2013-04-28, 20:49
Medlem
HAND5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Hej, kanske denna fråga är besvarat men jag ställer den ändå.
Jag går gymnasiet nu(3 året) och undrar om jag läser ett systemvetenskaplig utbildning efter gymnasiet kan jag bli behörig till det här mastern? Software engineering i Göteborg
och de här?
Computer and Systems Sciences i Stockholm
Health Informatics i Stockholm

Kollar man på dem flesta systemvetareutbildningarna så ingår inte algoritmer och datastrukturer i programmet(bara i malmö). Så den första kan jag glömma om jag börjar på en systemvetenskaplig linje?

Hjälp en vilsen framtidsdrömmare

Algoritmer och Datastrukturer ingår även i Uppsalas systemvetarutbildning. Du läser det under den andra terminen.
Citera
2013-04-28, 21:15
Medlem
felpost
Citera
2013-04-28, 22:01
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAND5
Algoritmer och Datastrukturer ingår även i Uppsalas systemvetarutbildning. Du läser det under den andra terminen.
hmm, om man söker i Lunds universitet, där ingår ingen kurs i algoritmer och datastrukturer , kan man söka en fristående kurs inom det och därmed bli behörig?
Mvh Sitkin
Citera
2013-04-29, 06:44
Medlem
Hur oseriösa är DSV egentligen? DSV startade en utbildning med namnet kandidatprogram i datavetenskap men som ger examen i data- och systemvetenskap detta trots:

1. HSV särskiljer data- och systemvetenskap/informatik och datavetenskap/datalogi i utredningar då detta är olika ämnen. Detta följer också ACM:s idéer kring ämnena.
2. Att det redan finns en datavetenskaplig utbildning vid Stockholms universitet med namnet datalogi. Datalogi utbildningen ger examen i datalogi/datavetenskap.

DSV har inte heller haft vettet att översätta data- och systemvetenskap till rätt engelska namn vilket enligt ACM är Computer Information Science. DSV använder översättningen Computer and System Science vilket vi är ensamma om i världen.

Detta säger en del om kvaliteten på den data- och systemvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Det finns också en hel del att läsa om här på flashback när det gäller andra systemvetenskapliga institutioner i Sverige.

Jag förstår inte varför folk väljer så dåliga skolor med så dåliga inriktningar.
Citera
2013-04-29, 13:11
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Hur oseriösa är DSV egentligen? DSV startade en utbildning med namnet kandidatprogram i datavetenskap men som ger examen i data- och systemvetenskap detta trots:

1. HSV särskiljer data- och systemvetenskap/informatik och datavetenskap/datalogi i utredningar då detta är olika ämnen. Detta följer också ACM:s idéer kring ämnena.
2. Att det redan finns en datavetenskaplig utbildning vid Stockholms universitet med namnet datalogi. Datalogi utbildningen ger examen i datalogi/datavetenskap.

DSV har inte heller haft vettet att översätta data- och systemvetenskap till rätt engelska namn vilket enligt ACM är Computer Information Science. DSV använder översättningen Computer and System Science vilket vi är ensamma om i världen.

Detta säger en del om kvaliteten på den data- och systemvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet. Det finns också en hel del att läsa om här på flashback när det gäller andra systemvetenskapliga institutioner i Sverige.

Jag förstår inte varför folk väljer så dåliga skolor med så dåliga inriktningar.

Visst det är ganska dåligt att DSV kallar sitt kandidatprogram för Datavetenskap när den ger examen i Data-och systemvetenskap. Förutom det, vad grundar du dina påståenden om programmets kvalite?

Att masterprogrammet i Stockholms universitet kallas för Computer and Systems sciences är inte konstigare än Lunds civilingenjörsprogrammet Datateknik. I dem engelsktalande länderna finns ingen sådan program. Nu väntar jag säkert arga kommentarer men om jag har fel får ni förlåta mig.

Anledningen till att jag vill studera Systemvetenskap är för att man ser tekniken ur ett mer samhälls-och organisatorisk perspektiv. Vilket i sig är en intressant aspekt som jag tycker ger en bra grund för att förstå de komplexa organisationerna. En annan anledning för mitt val är för att utbildningen leder oftast till jobb redan efter kandidaten. Vill man bli ännu mer attraktiv i arbetsmarknaden har man möjligheten att studera master/magister. Lunds magisterprogram är av mycket hög kvalité vilket är i sig en plus i kanten.
Om man tycker att man inte får tillräcklig med kurser i programmering kan man studera fristående kurser eller hålla på med den på fritiden.

Nu berättar du till mig varför behöver jag kunna matematik när de flesta av de administrativa systemen inte har någon avancerad matematik? Men det betyder inte att dess natur inte är komplicerat.
Kanske lite offtopic men jag tycker att många i flashback nedvärderar utbildningar som inte leder till en examen i civilingenjör. Nu kommer du säkert säga att mitt jobb som systemvetare kan en civilare göra.
Fine! Jag har inget problem med det.
Jag hoppas ni tar hänsyn till enstaka felstavningar. Skrev inlägget från mobilen.
Senast redigerad av Sitkin 2013-04-29 kl. 13:24.
Citera
2013-04-29, 13:58
Medlem
snabeltandens avatar
Ingen som sökt systemvetenskap i Göteborg? Förra årets intagningspoäng låg på 16,2. Jag har exakt 16,2 i betyg.. Antalet sökande har ökat med ca 120 pers.. Är oroad för att inte komma in..
Citera
2013-04-29, 19:02
Medlem
Vilka mer har sökt till det Systemvetenskapliga kandidatprogrammet på Lunds Universitet? Hade varit kul att se vad ni har för betyg
Citera
2013-04-29, 19:35
Medlem
snabeltandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btmach
Vilka mer har sökt till det Systemvetenskapliga kandidatprogrammet på Lunds Universitet? Hade varit kul att se vad ni har för betyg

Jag har sökt det Har bara 15.0 i BI. Så tror inte att jag kommer in. Vad har du själv för betyg? Har du sökt till Göteborg?
Citera
2013-04-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabeltanden
Jag har sökt det Har bara 15.0 i BI. Så tror inte att jag kommer in. Vad har du själv för betyg? Har du sökt till Göteborg?

Kommer antagligen få ungefär 17,5 i BI, är lite orolig faktiskt. Har även sökt in till Malmö Högskola, då som systemutvecklare.
Citera
2013-04-29, 19:53
Medlem
snabeltandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av btmach
Kommer antagligen få ungefär 17,5 i BI, är lite orolig faktiskt. Har även sökt in till Malmö Högskola, då som systemutvecklare.

Okej Får hålla tummarna! Jag har sökt Göteborg, Linköping och Lund. Hoppas på att komma in i Göteborg. Men först och främst satsar jag på att komma in på arkitektur på Chalmers via arkitektprovet Ska bli spännande att se vad som händer!
Citera
2013-04-29, 20:00
Medlem
slashing_swords avatar
Undra hur meritvärdena kommer att utvecklas i framtiden för denna utbildning. Bara om man ser bakåt några år har ju ökningen vart rätt stor, ökat intresse i kombination med färre platser antar jag är anledningar till detta.

Personligen tycker jag att värdena ligger relativt lågt ändå och välkomnar gärna lite höjningar, innan på tok för många utbildas per år.
Citera
2013-04-29, 20:04
Medlem
snabeltandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Undra hur meritvärdena kommer att utvecklas i framtiden för denna utbildning. Bara om man ser bakåt några år har ju ökningen vart rätt stor, ökat intresse i kombination med färre platser antar jag är anledningar till detta.

Personligen tycker jag att värdena ligger relativt lågt ändå och välkomnar gärna lite höjningar, innan på tok för många utbildas per år.

Vad menar du mer meritvärdena? Har du sökt någon utbildning i år? Kan man någonstans se hur många utbildningsplatser varje skola erbjuder respektive program? Alltså systemvetenskapsutbildningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in