Citat:
Ursprungligen postat av
sokiplast
Jag har svårt att tro att brist på struktur kan leda till adhd symptom. Forskning visar att man kan se fysiska skillnader i hjärnan hos personer med adhd.
Okej. Vad du egentligen säger är att du inte har gjort din hemläxa om du vill sitta och diskutera ADHD. Brist på struktur i sin vardag är en primär faktor till adhd-symptom hos många vuxna (och barn). Det har visat sig att den bästa hjälp man kan ge någon med ADHD är en kalender, typ. När inte rutiner och planering finns med från uppväxten finns det alltid en stress över saker som inte blir gjorda, saker som alltid glöms etc. Denna ständiga stress skapar ångest, svårt för koncentration, behov av att fly vardagen till droger etc etc. Dvs symtom för ADHD.
Du har rätt i att man har funnit fysiska skillnader i hjärnan mellan ADHD-diagnostiserade och andra människor. Men när uppstår skillnaden? En människas hjärna är superelastisk. Den ändras beroende på omgivningen och på vad den utsätts för.
Citat:
Ursprungligen postat av
sokiplast
Med samhälle menar jag en grupp människor som kan arbeta och leva tillsammans. Samhället är då format efter gruppens egenskaper. Jag menar alltså att det inte finns en liten grupp människor som ritar upp riktlinjer för hur samhället ska se ut. Därför skrev jag att det aldrig kan vara fel på samhället. Lite som att en krympling säger att det är fel på samhället för att hen inte kan köra sin rullstol överallt.
Alltså, folk med ADHD-symptom är inte en liten grupp. Kolla på USA, där anses var sjätte high school-elev ha ADHD. Det är ju naturligtvis helt sjukt, och ett tydligt bevis på att ADHD är helt kontextuellt, det blir ett problem beroende på omgivningen.
Den svenska skolan är ett skämt. Här tänker vi att alla ska behandlas lika, utifrån samma förutsättningar. Det gör att de som behöver mer hjälp än andra känner sig värdelösa, eftersom de gång på gång misslyckas, samt att de som har väldigt lätt för sig blir understimulerade. Det sistnämnda är lika illa, Sverige går miste om så sjukt mycket resurser.
Citat:
Ursprungligen postat av
sokiplast
Tyvärr verkar ju detta beteende resultera i kriminalitet och drogberoende också, vilket i mina öron inte låter så optimalt för fortplantning.
Det enda som krävs för fortplantning är oskyddat samlag. Vem tror du är mest benägen till det? Någon med allt iordning, eller någon vars liv är i kaos?