2013-11-03, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
1: Ja, men vad är hönan och ägget liksom? Det kan lika gärna vara så att adhd-symptomen kommer av brist på struktur.

Jag har svårt att tro att brist på struktur kan leda till adhd symptom. Forskning visar att man kan se fysiska skillnader i hjärnan hos personer med adhd.

Citat:
2: Hur menar du? Kan det aldrig vara fel på ett samhälle? Idéen med ett samhälle är ju att det ska struktureras för största möjliga välmående för dess invånare.
Människor har funnits i hundratusentals år, den moderna civilisationen en bråkdel av den siffran.

Med samhälle menar jag en grupp människor som kan arbeta och leva tillsammans. Samhället är då format efter gruppens egenskaper. Jag menar alltså att det inte finns en liten grupp människor som ritar upp riktlinjer för hur samhället ska se ut. Därför skrev jag att det aldrig kan vara fel på samhället. Lite som att en krympling säger att det är fel på samhället för att hen inte kan köra sin rullstol överallt.

Citat:
ADHD-symptom ger snarare bättre förutsättning för fortplantning än andra. Ständigt kicksökande är centralt, vilket ger ett "knulla-runt"-beteende.

Tyvärr verkar ju detta beteende resultera i kriminalitet och drogberoende också, vilket i mina öron inte låter så optimalt för fortplantning.
Citera
2013-11-03, 15:56
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Jag har svårt att tro att brist på struktur kan leda till adhd symptom. Forskning visar att man kan se fysiska skillnader i hjärnan hos personer med adhd.
Okej. Vad du egentligen säger är att du inte har gjort din hemläxa om du vill sitta och diskutera ADHD. Brist på struktur i sin vardag är en primär faktor till adhd-symptom hos många vuxna (och barn). Det har visat sig att den bästa hjälp man kan ge någon med ADHD är en kalender, typ. När inte rutiner och planering finns med från uppväxten finns det alltid en stress över saker som inte blir gjorda, saker som alltid glöms etc. Denna ständiga stress skapar ångest, svårt för koncentration, behov av att fly vardagen till droger etc etc. Dvs symtom för ADHD.

Du har rätt i att man har funnit fysiska skillnader i hjärnan mellan ADHD-diagnostiserade och andra människor. Men när uppstår skillnaden? En människas hjärna är superelastisk. Den ändras beroende på omgivningen och på vad den utsätts för.

Citat:
Med samhälle menar jag en grupp människor som kan arbeta och leva tillsammans. Samhället är då format efter gruppens egenskaper. Jag menar alltså att det inte finns en liten grupp människor som ritar upp riktlinjer för hur samhället ska se ut. Därför skrev jag att det aldrig kan vara fel på samhället. Lite som att en krympling säger att det är fel på samhället för att hen inte kan köra sin rullstol överallt.
Alltså, folk med ADHD-symptom är inte en liten grupp. Kolla på USA, där anses var sjätte high school-elev ha ADHD. Det är ju naturligtvis helt sjukt, och ett tydligt bevis på att ADHD är helt kontextuellt, det blir ett problem beroende på omgivningen.
Den svenska skolan är ett skämt. Här tänker vi att alla ska behandlas lika, utifrån samma förutsättningar. Det gör att de som behöver mer hjälp än andra känner sig värdelösa, eftersom de gång på gång misslyckas, samt att de som har väldigt lätt för sig blir understimulerade. Det sistnämnda är lika illa, Sverige går miste om så sjukt mycket resurser.

Citat:
Tyvärr verkar ju detta beteende resultera i kriminalitet och drogberoende också, vilket i mina öron inte låter så optimalt för fortplantning.
Det enda som krävs för fortplantning är oskyddat samlag. Vem tror du är mest benägen till det? Någon med allt iordning, eller någon vars liv är i kaos?
Senast redigerad av anyonethere 2013-11-03 kl. 16:00.
Citera
2013-11-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drumelix
J

Nu den 1 November sitter jag med en klar diagnos som endast krävde ett besök hos sköterska, två blanketter att fylla i, QB-test, och ett läkarbesök, i onsdags började jag min Concerta-behandling.
Så 5 månader tog det för mig från början till slut. Lite tufft är det i början när man bara får 18 mg en gång om dagen i en vecka räcker inte riktigt, men på onsdag ska vi öka dosen.

Citat:
Ursprungligen postat av Wild Jack
Tjenare alla mina adhd vänner

jag har just nu 170mg ritalin om dagen tycker det fungerar olika varje dag
är inte nöjd med "resultatet" borde jag ta en höjning eller kanske gå vidare till någon annan medicin? !?!
Det är skakande, vad ritalin, concerta & Co tillfogar oss och våra barn:
http://www.youtube.com/watch?v=dbx90xkWbRc

Videon syftar till forskningen i USA, men är på tyska. Jag tror dock, att det är inte svårt att hitta den på engelska. Läs i tråden flashback.org/t1912024 i stället.
Citera
2013-11-04, 03:49
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tittat på hur du dricker och äter när du äter metamina och när du inte äter metamina?
Till viss del. Inte helt bekräftat det men det verkar som att intag av sockerhaltiga drycker minst varje timme gör det hela en bra bit bättre. Misstänker det förvärrar problem med blodsockret jag gissningsvis har sedan en tid tillbaka sedan jag slutat bruka benzodiazepiner.

Skall räkna kalori-intag i fortsättningen. Antagligen köpa blodsocker-mätare.
Citera
2013-11-04, 04:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Antagligen köpa blodsocker-mätare.
är de inte rätt dumt att köpa när du kan få gratis googla på abbott blodsockermätare (inte helt säker på stavningen av abbott) så kan du beställa 2st med 10 teststickor/nålar vardera utan att hosta upp en krona, fler teststickor/nålar hittar du på ebay.

Ska du ha nåt via vårdcentralen så räkna med att dom kan ha krav på diabetes-diagnos, om det är lågt blodsocker som spökar så kan du testa att dricka lite sockervatten för att se om de hjälper att höja blodsockret.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-04 kl. 04:30.
Citera
2013-11-04, 13:33
Medlem
Citat:
Okej. Vad du egentligen säger är att du inte har gjort din hemläxa om du vill sitta och diskutera ADHD. Brist på struktur i sin vardag är en primär faktor till adhd-symptom hos många vuxna (och barn).

Jag tycker ju att det låter rimligare att det är adhd problematiken som gör det svårt att strukturera vardagen, men som du säger, så har jag inte gjort ADHD hemläxan. Eftersom du uppenbarligen gjort det kan du säkert referera till uppgiftskällan?

Citat:
Det har visat sig att den bästa hjälp man kan ge någon med ADHD är en kalender, typ.

Jag tycker att adhd mediciner är det bästa hjälpmedlet. Först då kan jag fokusera på mina mål tillräckligt länge för att fullfölja dom, och pricka av dom en och en utan att ständigt bli distraherad av andra saker.

Citat:
När inte rutiner och planering finns med från uppväxten finns det alltid en stress över saker som inte blir gjorda, saker som alltid glöms etc. Denna ständiga stress skapar ångest, svårt för koncentration, behov av att fly vardagen till droger etc etc. Dvs symtom för ADHD.

Är adhd symptomen så svåra att det skapar problem i livet är det väl rimligt att man äter medicin mot det? Kan symptomen lindras mha en kalender istället för medicin är det väl jättebra. Men jag har svårt för att se, som jag skrev lite om ovan, hur en kalender kan förlänga ens fokus eller göra en mindre impulsiv.

Citat:
Den svenska skolan är ett skämt. Här tänker vi att alla ska behandlas lika, utifrån samma förutsättningar. Det gör att de som behöver mer hjälp än andra känner sig värdelösa, eftersom de gång på gång misslyckas

Jag tycker iaf det är rimligt att man lägger mest krut på den breda gruppen med liknande förutsättningar. Nu var det många år sen jag gick i skolan, men på den tiden fick dom som hade svårigheter extra hjälp i form av studerande i mindre grupper.

Citat:
Det enda som krävs för fortplantning är oskyddat samlag. Vem tror du är mest benägen till det? Någon med allt iordning, eller någon vars liv är i kaos?

Det är ju svårt att spekulera i. Hade jag varit kvinna hade jag nog valt mannen med ordning i sitt liv.
Citera
2013-11-06, 19:23
Medlem
gulligumsans avatar
Idag gjorde jag första testen.
Det var inget märkvärdigt förutom att man kände sig rätt korkad haha.
Får man veta hur många rätt och så man hade sen? Eller förblir det osagt? Haha
Citera
2013-11-06, 19:59
Medlem
The USA Drug Enforcement Administration classifies Ritalin and other ADHD drugs in the same class of highly addictive drugs as cocaine, morphine and opium:

http://www.cchrint.org/2012/09/06/kiddiecocaine-ritalin/
Citera
2013-11-08, 10:05
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Till viss del. Inte helt bekräftat det men det verkar som att intag av sockerhaltiga drycker minst varje timme gör det hela en bra bit bättre. Misstänker det förvärrar problem med blodsockret jag gissningsvis har sedan en tid tillbaka sedan jag slutat bruka benzodiazepiner.

Skall räkna kalori-intag i fortsättningen. Antagligen köpa blodsocker-mätare.

Lågt intag av föda och då i synnerhet kolhydrat kan medföra en kroppsegen uppreglering av katekolaminer vilket i samband med stimulantia kan orsaka symptom som man traditionellt förknippar med lågt blodsocker och/eller överstimulering av perifer typ. Med tanke på ditt tidigare bensodiazepinbruk blir det än mer påtagligt.

Jag skulle dock tippa på att något annat än just sockervatten kan vara att föredra. Förutsatt att du har leverglykogen till hands bör problemen minska och efter en viss tillvänjning likaså. Att äta stort och gott på morgonen tycker jag löser det här under ganska lång tid framöver. Huruvida det rör sig om komplexa eller snabba kolhydrater spelar nog mindre roll, men tillsammans med fett och protein blir magsäckstömningen långsammare och du kommer kontinuerligt fylla på dina depåer och ha ett angenämt blodsocker under lång tid.

Kolhydrat kvällstid är nog också en bra idé.
Citera
2013-11-08, 13:50
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManMannen
.
Bra info.
Börjar bli bättre med tillvänjning tror jag bestämt. Börjar bli mer hunrig också.
Har ju haft migränartade symptom hela detta året. Vilket ju leder mig att fundera på reglering av blodkärl, men har haft detta även utan stimulanter så det verkar vara mer allmänt relaterat utav en kombination faktorer.

Tack ankan för tipset
Senast redigerad av Nume 2013-11-08 kl. 13:58.
Citera
2013-11-13, 22:17
Medlem
SlurpareNs avatar
Aldrig känt av något sådant och käkar relativt lite kolhydrater, fastar 18-20 timmar om dygnet också. Så länge jag dricker mycket vatten och äter det jag behöver under de resterande 6-4 timmarna så mår jag hur bra som helst.

Av personlig erfarenhet så skulle jag säga att det viktigaste är att få nog med sömn och att dricka nog mycket vätska under dagen, dagar då man har slarvat med vätskan så mår man ruskigt dåligt.
Citera
2013-11-15, 16:23
Medlem
masterior26s avatar
När jag tar ritalin/concerta (inte varje dag) så får jag kraftig ångest, jag lider ju av GAD men ni som äter medicin mot ADHD eller ADD och samtidigt har problem med ångest. Märker ni av att ångesten blir värre? Eller det kanske bara är i början av behandlingen och när man väl ätit in sig så kanske den inte har den bieffekten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in