Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Hur oseriösa är DSV egentligen? DSV startade en utbildning med namnet kandidatprogram i datavetenskap men som ger examen i data- och systemvetenskap detta trots:
1. HSV särskiljer data- och systemvetenskap/informatik och datavetenskap/datalogi i utredningar då detta är olika ämnen. Detta följer också ACM:s idéer kring ämnena.
2. Att det redan finns en datavetenskaplig utbildning vid Stockholms universitet med namnet datalogi. Datalogi utbildningen ger examen i datalogi/datavetenskap.
DSV har inte heller haft vettet att översätta data- och systemvetenskap till rätt engelska namn vilket enligt ACM är Computer Information Science. DSV använder översättningen Computer and System Science vilket vi är ensamma om i världen.
Detta säger en del om kvaliteten på den data- och systemvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Det finns också en hel del att läsa om här på flashback när det gäller andra systemvetenskapliga institutioner i Sverige.
Jag förstår inte varför folk väljer så dåliga skolor med så dåliga inriktningar.
Visst det är ganska dåligt att DSV kallar sitt kandidatprogram för Datavetenskap när den ger examen i Data-och systemvetenskap. Förutom det, vad grundar du dina påståenden om programmets kvalite?
Att masterprogrammet i Stockholms universitet kallas för Computer and Systems sciences är inte konstigare än Lunds civilingenjörsprogrammet Datateknik. I dem engelsktalande länderna finns ingen sådan program. Nu väntar jag säkert arga kommentarer men om jag har fel får ni förlåta mig.
Anledningen till att jag vill studera Systemvetenskap är för att man ser tekniken ur ett mer samhälls-och organisatorisk perspektiv. Vilket i sig är en intressant aspekt som jag tycker ger en bra grund för att förstå de komplexa organisationerna. En annan anledning för mitt val är för att utbildningen leder oftast till jobb redan efter kandidaten. Vill man bli ännu mer attraktiv i arbetsmarknaden har man möjligheten att studera master/magister. Lunds magisterprogram är av mycket hög kvalité vilket är i sig en plus i kanten.
Om man tycker att man inte får tillräcklig med kurser i programmering kan man studera fristående kurser eller hålla på med den på fritiden.
Nu berättar du till mig varför behöver jag kunna matematik när de flesta av de administrativa systemen inte har någon avancerad matematik? Men det betyder inte att dess natur inte är komplicerat.
Kanske lite offtopic men jag tycker att många i flashback nedvärderar utbildningar som inte leder till en examen i civilingenjör. Nu kommer du säkert säga att mitt jobb som systemvetare kan en civilare göra.
Fine! Jag har inget problem med det.
Jag hoppas ni tar hänsyn till enstaka felstavningar. Skrev inlägget från mobilen.