2008-09-12, 10:18
Bannlyst
att det blir värre efter medikationen eftersom man tömt hjärnan på dopamin, att dopaminnivån i hjärnan är lägre efter att medikationen slutat verka och att AD/HD preparat stressar härnan att producera mer dopamin än vanligt.//

Jo men det har jag tyvärr ingen källa på eftersom det är sådant jag fått lära mig av KBT Läkare psykologer. Men det jag säger är ju ganska uppenbart om man tänker efter lite. Barn med adhd är bråkiga för att dom inte kan sitta still, mycket av det beror på att dom har en för låg dopaminnivå. Om hjärnan börjar frisätta mer dopamin än normalt så kommer nivån att sjunka efter att medicinen går ur, ju mindre dopamin desto bråkigare kommer ungen att bli.

Jag läste inte igenom länken först eftersom jag inte orkade. Ärligt talat så känns det inte som om jag behöver bevisa någonting av det här, jag vet att det stämmer (tror ingenting vet)

Du får tro på vad du vill det är upp till dig
Citera
2008-09-12, 10:36
Medlem
Känns rätt dumt att använda "vet" när det finns lika många rön som talar för respektive sidor, psykologi är ingen exakt vetenskap, vissa menar att ADHD/DAMP är ärftligt och andra att det är ett tillstånd som skapas utifrån dom sociala aspekterna under uppväxtsåren, vissa säger att problematiken uppstår pga en obalans mellan fritt respektive bundet dopamin eller seratonin, andra rön pekar på att nivån av noradrenalin och dopamin är nedsatt, vilket gör att produktioen av adrenalin ökar för att få kroppen att vakna, detta skulle då förklara varför amfetamin liknande preparat fungerar på människor med denna problematiken.

För att en person ska få diagnosen ADHD så måste dessa symtom finnas och ha funnits under lång tid. Varje symtom ska också vara mycket mer påtagligt än vad man kan vänta sig utifrån personens ålder, kön och utvecklingsnivå.

Koncentrationssvårigheter
Dålig impulskontroll
Hyperaktivitet
Glömska
Problem med motoriken
Sen tal- och språkutveckling
Problem med att tolka sinnesintryck
Hetsigt humör och trots
Psykiska problem som ångest, stark oro eller depression
Tendens att upprepa eller "haka upp sig på" ord eller meningar

Jag har allt ovanstående utom sen tal- och språkutveckling, där var jag istället ruggigt tidig.
Citera
2008-09-12, 10:43
Medlem
filofaxs avatar
fast det där med problem med motoriken är väl i kombination med adhd = damp?
adhd är inte = damp.

Vill inte vara nån trist typ vars argument har tagit slut så han skriker "källa" men det vore faktiskt fint om ni angav källa när det kommer till "fakta".

edit: så föregår jag inte själv med gott exempel
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3081
"I Sverige användes tidigare ibland begreppet DAMP. Förenklat kan man säga att DAMP påminner om ADHD men i DAMP-begreppet ingår också motoriska problem."
Senast redigerad av filofax 2008-09-12 kl. 10:52.
Citera
2008-09-12, 10:50
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
adhd är inte = damp.

Vill inte vara nån trist typ vars argument har tagit slut så han skriker "källa" men det vore faktiskt fint om ni angav källa när det kommer till "fakta".

Damp är man man kallade Adhd för i tiden. Men jag skulle våga påstå Damp = klumpiga jävlar. Men det kan ju iofs vara fel.
Citera
2008-09-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
adhd är inte = damp.

edit: så föregår jag inte själv med gott exempel

Det där jag klippte in är hur problematiken listas på wikipedia, fyra översta är vad som behövs för att få diagnosen, resterande är sådant som förekommer vanligen men som ej är nödvändigt för att få diagnos.

Om jag ser till mig själv så har jag tex aldrig kunnat hålla i en penna riktigt, hade problem med balansen, hoppa rep och sådant, tog lång tid för mig att lära mig cykla, sådant som kräver koordination, tex dans har jag heller aldrig kunnat lära mig.

"Diagnosen DAMP används inte längre inom forskningen om neuropsykiatriska tillstånd. Numera användes ADHD+ DCD eller förkortningen ADD och DCD, beroende på vilka symtom det enskilda barnet har som huvudbesvär. [källa behövs]

DCD betyder Developmental Coordination Disorder. ADHD+DCD är nu, tillsammans som diagnoser, det som DAMP var förut, för individer med dessa funktionshinder
"

Angående DAMP wikipedia som källa igen.
Senast redigerad av dip 2008-09-12 kl. 11:04.
Citera
2008-09-12, 11:02
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Om jag ser till mig själv så har jag tex aldrig kunnat hålla i en penna riktigt, hade problem med balansen, hoppa rep och sådant, tog lång tid för mig att lära mig cykla, sådant som kräver koordination, tex dans har jag heller aldrig kunnat lära mig

Det där är ju typiska Aspie drag! Är du säker på att du inte har Asperger också?
Citera
2008-09-12, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Det där är ju typiska Aspie drag! Är du säker på att du inte har Asperger också?

"Syndromet påverkar människor på väldigt olika sätt, men individer med AS brukar ha vissa gemensamma kännetecken. Hit hör ofta en förmåga att fokusera intensivt på särskilda intresseområden, underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli, problem med sensorisk integration, själv-stimulerande beteenden som att vagga fram och tillbaka eller yttra ord, och svårigheter med att tolka ansiktsuttryck och andra sociala signaler.[7] Några positiva kännetecken är förbättrad mental fokus, utmärkt minnesförmåga, överlägsen rumsuppfattningsförmåga, samt en intuitiv förståelse för logiska system. Dessa kännetecken kan ofta leda till framgångar inom matematik, teknik, vetenskap,[2][3][4], musik, konst eller språk"

Ja tämligen säker, det enda som stämmer överens är motoriken, och det finner du inom ADHD spektrumet med, och där uppfyller jag alla kriterier utom ett, språkutveckling/tal där var jag istället ruggigt tidig, hade så bråttom att lära mig prata att jag stammade i början
Citera
2008-09-12, 11:41
Bannlyst
http://www.orebroll.se/upload/Barncentrum/Dokument/Praktik_och_organisation/ADHD_2001_05_20_rev.pdf Här är lite vetenskaplig fakta

http://wse92846.web13.talkactive.net/kmrdocs/manskliga_rattigheter/mr1.2006.pdf Här är lite mindre vetenskaplig fakta som kan vara bra att veta.

//Kristall
Citera
2008-09-12, 11:49
Medlem
Du kan inte kalla det "fakta" när det finns andra vetenskapliga rön som säger något annat, det enda som man kan säga säkert är vad för svårigheter problematiken omfattar, och att medicineringen ger resultat, eftersom sådant kan man mäta.

Exakt varför problematiken uppstår och vad som händer i huvudet finns det ett antal olika teorier om, ingen är bevisad dock som den "korrekta"
Citera
2008-09-12, 12:39
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
"Syndromet påverkar människor på väldigt olika sätt, men individer med AS brukar ha vissa gemensamma kännetecken. Hit hör ofta en förmåga att fokusera intensivt på särskilda intresseområden, underkänslighet eller överkänslighet för vissa stimuli, problem med sensorisk integration, själv-stimulerande beteenden som att vagga fram och tillbaka eller yttra ord, och svårigheter med att tolka ansiktsuttryck och andra sociala signaler.[7] Några positiva kännetecken är förbättrad mental fokus, utmärkt minnesförmåga, överlägsen rumsuppfattningsförmåga, samt en intuitiv förståelse för logiska system. Dessa kännetecken kan ofta leda till framgångar inom matematik, teknik, vetenskap,[2][3][4], musik, konst eller språk"

Ja tämligen säker, det enda som stämmer överens är motoriken, och det finner du inom ADHD spektrumet med, och där uppfyller jag alla kriterier utom ett, språkutveckling/tal där var jag istället ruggigt tidig, hade så bråttom att lära mig prata att jag stammade i början

Du behöver inte flexa med dina kunskaper för mig. Jag har både Asperger och Adhd, så jag kan jag med.

Bara tyckte det lät lite Aspie när du beskrev vissa saker.
Citera
2008-09-12, 13:04
Bannlyst
Citat:
Du kan inte kalla det "fakta" när det finns andra vetenskapliga rön som säger något annat, det enda som man kan säga säkert är vad för svårigheter problematiken omfattar, och att medicineringen ger resultat, eftersom sådant kan man mäta.

Exakt varför problematiken uppstår och vad som händer i huvudet finns det ett antal olika teorier om, ingen är bevisad dock som den "korrekta"

Om du tar dig lite tid att läsa istället för att döma direkt så kommer du att se, att faktan tar upp olika aspekter och teorier om vad som kan stämma eller inte. Det är inte bara fakta ifrån ett och samma rön, utan det tar upp det mesta ifrån alla sidor.

Dock måste du ha erfarenhet av olika begrepp som används för att beskriva olika delar av hjärnan, om du ska förstå helheten av det som beskrivs. Därför rekommenderar jag att du läser om hjärnan och dom olika delarnas funktion i samspel osv. Annars kommer du inte att förstå vad som står. Teoretisk fakta är så nära vi kan komma detta område i dagsläget, tyvärr.

//Kristall
Citera
2008-09-14, 03:46
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristall

Du får tro på vad du vill det är upp till dig
Precis, och eftersom du varit oförmögen att presentera några som helst bevis för dina påståenden så väljer jag att tro att du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in