2016-07-10, 15:39
Medlem
spknoises avatar
Hur märker ni om en person med ADHD har hög IQ? Om man jämnför med en "normal" person.
Senast redigerad av spknoise 2016-07-10 kl. 15:42.
Citera
2016-07-10, 16:48
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Experimentet börjar imorgon gud så spännande

Om du nu tänker experimentera med detta så måste du komma ihåg att det är skillnad på Cannabis och Cannabis, det kan skilja sig en hel del åt i balansen och mängden mellan cannabinoiderna inte bara mellan cb-"raserna" ("strains") utan även mellan individuella plantor.

Så om t ex en specifik Sativa har fel inverkan så bör du i regel prova den från flera olika källor för att kunna utvärdera den helt.

Det bästa är så klart om du kan få tag i genuin medicinsk marijuana från USA eller Kanada, som har testats och förskrivs specifikt till personer med dina problem.

Nästan att jag skulle säga att det är ENDA sättet för dig att vara säker på effekten till och med.

Jag råder dig förresten att läsa på om den ickenarkortiska kannabinoiden Cannabigerol och dess alfa-2-a agoniserande samt serotininantagoniserande effekter.

Innan Intuniv kom till Sverige hade jag länge planer på att avla fram plantor som producerade enbart cbg, som behandling - ett brittiskt företag inom medicinsk marijuana har till och med ett patent på en hybridstrain skapad från en rysk mutantsträng av foderhampa och diverse cannabinoidrika illegala strängar - avsedd för behandling av just ADHD.

(Cbg borde förresten vara en ännu mer potent ångestdämpande än guanfacin, så kanske cbg kan användas som behandling av ptsd trots att guanfacin haft begränsat resultat - det är dock substansen ensam i sig det gäller och inte den saliga röra som det blir i plantextrakt)
Citera
2016-07-19, 12:53
Medlem
Jag har en fundering.

AD(H)D ska ju inte synas på tester som jag förstått det men ändå så talar man om låg aktivitet i frontalloben på grund av lågt dopamin.

Om det nu är så, varför mäter man då inte dopaminet under en utredning?

Jag är alltså ute efter rent konkreta, synliga bevis för att diagnosen existerar. Jag är inte ute efter att höra om att det finns en mycket stor grupp människor som upplever samma typ av problematik.

Hur tänker ni som är insatta i ämnet att man skulle kunna bevisa att diagnosen finns genom rent fysiska bevis snarare än betraktelser i beteende och livshistorik?

Är det så att de med AD(H)D har synligt lägre aktivitet i hjärnan? I så fall väljer jag att avfärda detta som falsk vetenskap(utifrån nya rapporter om fMRIs tillförlitlighet gällande hjärnaktivitet) redan nu då jag vet att fMRI analys handlar om väldigt mycket slump.

Tacksam för svar!

(För att lugna människor som får panik av min frågeställning så kan jag säga redan nu att jag tror att AD(H)D existerar, men att det är en modediagnos, och är därför oerhört överdiagnostiserad.)
Citera
2016-07-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Hur märker ni om en person med ADHD har hög IQ? Om man jämnför med en "normal" person.

Nu talar jag ur ett AD(H)D perspektiv och hur jag uppfattar mig själv eftersom att jag faller under kategorin "halvsmart" (alltså ganska avsevärt mer skärpt än en normalbegåvad men jag är inte på något sätt ett geni)

Jag personligen tänker snabbare än snittet, betydligt snabbare! Jag befinner mig ofta ett eller ett par steg före den andre om jag är inne i en het diskussion vilket kan leda till en känsla av att jag kör över den andre personen och det är sällan uppskattat vare sig från min sida eller den andres, det leder lätt till sura miner. Jag brukar be folk att hojta till om jag drar iväg och mitt tempo är för högt. Sånt uppskattas av bägge parter. Våga säga till! AD(H)D personer kan vara sjukt störande!

Jag associerar väldigt snabbt till vad som sägs och är bra att diskutera idéer med. Är ingen optimistkonsult, har förmåga att nackdelar och fördelar lika bra tror jag. Har startat en del projekt i mitt yrkesliv (som projektledare över 7-9 personer) och har alltid haft en god förmåga att para ihop rätt personer med varandra för att få saker gjorda så bra som möjligt.

Vet inte om det är typiskt för diagnosen att kunna läsa av andras styrkor och mindre starka sidor. Är nog mer ett personlighetsdrag.

Hur bedömer man om någon är smart? Svår fråga.
Jag gör det oftast snabbt i alla fall. Det jag brukar reagera mest på är ordval och tonläge.

Välgrundade tankar och förmåga att tänka utanför lådan brukar hänga ihop med begåvning.

Problemlösning överlag, kan handla om vad som helst.

Kroppshållning och hur vaken blick någon har säger en del, kanske inte om hur smart personen är men att den eventuellt är ruskigt uppmärksam(vilket jag ofta kopplar till begåvning/grubblande)

Personer med diagnosen har ofta en kreativ ådra som de ibland inte är medvetna. Men när de väl fått igång ådran så brukar det bli bra grejer av det! Detta har så klart inte med IQ att göra med i alla fall, men ändå. Det är positivt i min värld.

OKEY! Nu har jag öppnat för lite fria tankar kring ämnet. Jag har inte funderat nämnvärt kring detta själv, jag har mer att säga men sparar det utifall att någon har mer att fylla på med.

Utgång!
Citera
2016-07-21, 09:10
Medlem
spknoises avatar
Fick byta till Elvanse. Vilken skillnad! Ett inre lugn och inga biverkningar.

Metylfenidat borde förbjudas!
Citera
2016-07-21, 19:54
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulphate
Jag har en fundering.

AD(H)D ska ju inte synas på tester som jag förstått det men ändå så talar man om låg aktivitet i frontalloben på grund av lågt dopamin.

Jag är alltså ute efter rent konkreta, synliga bevis för att diagnosen existerar. Jag är inte ute efter att höra om att det finns en mycket stor grupp människor som upplever samma typ av problematik.

Hur tänker ni som är insatta i ämnet att man skulle kunna bevisa att diagnosen finns genom rent fysiska bevis snarare än betraktelser i beteende och livshistorik?

Är det så att de med AD(H)D har synligt lägre aktivitet i hjärnan? I så fall väljer jag att avfärda detta som falsk vetenskap(utifrån nya rapporter om fMRIs tillförlitlighet gällande hjärnaktivitet) redan nu då jag vet att fMRI analys handlar om väldigt mycket slump.

Tacksam för svar!

(För att lugna människor som får panik av min frågeställning så kan jag säga redan nu att jag tror att AD(H)D existerar, men att det är en modediagnos, och är därför oerhört överdiagnostiserad.)

Ifall det stämmer om dopamin så finns det nya antidepressiva på marknaden nu som påverkar dopamin istället för serotonin och noradrenalin. Kanske kan dopamin antidepressiva funka för ADHD i framtiden?

Citat:
Nu talar jag ur ett AD(H)D perspektiv och hur jag uppfattar mig själv eftersom att jag faller under kategorin "halvsmart" (alltså ganska avsevärt mer skärpt än en normalbegåvad men jag är inte på något sätt ett geni)

Jag personligen tänker snabbare än snittet, betydligt snabbare! Jag befinner mig ofta ett eller ett par steg före den andre om jag är inne i en het diskussion vilket kan leda till en känsla av att jag kör över den andre personen och det är sällan uppskattat vare sig från min sida eller den andres, det leder lätt till sura miner. Jag brukar be folk att hojta till om jag drar iväg och mitt tempo är för högt. Sånt uppskattas av bägge parter. Våga säga till! AD(H)D personer kan vara sjukt störande!

Jag associerar väldigt snabbt till vad som sägs och är bra att diskutera idéer med. Är ingen optimistkonsult, har förmåga att nackdelar och fördelar lika bra tror jag. Har startat en del projekt i mitt yrkesliv (som projektledare över 7-9 personer) och har alltid haft en god förmåga att para ihop rätt personer med varandra för att få saker gjorda så bra som möjligt.

Vet inte om det är typiskt för diagnosen att kunna läsa av andras styrkor och mindre starka sidor. Är nog mer ett personlighetsdrag.

Hur bedömer man om någon är smart? Svår fråga.
Jag gör det oftast snabbt i alla fall. Det jag brukar reagera mest på är ordval och tonläge.

Välgrundade tankar och förmåga att tänka utanför lådan brukar hänga ihop med begåvning.

Problemlösning överlag, kan handla om vad som helst.

Kroppshållning och hur vaken blick någon har säger en del, kanske inte om hur smart personen är men att den eventuellt är ruskigt uppmärksam(vilket jag ofta kopplar till begåvning/grubblande)

Personer med diagnosen har ofta en kreativ ådra som de ibland inte är medvetna. Men när de väl fått igång ådran så brukar det bli bra grejer av det! Detta har så klart inte med IQ att göra med i alla fall, men ändå. Det är positivt i min värld.

OKEY! Nu har jag öppnat för lite fria tankar kring ämnet. Jag har inte funderat nämnvärt kring detta själv, jag har mer att säga men sparar det utifall att någon har mer att fylla på med.

Utgång!

Jag vet inte. Att ha ADHD ökar inte din IQ på samma sätt som om du har Bipolär sjukdom 2. Eller Aspergers syndrom och vissa personlighetsstörningar för den delen. Men många med ADHD har ju annan psykiatrisk problematik också, så nog finns det alltid intelligenta personer med ADHD ute i samhället. Det finns ju bland annat många duktiga föreläsare om funktionsnedsättningen.
Citera
2016-07-21, 19:55
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Fick byta till Elvanse. Vilken skillnad! Ett inre lugn och inga biverkningar.

Metylfenidat borde förbjudas!

Vad hände när du tog Metylfenidat?

Jag har testat Elvanse och blev speedad som bara den på den.
Citera
2016-07-21, 20:19
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vad hände när du tog Metylfenidat?

Jag har testat Elvanse och blev speedad som bara den på den.

Tyckte jag blev orolig i kroppen och väldigt trött efteråt.
Citera
2016-07-21, 21:09
Avslutad
Måste bara få skriva av mig lite jag var på min första dejt sedan 2014 och det kändes som att jag var grå och tråkig som att något höll mig tillbaka. Min första tanke var att medicinen ritalin/voxra gjort mig mer normal och mindre "färgstark och galen" som jag varit tidigare. Har spenderat hela dagen på att överanalysera osv innan jag skulle träffa henne så kanske tom var någon form av prestationsångest. Vi pratade hela tiden och hon skrattade konstant så jag kanske är lite hård mot mig själv, kan bara inte sätta fingret på det.
Citera
2016-07-22, 03:16
Medlem
Soldier9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Måste bara få skriva av mig lite jag var på min första dejt sedan 2014 och det kändes som att jag var grå och tråkig som att något höll mig tillbaka. Min första tanke var att medicinen ritalin/voxra gjort mig mer normal och mindre "färgstark och galen" som jag varit tidigare. Har spenderat hela dagen på att överanalysera osv innan jag skulle träffa henne så kanske tom var någon form av prestationsångest. Vi pratade hela tiden och hon skrattade konstant så jag kanske är lite hård mot mig själv, kan bara inte sätta fingret på det.

Har man inte dejtat på 2 år så är det nog ingen överraskning att man är lite ur form eller har prestationsångest!
Citera
2016-07-22, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soldier9
Har man inte dejtat på 2 år så är det nog ingen överraskning att man är lite ur form eller har prestationsångest!

Mer mentalt kunde inte känna någon lycka eller glädje inombords men det är väl det fantastiska med att vara deprimerad. Hon var dessutom 10 poängare med kul personlighet.... Aah livet suger.
Citera
2016-07-23, 17:15
Medlem
Citat:
Jag har en fundering.

Tacksam för svar!

Och jag misstänker att du i te har den BLEKASTE AAAANING om hur många tester man gör, vilka tester man gör samt övriga utredningar?

Jag tror att du är en sådan person som tror att man går till läkare 1 ggn o sedan får man en "stämpel i boken" = adhd

OM du bara visste, så skulle du inte skriva nåt så dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in