2013-10-24, 23:06
Medlem
gulligumsans avatar
Vad är det för skillnad på add och adhd i relativt kort formulering?
Citera
2013-10-24, 23:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Vad är det för skillnad på add och adhd i relativt kort formulering?
Hyperaktivitet, läs på wikipedia.
Citera
2013-10-25, 02:04
Medlem
nnnipzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyonethere
Det här med ADHD kommer betraktas helt annorluna inom en snar framtid. Ja, alla dessa problem är på riktigt, men diagnosen ges vid en viss gräns, alltså när symptomen är visst stora eller innebär visst mycket problem i livet. Om jag nu blir av med stora delar av symptomen genom att strukturera upp mitt liv, och symptomen inte kommer tillbaks även efter medicin, ska jag klassas som att jag inte har ADHD då?

Vi är en annan typ av människor och världen som den ser ut just nu passar inte oss. Det är inte oss det är fel på, det är hur samhället ser ut och sättet det är tänkt att man ska leva sitt liv på.

Citera
2013-10-30, 23:05
Avslutad
Min utredning sparkade igång i måndags med mitt första möte med psykologen. Fick sitta och göra en herrans massa test med figurer, siffror, allmänbildning, ord och liknande för att se min "begåvning" bl.a. Fick ny tid nästa fredag så har jag tur är jag klar lagom till Jul!

Är det något jag ska tänka på när man gör sin utredning? Hon poängterade flera gånger att "bara för att man har koncentrationssvårigheter så betyder det inte att man har ADHD". Hon avvisade dessutom detta forum och denna del om just ADHD eftersom hon ansåg att flertalet här går förmodligen på droger och inte har ADHD egentligen.
Citera
2013-10-31, 11:47
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Min utredning sparkade igång i måndags med mitt första möte med psykologen. Fick sitta och göra en herrans massa test med figurer, siffror, allmänbildning, ord och liknande för att se min "begåvning" bl.a. Fick ny tid nästa fredag så har jag tur är jag klar lagom till Jul!

Är det något jag ska tänka på när man gör sin utredning? Hon poängterade flera gånger att "bara för att man har koncentrationssvårigheter så betyder det inte att man har ADHD". Hon avvisade dessutom detta forum och denna del om just ADHD eftersom hon ansåg att flertalet här går förmodligen på droger och inte har ADHD egentligen.

Gör bara det du blir tillsagd att göra. Får du sedan en ADHD-diagnos eller inte får du reda på när utredningen är klar.
Citera
2013-11-01, 08:27
Medlem
Jag hade en sån jävla flax med min utredning, är 32 år med en bakgrund som många andra med ADHD, droger, lätt kriminalitet, kraschad skolgång, kraschad ekonomi mm mm.
Bestämde mig i Juni i år att jag skulle fixa en remiss till en utredning, besökte vårdcentralen där jag bor, kass läkare som halvhjärtat verkar vilja skicka en remiss. Gör det till slut och skriver ut antidepp (Paroxetin) för det kan ju hjälpa
Läkaren kontaktar mig igen efter ngn vecka och säger att dom vägrar ta emot min remiss för jag har använt droger, jag har inte fyllt i en blankett. Läkaren fixar detta men utan resultat.

När jag till slut gett upp så dimper ett brev ner i brevlådan: Kallelse till Neuropsykiatriska Utredningsenheten den 23 September, underbart!
Nu den 1 November sitter jag med en klar diagnos som endast krävde ett besök hos sköterska, två blanketter att fylla i, QB-test, och ett läkarbesök, i onsdags började jag min Concerta-behandling.
Så 5 månader tog det för mig från början till slut. Lite tufft är det i början när man bara får 18 mg en gång om dagen i en vecka räcker inte riktigt, men på onsdag ska vi öka dosen.
Citera
2013-11-02, 03:20
Medlem
Wild Jacks avatar
Tjenare alla mina adhd vänner

jag har just nu 170mg ritalin om dagen tycker det fungerar olika varje dag
är inte nöjd med "resultatet" borde jag ta en höjning eller kanske gå vidare till någon annan medicin? !?!

vad har du för medicin och styrka?
har du testat dig fram och i så fall i vilken ordning?
Citera
2013-11-02, 08:56
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wild Jack
Tjenare alla mina adhd vänner

jag har just nu 170mg ritalin om dagen tycker det fungerar olika varje dag
är inte nöjd med "resultatet" borde jag ta en höjning eller kanske gå vidare till någon annan medicin? !?!

vad har du för medicin och styrka?
har du testat dig fram och i så fall i vilken ordning?
Jag har inte direkt testat allt som finns. Men rent farmakologiskt borde väl Elvanse funka mest likvärdigt ifrån dag till dag. Gissar jag. Verkar ha en snygg kurva i vart fall...

170mg är ganska mycket, jag skulle byta. Om det är vanliga Ritalin som verkar direkt skulle jag väl testa Concerta eller depot-varianten av Ritalin. Se om det blir jämnare (bara personlig gissning).

Själv bara provat Ritalin/concerta enstaka gånger och det vara bara otrevligt. Metamina funkar okej för mig, bortsett huvudvärk som kommer ibland och jag försöker räkna ut vad det beror på. Inte direkt använt det länge.

Men alla preparat lär kunna hända samma sak du beskriver. Beror väl lite på hur du menar. Gissar bara att det kan bli bättre med en långsammast möjliga utsöndring/frisättning av preparatet.
Citera
2013-11-02, 16:27
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Metamina funkar okej för mig, bortsett huvudvärk som kommer ibland och jag försöker räkna ut vad det beror på. Inte direkt använt det länge.
Tittat på hur du dricker och äter när du äter metamina och när du inte äter metamina?
Citera
2013-11-02, 20:39
Medlem
Citat:
Om jag nu blir av med stora delar av symptomen genom att strukturera upp mitt liv, och symptomen inte kommer tillbaks även efter medicin, ska jag klassas som att jag inte har ADHD då?

Lyckas du strukturera upp ditt liv utan medicin så är dina adhd symptom uppenbarligen inte så problematiska.

Citat:
Vi är en annan typ av människor och världen som den ser ut just nu passar inte oss. Det är inte oss det är fel på, det är hur samhället ser ut och sättet det är tänkt att man ska leva sitt liv på.

Det är aldrig fel på samhället. Samhället ser ut som det gör då en majoritet fungerar på samma sätt och bygger samhället runt dessa egenskaper. Dom som inte passar in i samhället har sämre förutsättningar för fortplantning, och tur är väl det då genetiska förutsättningar spelar en roll vid adhd.
Citera
2013-11-03, 11:57
Medlem
anyonetheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokiplast
Lyckas du strukturera upp ditt liv utan medicin så är dina adhd symptom uppenbarligen inte så problematiska.

Det är aldrig fel på samhället. Samhället ser ut som det gör då en majoritet fungerar på samma sätt och bygger samhället runt dessa egenskaper. Dom som inte passar in i samhället har sämre förutsättningar för fortplantning, och tur är väl det då genetiska förutsättningar spelar en roll vid adhd.

1: Ja, men vad är hönan och ägget liksom? Det kan lika gärna vara så att adhd-symptomen kommer av brist på struktur.

2: Hur menar du? Kan det aldrig vara fel på ett samhälle? Idéen med ett samhälle är ju att det ska struktureras för största möjliga välmående för dess invånare.
Människor har funnits i hundratusentals år, den moderna civilisationen en bråkdel av den siffran.

ADHD-symptom ger snarare bättre förutsättning för fortplantning än andra. Ständigt kicksökande är centralt, vilket ger ett "knulla-runt"-beteende

.
Citera
2013-11-03, 13:20
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tittat på hur du dricker och äter när du äter metamina och när du inte äter metamina?

Tänkte samma sak, amfetamin tenderar att göra att man ej känner av hunger o törst lika mkt så gäller att komma ihåg att dricka vatten regelbundet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in