2016-01-03, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokomotive
Det går väl att få en utredning hos privatläkare? Är det stora prisskillnader (kan inget om detta)?
Jag vet två olika filer till privat utredning: 1) Offentlig psykiatri tar hjälp av privata aktörer, det kostar då inte patienten något extra, bara som vanliga läkar- eller psykologbesök; 2) Klienten/patienten tar direktkontakt med en privat utredare och betalar utredningen ur egen ficka; utredningen kan utföras av läkare och psykolog i samarbete (rekommenderas), men ibland är det enmansutredningar av en neuropsykolog (vilket kan vara hög kvalitet, även om läkarperspektivet saknas), och ett vanligt pris jag hört är ca 20.000 kr. Fil 1 ovan är inte så vanligt i landet, men det finns. Desto vanligare är Fil 2, eller att man helt enkelt accepterar utredningskön på den offentliga enheten, vilket kan röra sig om både månader och år. Har du tur träffar du en skicklig kliniker vid det första besöket som kan rikta frågeställningen och eventuellt påskynda processen.

Om du ska utredas, ha då klart för dig varför. Är det du själv eller någon annan som misstänker någon diagnos? Vad är problemet; har du ett lidande och ett funktionsproblem? Kan det du eller någon annan misstänker i själva verket stå för något annat? Finns det någon särskild anledning att du söker utredning nu (neuropsykiatriska störningar är att betrakta som medfödda och ska debutera i barndomen)? Osv osv. Ett vanligt screeningformulär för ADHD i vuxen ålder är ASRS, som är mycket kortfattat (en sida) och kan ge en indikation om sannolikheten för att ADHD föreligger eller inte (men inte är ett bevis, det kräver expertis); det finns lättillgängligt på nätet, bara googla.
Citera
2016-01-03, 03:09
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Lite överallt känns det som. Överrepresenterade när det gäller personer som byter jobb ett stup i kvarten, arbeten med adrenalinkickar eller arbetslöshet.

Studerar själv på universitetsnivå, tyvärr går energin i vågor som allt annat när det gäller intresset. Förhoppningsvis ger yrkesvalet stor variabilitet när det väl blir dags att jobba.

Att träffa likasinnade är antingen en riktig fullträff eller alldeles katastrofalt. Man brinner för/emot varandra brutalt spektakulärt, tills något nytt intresse dyker upp och några år senare inser man att man inte hört av sig till sin kompis. Fördelen med en kompanjon med ADHD är att den personen själv antagligen hittat ett annat intresse ungefär samtidigt som du gled iväg själv och inte ens märkt av uppehållet. Sen blir det jävligt underhållande att ses och ta igen tiden tills man glider iväg igen. Hah!

Exakt. Under ungdomsåren när man gled runt och gjorde en massa "shit" så träffade man ju bara på ADHD människor. Men jag är inte så intresserad att ha kvar de kriminella i mitt liv så då blev det ju drastiskt en minskning. Har fortfarande en s.k. "soulmate" men han begick ett övertramp och provade IV morfin då blev han mindre intressant. Men jag har fortfarande hoppen uppe att träffa flera som honom. Vi klickade direkt. Hela mina år spenderandes med honom och en massa kul. Inte värt att ge han en chans till.. eller kanske. Har inte tänkt klart om det än. Men vart hittar man ADHD - inte junkie mäinniska? Det är den stora frågan. Uppskattar verkligen en vän med ADHD, då dessa är att man kan ha kul till det maxade.
Citera
2016-01-03, 03:45
Medlem
Sjoestedts avatar
Så om det är någon ADHD människa här inne. Mellan 20-47 år. Som vill ha lite socialt utbyte bara; så feel free att skicka ett PM. Jag är mindre flippad än vad jag verkar. Hehe
Citera
2016-01-06, 15:25
Medlem
Hej jag och en klasskamrat studerar 4:e terminen till fritidsledare och vi skriver just nu en uppsats, våran frågeställning handlar om kopplingen mellan ADHD missbruk och kriminalitet, variabeln är skillnaden mellan kvinnor och män. jag bifogar här en enkät och skulle uppskatta hemskt mycket om ni skulle vilja fylla i den, samt om ni har några tips på andra ställen där det kan vara värt att dela den?

Enkäten:
https://docs.google.com/forms/d/1rVOpwfNsU6LkXLYSyL31kXd8KD17CIq567j6a3UsqUQ/viewform?usp=send_form

Mvh Robin
Citera
2016-01-08, 14:39
Medlem
LiberalGuys avatar
Personer med bokstavsdiagnoser ar primitiva manniskor som inte passar in i samhallet. Studera noga pa personer med Aspergers, autism, adhd, bipolar sjukdom och schizofreni sa far ni se att dessa har ett starkt primitivt beteende och mindre kapabla till skapa nya saker, jobba, lag iq m.m
Citera
2016-01-09, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Personer med bokstavsdiagnoser ar primitiva manniskor som inte passar in i samhallet. Studera noga pa personer med Aspergers, autism, adhd, bipolar sjukdom och schizofreni sa far ni se att dessa har ett starkt primitivt beteende och mindre kapabla till skapa nya saker, jobba, lag iq m.m

För det första .
"Studera noga " hur dumt ditt inlägg låter ....
För det andra .
Efter det kan du tänka på vilka som är vinnarna egentligen ?
Fiskarna som simmar emot strömmen elr fiskarna som simmar med strömmen ......

Du simmar med strömmen .
Citera
2016-01-10, 11:13
Medlem
zozolas avatar
Hej,

Jag har käkat Concerta och varit diagnostiserad med ADHD i 10 år.
Under Augusti i somras slutade jag tvärt med Concerta och upplever nu
en del positiva effekter men framförallt svårare att koncentrera mig också har jag
blivit lite segare i huvudet. Mer trögtänkt typ. Jag slutade för att jag ville, Concerta är för
barn och det inte finns någon långtidsforskning på konsekvenser.

Nu till min fråga, är det någon annan här som slutat efter en lång tid med Concerta eller annan
ADHD-medicin? Isåfall, hur kan man träna upp koncentrationsförmågan och vad har ni fått för konsekvenser i övrigt?
Citera
2016-01-10, 12:55
Medlem
ThisExiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Intelligens är det bevisat att det inte påverkar, men personlighet skulle jag absolut säga att det påverkar - det är fler i min ADHD-bekantskapskrets som har personlighetsstörningar än dom neurotypiska.

Och statistiken pekar mot det:

"Childhood ADHD and the Emergence of Personality Disorders in Adolescence: A Prospective Follow-up Study"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2637402/

Det är dock inte en majoritet som får personligetsstörningar, och det är inte alla störningar som dom med ADHD är extra mottagliga för - för dom hyperaktiva är det ODD (trotssyndrom, ungefär) och för dom underaktiva, som jag, så är det främst Fobisk Personlighetsstörning (Avoidant Personality Disorder) som man ligger i farozonen för.

Finns ingen vetenskaplig länk i världen som kan styrka det, jag är undantaget. Det finns brister, som stark impulsivitet, är just det som kan ställa till det personligen men eftersom man är 100% medveten om det så har alla ett eget val över hur man vill vara som person unge vän. Är rätt reserverad och avvaktande när det gäller beslut och i sociala sammanhang.
Trotssyndrom har ingenting med ADHD att göra, däremot är det vanligt att folk med adhd brukar ha en kombo av nån annan bokstavskombination.
Citera
2016-01-12, 12:35
Medlem
Trip.McTrips avatar
Tjenare!

Har nyligen fått en ADHD-diagnos och väntar nu på kallelse till läkare som ska skriva ut medicin. Under utredningen sa jag att jag inte brukar droger, fick ej göra något urinprov.

Det jag undrar över är om läkaren som ska skriva ut kommer göra något prov? Jag röker lite cannabis ibland för att softa ner, men medicinen som jag får utskriven vill jag använda i enbart medicinskt syfte.

OM nu läkaren gör ett urinprov och cannabis syns, får inte hen skriva ut medicin åt mig då? Jag förstår att de blir tveksamma om jag skulle visa positivt på typ tjack, men bara för att jag röker ibland så betyder ju inte det att jag ska race'a på ADHD-medicinen.

EDIT: Utifall jag får lämna urinprov, kollas något annat än droger? Jag har nämligen en screeny weeny som jag skulle kunna använda vid drogtest, men blir ju fel om de ska kolla andra värden i min kropp med.
Citera
2016-01-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trip.McTrip
Tjenare!

Har nyligen fått en ADHD-diagnos och väntar nu på kallelse till läkare som ska skriva ut medicin. Under utredningen sa jag att jag inte brukar droger, fick ej göra något urinprov.

Det jag undrar över är om läkaren som ska skriva ut kommer göra något prov? Jag röker lite cannabis ibland för att softa ner, men medicinen som jag får utskriven vill jag använda i enbart medicinskt syfte.

OM nu läkaren gör ett urinprov och cannabis syns, får inte hen skriva ut medicin åt mig då? Jag förstår att de blir tveksamma om jag skulle visa positivt på typ tjack, men bara för att jag röker ibland så betyder ju inte det att jag ska race'a på ADHD-medicinen.

EDIT: Utifall jag får lämna urinprov, kollas något annat än droger? Jag har nämligen en screeny weeny som jag skulle kunna använda vid drogtest, men blir ju fel om de ska kolla andra värden i min kropp med.

Vad menar du med screeny weeny? Urinprov är väl oblitoriskt vid adhd? Vad skulle dom kolla annat för?
Citera
2016-01-12, 16:54
Medlem
Trip.McTrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vad menar du med screeny weeny? Urinprov är väl oblitoriskt vid adhd? Vad skulle dom kolla annat för?

Utredningen gjordes utan drogtest i alla fall, därför jag funderar på om läkaren inte heller gör något.

Screeny weeny är en löskuk med tillhörande syntetiskt urin som man använder för att klara drogtester.

Som jag förstått det så görs en hälsoundersökning innan insättning av medicin, jag tänkte att de kanske kollar några hälsovärden i urinet alltså; isåfall bör jag ju inte använda det syntetiska urinet eftersom de kanske missar något som är fel på mig och till följd av det skriver ut fel medicin.
Citera
2016-01-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trip.McTrip
Utredningen gjordes utan drogtest i alla fall, därför jag funderar på om läkaren inte heller gör något.

Screeny weeny är en löskuk med tillhörande syntetiskt urin som man använder för att klara drogtester.

Som jag förstått det så görs en hälsoundersökning innan insättning av medicin, jag tänkte att de kanske kollar några hälsovärden i urinet alltså; isåfall bör jag ju inte använda det syntetiska urinet eftersom de kanske missar något som är fel på mig och till följd av det skriver ut fel medicin.

Aldrig hört dom kollar annat,kanske är olika från kommun till kommun? Vet inte om det skulle funka med en screeny weeny,dom står ju ganska nära när man pissar. Den måste vara bra trovärdig isf.

Annars kan du ringa och fråga om det görs hälsoundersökning,bara låtsas vara lite orolig över din övriga hälsa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in