2014-02-21, 03:25
Medlem
nnnipzs avatar
Hej, är i slutskedet av en utredning och har frågor om medicinering. Ni som har medicinering, har ni fått ett mindre sug efter dopaminutsöndrande droger?

Dvs även kaffe, snus, cigaretter, alkohol
Citera
2014-02-21, 13:58
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benso1990
Delar inte på tabletterna utan tar 36 mg morgon och 18 på em.

Okej men då är du inte uppe i full dos en eller är det den dosen du har valt?
Vilken medicin är det du har?
Citera
2014-02-21, 15:21
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Okej men då är du inte uppe i full dos en eller är det den dosen du har valt?
Vilken medicin är det du har?

Concerta.
Har inte valt dosen eller medicin, mår värdelöst på detta då den ej räcker till
Tycker 36 som dos är helt okej men behöver mer än 18 på lunch för att räcka hela dagen.... Humörsvängningar och depression varenda em./kväll går ej leva med.
Citera
2014-02-21, 15:27
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Citat:
Concerta är svår medicin att fungera på. Alldeles för mycket upp och ner upplever jag. Ena stunden är jag ADHD befriad och i nästa är det precis tvärtom. Kanske är så för dig också? Fundera om det är vissa tidpunkter på dagen då du får ett ADHD ryck? Eller om det finns andra aspekter såsom matintag, koffein osv som kan påverka Concerta, ex: c-vitamin rik mat kan förstöra dess effekt väldigt mkt.
Att ta Concerta på tom mage och sedan svälta hela dagen verkar vara receptet för maximal funktion.... Men värdelöst ur hälsosynpunkt.

Det är samma sak för mig med Ritalin, ibland fungerar det hur bra som helst men ibland så känns det som att det gör mer skada än nytta. Jag hade korttidsverkande ritalin, 4-5 doser om dagen (30mg, 20mg, 15mg, 15mg, 10mg). har märkt att det är viktigt att äta "rätt", vilket jag har svårt för. Men som du sa, medicinen på tom mage ger bäst effekt även om det kanske inte är det bästa för kroppen.
Citera
2014-02-21, 17:32
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Concerta.
Har inte valt dosen eller medicin, mår värdelöst på detta då den ej räcker till
Tycker 36 som dos är helt okej men behöver mer än 18 på lunch för att räcka hela dagen.... Humörsvängningar och depression varenda em./kväll går ej leva med.

Jag äter 54mg på morgonen och 36mg vid 13.00 och jag vill ändå höja dosen till 54 vid middag.
Kan du inte få höja dosen till 2x 36mg?
Eller så kanske du ska ta o prova Ritalin eller någon av de andra medicinerna?
Citera
2014-02-21, 19:13
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redigtsnurrig
Jag äter 54mg på morgonen och 36mg vid 13.00 och jag vill ändå höja dosen till 54 vid middag.
Kan du inte få höja dosen till 2x 36mg?
Eller så kanske du ska ta o prova Ritalin eller någon av de andra medicinerna?

Har nämnt det för läkare men hen är ganska försiktig verkar det som, dessutom har jag förut missbrukat och det försvårar säkert en rätt inställd medicinering... Har läst att det ofta krävs högre doser för de som självmedicinerat med droger innan diagnos.
Också kroppsvikt kanske spelar in... Väger 60 kg och enligt FASS är väl 54mg högsta dos och 1mg per kg kroppsvikt ett ungefärligt mått på normaldos? Men concerta är å andra sidan en barnmedicin, inte ens godkänd för behandling av vuxna. Tillverkarna av concerta ville få den godkänd för vuxna men fanns inga studier som påvisade att concerta fungerade... Föga överaskande
Citera
2014-02-21, 19:30
Medlem
Wild Jacks avatar
Jag har ritalin och gillar det inte alls men tycker det ändå är bättre än concerta i alla fall.. Du kanske ska byta ? eller kombinera med ritalin ?
Citera
2014-02-23, 20:07
Medlem
redigtsnurrigs avatar
Citat:
Har nämnt det för läkare men hen är ganska försiktig verkar det som, dessutom har jag förut missbrukat och det försvårar säkert en rätt inställd medicinering... Har läst att det ofta krävs högre doser för de som självmedicinerat med droger innan diagnos.
Också kroppsvikt kanske spelar in... Väger 60 kg och enligt FASS är väl 54mg högsta dos och 1mg per kg kroppsvikt ett ungefärligt mått på normaldos? Men concerta är å andra sidan en barnmedicin, inte ens godkänd för behandling av vuxna. Tillverkarna av concerta ville få den godkänd för vuxna men fanns inga studier som påvisade att concerta fungerade... Föga överaskande

Att den inte va godkänd för vuxna visste inte jag, så ska ta upp det med min läkare.
En av mina vänner har ett tidigare missbruk och han får = 2 x 54 + 1 st 18mg conserta och han väger ca. 75kg så det finns säkert inga riktiga regler om vilken dos som är rätt eller fel.
jag har med tidigare missbruk och går i substitutions behandling samtidigt som jag får conserta.
Det känns som att jag får högre dos för att dom inte vill att jag ska falla tillbaka i missbruk igen.
Citera
2014-02-23, 21:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men concerta är å andra sidan en barnmedicin,
Är det samma med metamina?
Citera
2014-02-24, 19:42
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är det samma med metamina?

Vet inte... Men min spontana tanke är att metamina är mkt mer potent och äkta så det finns nog en extrem rädsla för att förskriva detta pga av missbruk.
concertatillverkarna däremot måste snabbt som ögat finna studier som påvisar concertans effekt då vuxna med ADHD är en potentiell miljard/billion industri
Citera
2014-02-24, 19:45
Medlem
Benso1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild Jack
Jag har ritalin och gillar det inte alls men tycker det ändå är bättre än concerta i alla fall.. Du kanske ska byta ? eller kombinera med ritalin ?

Min utgångspunkt är väl att öka concertan, ge den 100% chans och därefter ritalin och sen gå över till de "riktiga" ADHD medicinerna, helst metamina. Lika bra att testa en i taget och ha tålamod, blir nog lätt förvirrad annars och byter fram och tillbaka.
Citera
2014-02-24, 20:34
Medlem
Märker ni effekt av OMEGA-3?

Kanske inte verkningslöst för alla?

(FB) Omega-3-tillskott onödigt (enligt professor vid Stockholms universitet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in