2013-08-19, 04:07
Medlem
Jag har varken ADHD eller Autism w/e. Men tror ni inte alla dessa diagnoser är bara bullshit egentligen? Bara att dem som har "ADHD" är det som personer som inte anpassa sig så bra för dagens moderna samhälle?

det är min syn på det hela. Både med asberger och ADHD/ADD fast sen att vara efterbliven är ju en annan sak..

ASså att ADHD skulle vara något fel i hjärnan, men de tror jag inte ^^
Citera
2013-08-19, 07:38
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flystar
Jag har varken ADHD eller Autism w/e. Men tror ni inte alla dessa diagnoser är bara bullshit egentligen? Bara att dem som har "ADHD" är det som personer som inte anpassa sig så bra för dagens moderna samhälle?

det är min syn på det hela. Både med asberger och ADHD/ADD fast sen att vara efterbliven är ju en annan sak..

ASså att ADHD skulle vara något fel i hjärnan, men de tror jag inte ^^

Det finns ett flertal gener kopplade till ADHD och man kan se skillnader i hjärnfunktion med FMRI. Så nej, det tror jag inte.
Citera
2013-08-19, 23:23
Avslutad
Ni som går på medicin och blir "bättre" hur är känslan? Jag har alltid velat studera men min ADHD (utredning pågår) gör det svårt att ens läsa tidningsartiklar. Blir det som natt och dag om man hittar rätt dos eller medicin?
Citera
2013-08-20, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Ni som går på medicin och blir "bättre" hur är känslan? Jag har alltid velat studera men min ADHD (utredning pågår) gör det svårt att ens läsa tidningsartiklar. Blir det som natt och dag om man hittar rätt dos eller medicin?
Ja, skillnaden är som natt och dag för mig. Det kan fortfarande vara svårt ibland, men det är fortfarande ändå en oerhört stor skillnad.
Citera
2013-08-20, 19:03
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi

Som ovanstående skriver så är skillnaden stor.
Citera
2013-08-23, 20:43
Medlem
Ni som tar omega 3, märker ni verkligen någon större skillnad?
Citera
2013-08-24, 10:11
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Jag tar inte Omega-3. Men det och järn ska ju kunna lindra ADHD-symtom lite.

Men att endast ta Omega-3 utan någon annan behandlingsform hjälper nog inte jättemycket.
Citera
2013-08-24, 20:35
Medlem
draugen666s avatar
Jag har diagnosen ADHD Och jag förstår inte hur Omega-3 skulle kunna lindra
För mig hjälper endast tjack el Conserta el Ritalin
Citera
2013-08-24, 20:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draugen666
Och jag förstår inte hur Omega-3 skulle kunna lindra...
Brist på olika ämnen kan påverka hjärnan negativt, det kan i sig ge problem men kan även förvärra existerande problem.
Citera
2013-08-25, 11:34
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Jag har ätit det dagligen i flera år och märker skillnad, men det rör sig främst om minneskapacitet och upplevd intelligens överlag, inget direkt kopplat till min diagnos.

Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag tar inte Omega-3. Men det och järn ska ju kunna lindra ADHD-symtom lite.

Men att endast ta Omega-3 utan någon annan behandlingsform hjälper nog inte jättemycket.

Citat:
Ursprungligen postat av draugen666
Jag har diagnosen ADHD Och jag förstår inte hur Omega-3 skulle kunna lindra
För mig hjälper endast tjack el Conserta el Ritalin

Det finns en del forskning på ämnet.

Omega-3 fatty acid treatment of children with attention-deficit hyperactivity disorder: A randomized, double-blind, placebo-controlled study.

Omega-3 fatty acid supplementation for the treatment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptomatology: systematic review and meta-analysis.

[Omega-3 and omega-6 fatty acids in the treatment of children and adolescents with ADHD].

Omega-3 fatty acids in ADHD and related neurodevelopmental disorders.

Detta hittade jag på bara ett par minuter. Väldigt kortfattat så finns det indikationer på att omega-3 kan minska symptom hos individer med ADHD, i vissa fall rätt mycket, men att mer forskning behövs.

Jag tycker definitivt att man bör komplettera med omega-3 om man inte äter fet fisk flera gånger i veckan. Själv äter jag 6g 70% omega-3 dagligen, vilket ger en rätt lagom dos DHA/EPA. Andra tillskott som kan vara fördelaktiga är vitamin D och magnesium. I övrigt tycker jag inte att man behöver några vitamin- eller mineraltillskott såvida ens kost inte är bristfällig, men visst finns det andra intressanta kosttillskott också.
Citera
2013-09-04, 14:33
Medlem
strykn1ns avatar
Jag har diagnosen ADD och har precis börjat äta Concerta 18mg (startdos). Men helgen innan jag fick receptet så blev jag karatefull och gjorde misstaget med att röka cannabis. (ca 4 jointar) trots att jag vet att en urinprov och uppföljning hägrar. Vad kan detta få för konsekvenser? Kan jag bli av min medicin nu?
Citera
2013-09-04, 16:07
Medlem
Radera eller nått.
Senast redigerad av Smetklet 2013-09-04 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in