2010-09-16, 14:40
Medlem
Hildeberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Gör det och hör av dig i tråden om det händer någonting. För allas intressens skull.

Japp!

Ska först skriva här lite senare exakt om hur jag uppfattar mig själv och se vad ni säger.
Citera
2010-09-16, 18:36
Medlem
Min psykolog tog upp adhd i dag och uttryckte sig: "Det här ska vi kolla upp". Sedan nämnde han inget mer om det. Vad kan hända härnäst? Ska jag påminna honom om att jag vill ha utredningen eller har processen redan startat? Jag är lite blyg för att fråga eftersom jag skäms för att prata om diagnoser.
Citera
2010-09-17, 17:38
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Min psykolog tog upp adhd i dag och uttryckte sig: "Det här ska vi kolla upp". Sedan nämnde han inget mer om det. Vad kan hända härnäst? Ska jag påminna honom om att jag vill ha utredningen eller har processen redan startat? Jag är lite blyg för att fråga eftersom jag skäms för att prata om diagnoser.

Misstänker att psykologen har koll på läget, så ta det lugnt bara.
Citera
2010-09-17, 21:53
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk

Psykologen startar inte ngn utredning utan att du godkänner det. Och du har all rätt i världen att tacka nej el. avbryta utredningen om du vill.
Påminn psykologen nästa gång ni ses om det är så att du vill genomföra utredningen.
Citera
2010-09-19, 09:20
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
...Varken du eller Querl verkar ha något större begrepp om vad kärnan av problematiken i dessa hinder utgörs av, om man skall utgå från hur ni beskriver våra "hinder" det är lite mer avancerat än att vi inte kan sitta still eller är asociala det är ett helt pärlband av konsekvenser som i grunden bygger på att vi har en annan fysiologi.

Bara för att du placerar mig i en miljö där min problematik ej framtäder lika tydligt innebär inte att du skulle "botat" mig

Jag är gammal nog att försäkra dig att då jag gick i skolan så fanns det inte EN ADHD-unge i någon av alla de klasser jag gick i. Ingen person med svår ADHD kan sitta stilla 8 timmar varje dag som vi gjorde - vi var INTE rädda för lärarna.

ADHD (liksom den likaledes explosionsartade ökningen av Autism, demens osv)är en konsekvens av det förgiftade samhället, men lyckligtvis är det inte en obotbar neurologisk skada. Åtskilliga metoder (fettsyror, kosttillskott, undvikande av tillsatser o gifter osv) har uträttat underverk med många ADHDfall, även svåra sådana. Läs Tolonens bok om hur Kosttillskott kan bota Panikångest, depression, ADHD osv.
Citera
2010-09-19, 09:56
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayer
Jag är gammal nog att försäkra dig att då jag gick i skolan så fanns det inte EN ADHD-unge i någon av alla de klasser jag gick i. Ingen person med svår ADHD kan sitta stilla 8 timmar varje dag som vi gjorde - vi var INTE rädda för lärarna.

ADHD (liksom den likaledes explosionsartade ökningen av Autism, demens osv)är en konsekvens av det förgiftade samhället, men lyckligtvis är det inte en obotbar neurologisk skada. Åtskilliga metoder (fettsyror, kosttillskott, undvikande av tillsatser o gifter osv) har uträttat underverk med många ADHDfall, även svåra sådana. Läs Tolonens bok om hur Kosttillskott kan bota Panikångest, depression, ADHD osv.

Vi är vad vi äter
Citera
2010-09-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Querl
Vi är vad vi äter
Vilket innebär att enbart kannibaler är människor. Fast tänker man ett steg längre så är inte ens de människor, eftersom de individer de äter i sin tur ätit något annat. De enda som är människor är isåfall kannibaler som äter kannibaler som äter kannibaler som äter kannibaler... osv., i en cirkel av kannibalism.

Edit: Och ja, jag förstod att du inte menade ordagrant :P
Citera
2010-09-19, 10:39
Medlem
Querls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Vilket innebär att enbart kannibaler är människor. Fast tänker man ett steg längre så är inte ens de människor, eftersom de individer de äter i sin tur ätit något annat. De enda som är människor är isåfall kannibaler som äter kannibaler som äter kannibaler som äter kannibaler... osv., i en cirkel av kannibalism.

Edit: Och ja, jag förstod att du inte menade ordagrant :P

Jag tycker att uttrycket är mycket tänkvärt, faktiskt.
Citera
2010-09-19, 21:43
Medlem
Chenjiringus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Vilka papperstest refererar du till? Wais? Inte för att vara jobbig, men, det är väl relativt osannolikt att du har ADHD då aritmetik/sifferupprepning och andra deltest som kräver bra arbetsminne generellt är nedsatt hos dem med ADHD, vilket renderar den genomsnittliga summan (dvs intelligenskvoten) låg-normal.
Jag har inte fått gjort några siffertest än utan bara fått fylla i papper om hur jag är nu och som barn. Jag ska ev. få göra 'ordentliga tester' efter detta, men jag har ännu inte fått några nya svar eftersom hon inte har haft tid sen sist jag skrev här. Men jag har problem med siffror öht och kan inte minnas ett enda telefonnummer och blandar alltid ihop siffrorna, typ 73 blir 37 och glömmer siffror i långa siffersammanhang. När jag gick på gymnasiet så fick jag diagnosen dyskalkyli av min skolpsykolog men den diagnosen tog den psykologen jag har nu bort direkt då hon ansåg att den inte hade gets av en tillräckligt kunnig person. Vad aritmetik är har jag ingen aning om eller är det bara ett finare ord för sifferupprepning?

Citat:
Ursprungligen postat av HectorPi
Usch. Vissa psykologer borde fan inte få praktisera och än mindre utreda sånt som de inte förstår!
Jag har ADHD, och är en av de som är just "insnöad" på logisk problemlösning då jag jobbar som praktnörd med hårdvara och programmering. Jag scorar högt på alla test där jag kör ickeverbal problemlösning. Alltså IQ-test t.ex eller de delarna i WEISS.

Där i mot så har jag arbetsminne som en grönsak. Att hålla många saker i huvudet samtidigt, glömma vissa och komma ihåg andra är skitsvårt för mig! Jag tycker att du ska ifrågasätta psykologen och säga att utredningen inte känns seriös, att psykologen inte har kompetensen och att du vill riva upp utredningen och vänta på en ny. Låt inte en idiot stjälpa ditt liv.
Jag tror inte jag har gjort WEISS än, har för mig att det var det hon sa att jag kanske skulle få göra sen om hon ansåg att jag behövde det. De test jag gjort är adhd pappers-ifyllningar om hur jag är nu och som barn, minns inte vad de hette... minns att en hette nått med 18 frågor och sen var det en till som vuxen och sen en som barn plus AQ-test (varför jag skulle göra det fattar jag inte).

Glömsk är jag också sen saknar jag helt sinne för organisation. Men det finns en sak till (förutom att jag tydligen är smart) som gör att min psykolog säger att jag inte kan ha ADHD och det är att när jag väl hittar nått jag verkligen gillar så blir jag så helt passionerad och fokuserad på det att det vissa stunder bara är det som gäller och jag kan sitta med det hur länge som helst och ibland blir jag så uppslukad att jag inte hör om någon pratar med mig. Och detta säger hon kan inte folk med ADHD göra, men vad jag har läst så kan man det. Usch jag blir så förvirrad :S

Men jag vågar inte riktigt säga emot, jag är feg och blyg och väldigt rädd för bråk och kritik. Jag sitter där och blir ledsen och svinarg och sen går jag hem och tar ut det på mig och min pojkvän :/
Ja jag vet att jag borde säga nått och varje gång så tänker jag att jag ska säga till ordentligt denna gång men så fort jag ser henne så sjunker jag ihop och in i mig själv.
Citera
2010-09-19, 21:44
Medlem
Citat:

Ja säkert, därav att du utan problem kan spåra denna problematiken bakåt till tidigt 1900-tal orkar inte med fler fria fantasier från scientologi babblande apor. Men du kan ju ge oss andra lite lyteskomik så få se lite forskningsrön med vettig källhänvisning för dina påståenden då.

Istället för att du hänvisar till en "bok"
Citera
2010-09-19, 21:55
Medlem
Chenjiringus avatar
Citat:

Jodå det finns visst barn med ADHD som kan sitta still hela lektionerna, alla med ADHD är inte exakt likadana och ADHD kan yttra sig väldigt annorlunda.
Jag känner ingen med ADHD som varit rädd för alla lärare, kanske för vissa som varit stränga men de har alla barnen varit rädda för och inte enbart den med ADHD.
Citera
2010-09-20, 06:24
Medlem
bayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Ja säkert, därav att du utan problem kan spåra denna problematiken bakåt till tidigt 1900-tal orkar inte med fler fria fantasier från scientologi babblande apor. Men du kan ju ge oss andra lite lyteskomik så få se lite forskningsrön med vettig källhänvisning för dina påståenden då.

Istället för att du hänvisar till en "bok"

Förstår inte vad du menar. ADHD är en miljörelaterad sjukdom, den är mycket vanligare i västvärlden. Den fanns INTE på tidigt 1900tal. Jag har mött så pass många med ADHD att jag direkt påstår att den är otroligt mkt vanligare ídag. Det har inget med att göra att man inte kände till DIAGNOSEN förut. Vem som helst kan dessutom inse att det har fortsatt att öka. Scientologer är knasiga, har inget med dem att göra.

Tolonen är en sedan decennier i Europa välkänd farmakolog som har gett ut böcker om mineraler, vitaminer etc. Han har själv gjort fantastiska experiment och hans bok är proppfull av hundratals källhänvisningar till världens främsta forskare på fältet, som bekräftar att ADHD går att lindra och i vissa fall att bota helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Chenjiringu
Jodå det finns visst barn med ADHD som kan sitta still hela lektionerna, alla med ADHD är inte exakt likadana och ADHD kan yttra sig väldigt annorlunda.

Jag känner ingen med ADHD som varit rädd för alla lärare, kanske för vissa som varit stränga men de har alla barnen varit rädda för och inte enbart den med ADHD.

Jag menade att om det funnits lika många m ADHD då, så hade man ju märkt NÅGON. Med rädsla för läraren menade jag att ADHDbarnen av skräck för läraren inte kan ha dolt sin sjukdom. F.ö borde man ha märkt det på rasterna.

Ingen kan rå för att de har ADHD, det beror på en obalans i hjärnan, amfetamin kan lindra, men att ta bort grundorsaken är ju det bästa. Vi är alla mer el mindre 'ADHDiga' numera, bara att vissa är mer drabbade. Försämrat närminne och splittring drabbar ju vilt överallt. Men "psykologiska" orsaker kan ta sig i arslet.

En mycket gravt drabbad ADHDkille (oavbrutet pratande, med ryckande lemmar, tafsande på allt) i min närhet blev som förvandlad med just det som jag beskriver. Jag skriver inte detta för att jag tycker att de drabbade ska 'skärpa sig'. Vill bara berätta att det finns 'okonventionella' vägar att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in