Citat:
Ursprungligen postat av Kapillär
För övrigt rekommenderar jag den här föreläsningen för alla som vill förstå ADHD på djupet: http://www.youtube.com/watch?v=q3d1SwUXMc0
TACK. Det var verkligen intressant.
Jag har en känsla av att min utredning lutar åt "icke ADHD, snarare Asperger", men det här föredraget gav verkligen mycket att tänka på. Väldigt mycket av det han beskriver som "typiskt" för hur huvudgruppen av ADHD fungerar passar väldigt väl in på mig - men ytligt sett ser jag ju inte alls ut som ADHD! Och förutom skitdålig inhibition* så verkar det inte som om det i testerna jag fått göra funnits många ADHD-markörer för min del.
Men det som i det här föredraget beskrivs som huvudproblemet, tidsuppfattning och "remember to do" - exekutiv förmåga, är så på pricken de saker som orsakar mig problem i vardagslivet.
Borde nog leta upp något av den här snubben för att diskutera med min neuropsykiater.
*Skitdålig inhibition i testet, ja. Men i verkligheten skulle nog ingen kalla mig impulsiv. Tvärtom är det så att impulsivitet är något jag snarare jobbat på att öka! Lära mig att GÖRA NU, ta vara på impulsen och energin. Märkligt.