2013-01-22, 00:23
Medlem
DuncanBannatynes avatar
Jag bor på en annan ort nu och läser distanskurser. Min ekonomiexamen består av:

* 90hp Företagsekonomi med successiv fördjupning inkl kandidatuppsats.
* 30hp Nationalsekonomi
* 15hp Statistik
* 45hp valbara kurser

Nu undrar jag om hur man ska göra för att få till en kandidat i systemvetenskap via friståendekurser?

Jag ska läsa den här kursen nu: http://db-o-webb.blogspot.se/2012/02...-html-css.html och undrar om jag sen på nåt enkel sätt kan få ut en kandidat. Vet att på vissa program så räcker det med 90 poäng inom ämnet och 90 inom valfria men just ang systemvetenskap hittar jag inget. Eller nåt annat jag kan baka in den här kursen med?
Citera
2013-01-25, 15:19
Medlem
Med tanke på att DSV Data och Systemvetenskap program ger en av de högsta ingångslönerna för nyexaminerade enligt högskolekvalité så blir jag lite sugen, dock så verkar datavetenskapen på Mälardalens högskola vara mer teknisk och matematisk lagd, vilket gör att jag blir vassare på programmering och matten. Vilken tycker ni att jag ska välja, och ger datavetenskapsprogrammet på MDH lägre lön än DSV:s?

Min fråga är då, hur skiljer sig lönerna för en teknisk datavetare från MDH och en data-systemvetare från DSV?
Senast redigerad av abhz 2013-01-25 kl. 15:59.
Citera
2013-01-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abhz
Med tanke på att DSV Data och Systemvetenskap program ger en av de högsta ingångslönerna för nyexaminerade enligt högskolekvalité så blir jag lite sugen, dock så verkar datavetenskapen på Mälardalens högskola vara mer teknisk och matematisk lagd, vilket gör att jag blir vassare på programmering och matten. Vilken tycker ni att jag ska välja, och ger datavetenskapsprogrammet på MDH lägre lön än DSV:s?

Min fråga är då, hur skiljer sig lönerna för en teknisk datavetare från MDH och en data-systemvetare från DSV?

Varför inte köra på datavetenskap på SU istället om du vill bli vassare på programmering och matte?
Citera
2013-01-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .dot
Varför inte köra på datavetenskap på SU istället om du vill bli vassare på programmering och matte?
Jag är faktiskt väldigt osäker. Det är nog bäst att jag sluta skriva på Flashback och bokar in ett möte med SYV. Tack till er alla som har tagit er tid och svarat på frågorna i den här tråden.
Senast redigerad av abhz 2013-01-26 kl. 14:26.
Citera
2013-01-26, 14:40
Medlem
Citat:
Jag är faktiskt väldigt osäker. Det är nog bäst att jag sluta skriva på Flashback och bokar in ett möte med SYV. Tack till er alla som har tagit er tid och svarat på frågorna i den här tråden.

Brinner du för just matte och programmering borde ju DV på SU vara ett bra val, alternativt köra på civ ing. i Datateknik? Det beror väl på vad du vill arbeta med.
Citera
2013-01-26, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .dot
Brinner du för just matte och programmering borde ju DV på SU vara ett bra val, alternativt köra på civ ing. i Datateknik? Det beror väl på vad du vill arbeta med.
Tack för svaret. Vet du, eller någon här på forumet, vad ingångslönen ligger på för en mjukvaruutvecklare? Är den hög?
Citera
2013-01-26, 17:12
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Vet du, eller någon här på forumet, vad ingångslönen ligger på för en mjukvaruutvecklare? Är den hög?
Beror helt på vad för slags utveckling du ska arbeta med men är du begåvad så kan jag garantera att det finns pengar att hämta i den branschen.
Citera
2013-01-26, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladiesman217
Beror helt på vad för slags utveckling du ska arbeta med men är du begåvad så kan jag garantera att det finns pengar att hämta i den branschen.
Jag förstår. IT-branchen är enorm.
Senast redigerad av abhz 2013-01-26 kl. 17:17.
Citera
2013-01-27, 14:56
Medlem
Citat:

Beror som sagt på vad för mjukvara som ska utvecklas. Men IT är ju framtiden, och de flesta av mina polare som läser IT-relaterade utbildningar på akademisk nivå har redan fått flera jobberbjudanden innan de ens tagit sin examen, så visst finns det jobb där.
Citera
2013-01-27, 15:58
Medlem
Min fråga till er som går på Malmös Systemutvecklare är har ni matematik och fysik som ämnen, jag var nämligen inne o kollade på schemat där "matematikverkstad" stod på schemat? Men samtidigt kräver de inte Ma C som Lund gör??

Hur är utbildningen på Malmö Högskola? Värt att gå där eller ej?

Hur är Lunds utbildning? De som nu ska gå ut har ni fått något bra jobb eller dylikt?

Sist men inte minst, själv ska jag söka in till hösten vad tror ni om chanserna för mig är om jag snittar ungefär 16,5 - 17?

Tack på förhand!
Citera
2013-01-27, 18:38
Medlem
Citat:

Om du på allvar överväger en utbildning för att tjäna några tusenlappar mer eller mindre i månaden så bör du tänka om. Är man DEDIKERAD så blir man duktig och då tjänar man bra om man vill det. Att bara ha pengar som drivmedel duger inte.
Citera
2013-01-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impro
Om du på allvar överväger en utbildning för att tjäna några tusenlappar mer eller mindre i månaden så bör du tänka om. Är man DEDIKERAD så blir man duktig och då tjänar man bra om man vill det. Att bara ha pengar som drivmedel duger inte.

Nja hans funderingar är väl inte helt onödiga, det finns branscher som är väldig lågavlönade oavsett hur duktig man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in