Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Ja, vad är det för jävla spärr egentligen? Vet inte hur många exempel jag skulle kunna räkna upp, men jag har faktiskt blivit hemlös på grund av att jag inte köpte frimärken. Jag har också fått kronofogden efter mig för att jag inte hade kuvert. Sådana saker.
Jag skulle gått ner till Arbetsförmedlingen idag, men gjorde det inte. Jag vet fortfarande inte varför.
Konsekvensen av att du inte gick dit är ingen direkt sådan. Den ligger förflyttad i framtiden, varför det inte har någon större relevans för dig med ADHD. Effekten av ett handlande måste konstant vara direkt och på det sättet ge omedelbar feedback. Först när de kausala sambanden, d.v.s. orsak och verkan, har en tät relation till varandra blir det tydligt för en person med ADHD, som konstant lever i nuet och har svårt att agera på ett sätt som ger produktiva resultat i framtiden.
I just den stunden eller kanske sekunden gjorde du en bedömning av situationen. Problemet är att du bedömde den isolerad i ett vakuum, utan att ta hänsyn till konsekvenser som inte var omedelbara. Från detta perspektiv var det rent logiskt att du valde att ignorera mötet, eftersom det gav det bästa resultatet inom ditt begränsade tidsperspektiv -- det krävde ingen prestation alls.
Detta är bara vad jag tror.