt inte tagits fram i det syftet, utan datan om hjärnförändringarna har tagits fram på individer som redan haft diagnosen.
Nästa steg är att ta fram tillförlitliga sätt att använda den här kunskapen för att diagnosticera människor också - där är vi en bit ifrån, men vi kommer att nå dit inom en nära framtid.
(huruvida den kunskapen sedan faktiskt sätts i bruk är ju då en annan fråga... det handlar ju om kostnader, och dom flesta som sysslar med sådana kalkyler brukar ha ett väldigt kortsiktigt perspektiv - därav varför det kanske ALDRIG kommer i bruk - ekonomerna är nämligen så totalt imbecilla att dom inte kan förstå vikten av en korrekt diagnos och behandling och hur detta kan korta ned vårdtiderna i längden. Nåväl, det är som det är...)